Sátoraljaújhely;közpénz;drágulás;völgyhíd;

- Több száz millió forinttal drágult a Nemzeti Összetartozás Hídja Sátoraljaújhelyen

Sem az egyházi áldás, sem az üreshordó-gurítás nem segített: a trianoni évfordulón átadott kötélhíd öt hónap alatt félmilliárd forinttal drágult. A hivatkozási alap a szokásos: háború, szankciók, infláció. 

Félmilliárd forinttal drágult Európa leghosszabb (723,6 méteres) kötélhídjaként emlegetett sátoraljaújhelyi völgyhíd, amelyet a Nemzeti Összetartozás Hídjának neveztek el, s a trianoni évfordulón, idén június 4-én fel is avatták – derül ki az mfor.hu keddi cikkéből.

Bár a kivitelezésből eredő javítások önmagában nem indokolnák a költségnövekedést, főleg nem ilyen jelentős mértékűt, a gazdasági portál szerint október 10-én mégis szerződést kellett módosítani. – Az alapszerződés szerint a beruházás nettó 4 098 689 700 forint volt, ám időközben nettó 473 903 505 forint költségtöbblet keletkezett, ami miatt a végösszeg immár nettó 4 572 593 205 forintra rúg. Ezért vállalkozó – a Graboplan Industrie Kft. – még egy (rész)számlát nyújthat be a megrendelőnek.

– A költségek megemelkedését a közbeszerzési dokumentációban azzal indokolták, hogy „2022. február 24-én kitört az orosz-ukrán háború, amely nemzetközi szankciókkal együtt váratlan inflációt, üzemanyag-, építőanyag- és alapanyag-áremelkedést okozott”. Az állami beruházásoknál már megszokott hivatkozást az Építési és Közlekedési Minisztérium által felkért KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. szakvéleménye elfogadta – írja a portál. Megjegyezték: az elmúlt években több hasonló függőhíd is épült Európa-szerte. Németország 665 méteres hídja 1,7 milliárd forintba, a portugálok 516 méteres hídja 900 millió forintba, a csehek 696 méteres hídja 3 milliárd forintba, a svájciak 494 méteres hídja pedig 300 millió forintba került átszámolva. Így miénk a kontinens legdrágább ilyen építménye.

A „sátoraljaújhelyi üveghíd” tervéről először 2017 februárjában lehetett hallani, ekkor jelentette be a kormány, hogy turistacsalogató látványosságot építenek a Sátoraljaújhelyen. A Népszavában 2021-ben írtunk először a hídberuházásról. Amikor felvetődött az ötlet, még nyolcszázmilliós projektről beszéltek, amit a városi büdzséből és uniós forrásból finanszíroztak volna. Később a kormány a Tokaj-Hegyalja fejlesztésére szánt százmilliárdos költségvetésből jelölt ki 2,5 milliárd forintot egy olyan kötélhídra, aminek szélessége 1,2 méter, négy helyen pedig olyan átlátszó üveg járófelületet szakítja meg, ami az alatta elterülő táj látványát feltárja.

Szamosvölgyi Péter fideszes polgármestertől idén májusban érdeklődtünk, milyen megtérüléssel számoltak a híd tervezésekor. Válasza szerint a kivitelezésre 4 milliárd 98 millió 689 ezer 700 forint hazai támogatást kaptak, uniós forrás nincs benne, s ezek szerint a tervezési és elkészítési költségek sem, amelyek szintén elérhetik a milliárdos tételt. 

A Népszava szeptemberben ismertette Rezsnyák Péter székesfehérvári kivitelező-építész és műszaki ellenőr véleményét az átadott kötélhídról azután, hogy azt egy pap felszentelte és Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes – kis segítséggel – még egy üres hordót is végiggurított rajta. A szakember szerint gondok voltak például az építőanyagok eldolgozásával, a csavarok rögzítésével, a kábelvédelemmel, a Várhegy oldalán kialakított járdával, az elektromos vezetékekkel, s megjegyezte: a kivitelezés egyes részletei hasonlatosak azokhoz a „kókányolásokhoz”, amelyek a szakszerűtlen hazai építkezések egy részét jellemzik. A projekt műszaki ellenőre lapunknak elismerte: vannak hibák, de javítják.

A két nagy tömb számára a mozgósítás az egyik legfontosabb kérdés október 23-án – véli a lapunknak nyilatkozó elemző. Magyarországon a nemzeti ünnepek nem összekötik, hanem még inkább szétválasztják a más-más politikai térfélen állókat.