Nem 2025. január 1-ig, hanem a szerződési kötelezettségének megfelelően 2029-ig továbbítja Ukrajna a kőolajat a kelet-európai országok – így Magyarország – felé a Barátság kőolajvezetéken – cáfolta meg saját korábbi kijelentését Mihajlo Podoljak, az ukrán elnöki hivatal tanácsadója.
A politikus – emlékeztet az Ekonomicsna Pravda – korábban a Novoni.Live ukrán hírportálnak adott interjújában úgy nyilatkozott, hogy Ukrajna 2025. január 1-én leállítja a kőolajszállítást a Barátság kőolajvezetéken, ami Magyarországot arra kényszerítené, hogy Horvátországon keresztül importálja az energiahordozót. A 2025. január 1-ről szóló hírre a Mol részvényeinek árfolyama 4,7 százalékkal esett, jelenleg -2,29 százalékon áll.
„Ukrajna teljes mértékben teljesítette és teljesíteni fogja szerződéses kötelezettségeit az ilyen szerződések lejáratának meghatározott időpontjáig. Ez vonatkozik az európai országokkal való kétoldalú kapcsolatainkra” - mondta most Mihajlo Podoljak, összhangban azzal, amivel korábban Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszter cáfolta a politikus kijelentését. Úgy tűnik, – jegyzi meg Telegram-posztjában a Stranua ukrán gazdasági portál – Andrij Jermak elnöki kabinetfőnök tanácsadója összekeverte a kőolajszerződés lejártának dátumát a gáztranzitéval, amely valóban 2025 januárjában jár le.
Ukrajna bejelentette, hogy 2025. január 1-től leáll a Barátság kőolajvezetékMihajlo Podoljak – aki azért jelezte, hogy Ukrajna támogatja az Európai Bizottságot. hogy csökkenjen vagy teljesen megszűnjön az orosz kőolaj jelenléte az uniós piacon – kijelentéseit a személyén túl azért is vette mindenki komolyan, mert Ukrajna a 2024. júniusi szankciók nyomán kitiltotta a Barátság kőolajvezetékből az orosz energiaóriás, a Lukoil kőolaját. Ez korábban meglehetős feszültséget okozott Magyarország és Ukrajna, illetve az Orbán-kormány és az európai Bizottság között.
Az ukrán Ukrtransznafta és az orosz Transznyefty 0 emlékeztet az MTI – 2019 decemberében írta alá azt a megállapodást, amelynek értelmében 2020. január 1-jétől újabb tíz évre meghosszabbították az orosz kőolaj Ukrajnán keresztüli tranzitjá. A megállapodást Zágrábban egy nemzetközi energetikai konferencia keretében írta alá Mikola Havrilenko, az Ukrtransznafta akkori vezérigazgatója és Szergej Andronov, az orosz vállalat alelnöke.
Ami az alternatívákat illeti, Barátság kőolajvezeték Szlovákia és Csehország felé is elágazó déli ága Magyarország felé összesen évi 8-12 millió tonna kőolaj szállítására alkalmas. A Horvátországot átszelő Adria-kőolajvezeték akár évi 14 millió tonna nyersolajat is képes lenne szállítani, úgy, hogy a Barátság kiesése esetén Százhalombattán túl a – szintén molos - pozsonyi finomítót is innen kéne ellátni. A két egység évente 8, illetve 6,1 millió tonna nyersolajat dolgoz fel, de ezt nem teljesen használják ki. A Mol korábbi állítása szerint az Adria-kőolajvezeték jelenleg nem elegendő az év egészében mindkét finomító teljes ellátására. Ezt külső szakértők vitatják, és a nyilvános adatokból is kirajzolódik, hogy az értékek közel állnak egymáshoz. Vagyis az Adria kétségkívül érdemben megfelelne a teljes Barátság kiváltására is.
Az Európai Bizottság elutasította a magyar és a szlovák kérést, nem lesz azonnali konzultáció Ukrajnával a Lukoil-ügyben