Walesa;

Az előző jobboldali rezsim idején szó sem lehetett arról, hogy a darabot az állami tv bemutassa. Az előadás narratívája és stílusa is tabunak számított

- Lech Walesa felesége rappelve veszi át a Nobel-díjat

A rendszerváltást meséli el az 1989 című musical, amely több, mint nyolcszázezer színházrajongót ültetett le a lengyel tv-színház nézőterére. 

Egy kisebb országnyi lengyel néző élhette át a héten a tévéképernyők előtt  a harmincöt évvel ezelőtti eseményeket. A történelemkönyvek alakjai – sokan még köztünk élnek – adták elő rappelve azokat a dilemmákat, amelyeket akkor ezek a férfiak és nők átéltek. Megjelent a Walesa-házaspár, Jacek Kuron, a régi rendszerbíráló balos értelmiségi. A színpadon megelevenednek a rezsim és ellenzéke közötti kerekasztal tárgyalások, s az a jelenet is, amikor Michnik az ősellenzéki és Kiszczak tábornok belügyminiszter vodkáznak együtt. Jaruzelski tábornok is elmondja a magáét, és rózsaszín zakóban szólózik az akkori ifjúsági miniszter, későbbi köztársasági elnök az elbűvölő Aleksandr Kwasniewski.

A tv-bemutató alapjául szolgáló darabot a gdanski Shakespeare Színház és a krakkói Slowacki Színház közös produkcióban hozta létre, a színházakban két éve Krakkóban és Gdanskban is játszák - a sajtó szerint a jegyek pillanatok alatt elfogynak. A darab szövegkönyvét Marcin Napiórkowski, a krakkói Jagelló Egyetem tanára írta Katarzyna Szyngiera rendezővel és Miroslaw Wlekly újságíróval. A zenét a lengyel rapzene kiválóságai jegyzik: Andrzej „Webber” Mikosz, Adam „Lona” Zielinski és Patryk „Bober” Bobrek. (A rap-musical az Alexander Hamilton (az USA alapító atyáinak egyike) életéről készített, 2015-ben bemutatott amerikai darab nyomain halad.) Az előző jobboldali rezsim idején szó sem lehetett arról, hogy a darabot az állami televízió bemutassa. Az előadás narratívája és stílusa is tabunak számított, ahogy tiltott volt az állami médiában a krakkói Slowacki Színház is - Szyngiera szerint.

A lengyel tv-színház iránt érdeklődés az utóbbi években meglehetősen lanyha volt – az előadásokat legfeljebb 200-300 ezren nézték meg. Az 1989 most rekordot ért el. A gdanski Shakespeare Színház Facebook oldalán írta, hogy 823 ezren látták a közvetítést. Az interneten elérhető néhány részlet az előadásból. Furcsa tapasztalat volt ez nekem, aki valaha tudósítóként – meglehetősen más szempontokat követve – írtam ezekről az emberekről és eseményekről. A dalok, elrappelt politikai monológok biztosan közelebb hozzák a mai nemzedékeknek az akkori szereplők dilemmáit és választásait. Azt hiszem ez megúszhatatlan, hiszen a mai tizen- és huszonévesek nyelvén kell elmondani, hogy apáik, nagyapáik generációja miért cselekedett úgy, ahogy a múlt század nyolcvanas éveiben.

Az elmúlt hetven évben a lengyel televíziós színház az ország egyik legfontosabb kulturális intézményévé lett. Közvetítette a legfontosabb színházi előadásokat és egy idő után maga is előállított tv-játékokat, képernyőre írt hazai és külföldi darabokat. A legkiválóbb lengyel művészek, filmrendezők részvételével készültek az előadások, s a minden heti betevő tv-színház milliókat ültetett a készülékek elé. Lengyel és világirodalmi klasszikusok legfontosabb műveit állították erre a színpadra a legjobb rendezők. A tv-színháznak egy időben önálló társulata és nyilvános játszóhelye is volt. A társadalmi ellenállás fájdalmas megnyilvánulása volt, hogy az 1981 december 13-i katonai hatalomátvétel, „szükségállapot” elleni tiltakozásul az alkotóművészek bojkottálták a tv-ét és benne a színházi közvetítéseket is. A televíziós színház az államszocializmus évei alatt is képes volt autonóm és rangos kulturális intézménnyé válni, amely közös játszó helyet adott a városi színházaknak és összekötötte az egyébként elég távol eső és különböző mentalitású országrészek kulturális fogyasztóit. Januárban Michal Kotanski, a kielcei Zeromski Színház addigi igazgatója vette át a tv-színház irányítását. Az OKO-press hírportálnak azt mondta: szeretne új erőt adni az intézménynek. Kotanski szerint a tv-színház olyan tér lehetne, ahol az országot foglalkoztató kulturális, életmódbeli és politikai ügyekről lehet vitázni. Ebben az interjúban jelentette be, hogy az első új bemutatójuk az 1989 lesz.    

Hosszan tartó betegség után, 41 évesen péntek hajnalban elhunyt Tompos Kátya Jászai Mari- és Junior Prima díjas színművész, énekes.