Richard Bona;Herbie Hancock;Dee Dee Bridgewater;Kurt Elling;Marcus Miller;Abdellah El Gourd;Melody Gardot;Tarek Yamani;Nina Simone;

Afrika XXI. századi avantgárdja, az afrofuturizmus él és virul

Hazalátogató tékozlók

Marokkóban rendezik idén az International Jazz Day központi koncertjét, ezért jogosan vetődhet fel egy új nézőpontú jazztörténet megírásának ötlete. Mióta az UNESCO 2011-ben április 30-át a Jazz Napjává nyilvánította, a helyszíneknek üzenetértékük volt. New Orleans, Havanna, Isztambul, Osaka, Párizs, Sidney vagy Szentpétervár hitelesítette Nina Simone üzenetét: „A jazz nem csak zene, hanem életforma és gondolkodásmód". Járt már a rendezvény Afrikában, de Cape Town-ban a covid miatt jórészt virtuális programok zajlottak. Tanger ideális alkalmat kínál a kérdés mérlegelésére: mi a kapcsolat a jazz és az afrofuturizmus között?

Az esemény házigazdája, a John Beasley zenei igazgatóval a programot összeállító Herbie Hancock régóta elkötelezettje a témának. Az amerikai sztárok, Dee Dee Bridgewater, Kurt Elling, Melody Gardot és Marcus Miller mellett nem véletlenül került a marokkói Abdellah El Gourd, a libanoni Tarek Yamani, a kameruni Richard Bona és a mozambiki Moreira Chonguiça neve a fellépők közé. Mi köze ennek az afrofuturizmushoz? LeRoi Jones A blues népében már megelőlegezte, de a szó Mark Dery 94-es esszéjében bukkant fel először, nevet adva egy mozgalomnak, melynek alapvetése így szól: milyen a világ, ha nem a nyugati univerzalizmus szemüvegén át nézzük? Ha kétségbe vonjuk, hogy a kultúra fogalmába csak az tartozik, ami nyugati eredetű.

Kultuszfilmjükben, a Black Pantherben Wakanda egy ilyen fehér felsőbbrendűség nélküli világ. 

Szerintük most nem a jazz vagy világzene nagyjai tesznek tisztelgő látogatást Észak-Afrikában, hanem a kérdésre, hogy mit adott Afrika muzsikája a világnak, a haza látogató tékozló fiúk (és lányok) válaszolnak.

A ’könnyűzene’ régészei mindig afrikai „rétegre” bukkantak, mikor elég mélyre ástak. Ha a teleszkóp New Orleans-ra irányul a jazz megszületésének idején, Dakarból Luisianába rabszolgákkal érkező hajókat látni, igaz, New Orleans lett akkor az önkéntes bevándorlók célpontja is - erős francia dominanciával. Az afrikaiak lelkükben hozták a kultúrájuk zenés, táncos szertartásait. Az állítás, hogy „az afrikai zene ereje az, hogy képes alkalmazkodni más kultúrákhoz” - ma a jazzerek kedvelt mondása. Mivel először a Congo téren találkozott „egyenrangú félként” Európa, Afrika és Dél-Amerika muzsikája, a jazz csak itt születhetett meg. Zenéltek itt mulattok is, a francia gazdák és rabszolganőik törvénytelen gyermekei, de ők európai hangszereken europeer zenét játszottak, és kreolnak hívták magukat. Kigúnyolták a barbárok „nyers” zenéjét, és lenézően kerülték a Congo Squere-t, ahol a szubszaharai népség táncolt primitív hangszereken előadott muzsikára. A „When The Saints Go Marchin In”-t sem tudták kétszer ugyanúgy előadni. Gyorsan megtanultak viszont klarinéton, harsonán, trombitán játszani, hallomás után transzponáltak európai dalokat – a maguk módján.

Nevezték muzsikájukat a ragtime-nak, hot music-nak, New Orleans neve sem véletlenül lett a szlengben dixieland.

Miben más az afrofuturizmus zenetörténete? Szerintük a hatás minden műfajban markánsan kimutatható. A jazzben a kezdetektől Miles Davis Bitches Brew-ján és Herbie Hancock Thrustján, Sun Ra teljes életművén át a kortárs Kamasi Washington Epic-jéig ez jól hallható. Koncertezett Afrikában afrofusion-t interpretálva Josephine Baker, Ornette Coleman, Archie Shepp, Randy Weston pedig a jazz és az afrikai zene gyökereit kutatva teremtette meg a gnawa-jazzt. A gnaoua marokkói fesztiválján a zenészek ma is égi üzenetet közvetítenek egy rituális szertartáson spirituális muzsikájukkal, és az afro-arab transzzene végtelen energiákat szabadít fel. Az ősi groove és a modern elektronikus hangzást ötvözi Chukwuka Ekweani afrobeatje, Hancock jazzfunkja, ez inspirálja Janelle Monáe és Erykah Badu klipjeit, ezért került hét dal Jim Jarmusch Hervadó Virágok című filmjébe a párizsi Buda Musique kiadónál megjelent Mulatu Astatke albumról. A jazzkoncertek setlistjén állandó tétel lett az indiai-arab taarab, sőt a szamba, cumbia, tangó és a rumba afrikai „fűszerekkel” előadott változata is, a műfaj reneszánszát hozó hip-hop és rap ihletője pedig a tanzániai bongo flava. És hova érkeztek időnként inspirációt keresni a 40-es években a R&B, a jazz és a gospel  fúziójából született rock’n’roll jelesei, mint Hendrix, Jimmy Page és Paul Simon?

Infó

Internation Jazz Day

április 30. 

Tanger, Marokkó

Élőben közvetítik a YouTube-on, és a Facebook-on magyar idő szerint éjféltől

A cégvezető idén már nyereséget remél.