A már 70. évében járó ausztrál bányamágnás, Clive Palmer tizenkét évvel azután, hogy először kísérletet tett rá, nemrégiben ismét bejelentette a Sydney Operaházban tartott sajtótájékoztatóján, hogy megépítené az 1912-ben elsüllyedt Titanic másolatát. Egy riporteri kérdésre azt is elkotyogta, hogy megvan rá a pénz, sőt, akár tízszer annyi is, mint szükséges lenne. Palmer először 2012. április 14-én a londoni Ritz Hotelben rendezett sajtóeseményt a Titanic újjáépítéséről, az első kivitelezési projekt azonban 2015-ben a kínai Citic céggel való viták után pénz hiányában elmaradt. Akkor Palmer 2022-őt nevezte meg a folytatás dátumaként.
Azóta a milliárdos egy ciklust szövetségi parlamenti képviselőként letöltött, pártot szüntetett meg, majd alapított újjá, sokat költött perekre, miután csalással és tisztességtelen pénzügyi akciókkal vádolták meg, választási kampányokat finanszírozott, és pénzt fektetett turisztikai vállalkozásokba. De most megvan a fedezet a Titanichoz. A vállalkozó 500 millió és egymilliárd ausztrál dollár (180 és 360 milliárd forint) közötti összeget tervez költeni álmának megvalósítására. A késlekedésért a Covid-19-járványt okolta, miután 2018-ban ismét bejelentette tervét. “Sokkal jobb szórakozás megépíteni a Titanicot, mint otthon ülni és számolni a pénzt” - mondta Palmer az ausztráliai sajtónak.
Palmer, aki a Titanic II mögött álló Blue Star Line vállalat elnöke is, elmondta: a terveknek és az engedélyeknek az év végére kell elkészülniük, az építés 2025-ben kezdődne. A már elkészült látványtervekről egy 8 perces videó is készült, ezek szerint a korabeli tereket egy az egyben építik meg és rendezik be. Az utasok a száz évvel ezelőtti divatnak megfelelő ruhákat kapnak, ezek viselése nem kötelező, miközben több modern, kényelmi szolgáltatásban is részük lesz. Egyéb szolgáltatások közé tartozik az első osztály étterme, a fényűző kabinok és lakosztályok, a nagy bálterem, az edzőterem és a fallabda-pálya, a medence, a fürdők, a színház és persze az elmaradhatatlan kaszinó. A kabinokban az egykori utasok nevével, történetük leírásával találkoznak majd. Természetesen a biztonsági berendezések, mentőeszközök megfelelnének a mai kor követelményeinek.
A hajó valamivel nagyobb lesz, mint az eredeti: 60 ezer tonnás 48 ezer helyett, 265 méter hosszú és 32,2 méter széles lesz, kilenc fedélzetén 835 kabinban 2345 utas fér majd el. Hogy kinek kellhet az új Titanic? A Rolling Stone magazinnak adott interjújában Palmer elmondta, az egykori tragédia áldozatainak rokonai, leszármazottai már jelezték jegyigényüket, és meglepően sokan jelentkeztek a harmad osztályra is. A hajó a tervek szerint 2027 júniusában tenné meg első útját a dél-angliai Southampton és New York között, remélhetőleg anélkül, hogy jéghegynek ütközne.
Az eredeti Titanic 1912. április 10-én futott ki Southampton kikötőjéből, fedélzetén 2200 emberrel. Az elsüllyeszthetetlennek hitt luxusgőzös alig néhány nap múlva jéghegynek ütközött – és elsüllyedt. A balesetben több mint 1500 ember halt meg. A hajóroncs 3800 méter mélyen fekszik a tenger fenekén.
Zsebóra 557 millió forintért
Rekordösszegért, 1,2 millió fontért (azaz több mint 557 millió forintért) kelt el egy arany zsebóra, ami egykor a Titanic leggazdagabb utazójának tulajdona volt. Még soha nem fizettek ennyit a legendás hajóról származó tárgyért, írja a Guardian. A 14 karátos arany Waltham John Jacob Astor üzletemberé volt, aki 47 évesen szállt hajóra. Astor feleségét még el tudta kísérni a mentőcsónakokhoz, neki nem sikerült megmenekülnie. Az órát Astor holtteste mellett találták meg hét nappal azután, hogy a Titanic elsüllyedt.