Budapest;járatritkítás;magyar állam;HÉV;

- Több HÉV-vonalon is járatritkítást tervez a magyar állam

A ráckevei H6-os, a gödöllői H8-as és a csepeli H7-es HÉV-vonalon is járat- és kapacitáscsökkentés jöhet, ami jelentős férőhelycsökkenéssel járna. 

Nincs elég működő szerelvény, amit forgalomba tudna állítani a HÉV-vonalakat a fővárostól 2016-ban átvevő állami cég, ezért a MÁV-HÉV Zrt. ahogy tavaly év végén, úgy most is jelentős járatrikítást tervez – értesült a HVG.

E szerint a módosítás december közepén vagy legkésőbb jövő január elején lépne életbe az új HÉV-menetrenddel. A lap emlékeztet: a járműpark elöregedett, az újak beszerzését pénzhiány miatt még 2021-ben lefújták, a meglévők közül pedig egyre kevesebb a forgalomképes HÉV-motorvonat.

A járatritkítás a ráckevei, a gödöllői és a csepeli HÉV-vonalat érinti. A menetrendi tervezetről szóló előkészítő anyagokban az áll, hogy a jövőben a rendelkezésre álló járműkapacitás a jelenlegihez képest 4 motorvonat egységgel kevesebb jármű napi forgalomba adását teszi lehetővé. A HVG-hez eljutott tervek szerint a következő változások lehetnek:

  • a ráckevei (H6) HÉV-en reggel és a délutáni csúcsidőben Tököl és Közvágóhíd között minden második járat 6 helyett csak 3 kocsival közlekedik. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a csúcsidőszakokban a férőhelyek 18 százalékos visszaesését okozza;

  • a gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhely-csökkenést okoz;

  • a csepeli (H7) HÉV még ritkábban közlekedik, az iskolaszünetben érvényes menetrend szerint iskolaidőben is (7,5 percenként indulna a mostani 6-7 perc helyett). Ez a reggeli csúcsidőben 12 százalékos kapacitáscsökkenést jelent.

A HVG információi szerint a főváros nem támogatja a tervet, de jogilag nem tehet mást, mint tudomásul veszi. A tervezési dokumentáció alapján a lap úgy tudja, a kapacitáscsökkentés több esetben 70, sőt van, ahol 90 százalék feletti zsúfoltságot eredményezhet az érintett HÉV-vonalakon. 

Frissítés: a MÁV kedd este állásfoglalást adott ki a járatritkításokkal kapcsolatban. Hegyi Zsolt, az állami vasúttársaság vezérigazgatója azt írta: sajnálják, hogy a HÉV is a fővárosi közgyűléssel kapcsolatos politikai viták része lett, ez szerintük felesleges aggodalmat kelthet az utasainkban.

Járműhiány van, döntés még nincs. A régi járművek karbantartását az alkatrészhiány, az új járművek beszerzését pedig az uniós forrásokkal kapcsolatos politikai vita hátráltatja. A helyzet kezelésére olyan megoldást keresünk, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti.

Hozzáteszi, a sajtóban megjelent mértékű módosításokat nem lehet a MÁV-VOLÁN-csoport álláspontjának tekinteni. "Ha lesz változás, csak ennél jóval szerényebb mértékű lehet: olyan, amelyet az utasok túlnyomó része nem is érzékel majd" - zárta közleményüket. 

Négymillió forint elment egy semmitmondó tanulmányra, de a dologban egyikük sem lát semmi kirívót.