Csekő Andrea;Kun Fruzsina;

A vörösben, rózsaszínben, lilában, kékben „úszó” képek dekoratív színvilágukból fakadóan „.kapósak”. Talán maguk a művészek is „az élet napos oldalát néző” személyiségek lehetnek

- Két ambiciózus kortárs művész, Csekő Andrea és Kun Fruzsina alkotásainak „randevújából” érdekes dolog sült ki

Intenzív színek, geometrikus és organikus formák együttállása. 

Kun Fruzsina élénk, érzéki hatású képeivel nyáron találkoztam először a pécsi JPM Múzeum Galériában. A rekkenő hőség sem tántorított el, hogy megtekintsem a Keserü Ilonával együtt szereplő alkotót, akinek kompozíciói hamar megfogtak. Csekő Andrea munkáit korábban még nem láttam élőben, nem tudhattam, miként fognak mutatni, ha végre szemtől szemben állok velük. Kijelenthetem: épp oly mutatósak, mint Kunéi, „vadítóak”, bár ő nem csak a rózsaszín és vörös árnyalataival játszik.

A pécsi születésű Kun Fruzsina pályája gyerekkönyvek illusztrálásával indult. Elmondása szerint a nem látás, a nem tisztán látás érzésének képi ábrázolása érdekli. „Számomra a nem látás egy ambivalens érzés, megnyugtató, mégis izgalmas, mint mikor gyerekként lufiba fúrtam az arcom; kápráztató, színes, homályos és egyben fullasztó burok”- állítja.

A Képzőművészeti Egyetem festő szakán diplomázott Csekő Andrea „absztrakt geometrikus kompozícióit egyszerű formákból, négyszögekből konstruálja, amelyeknek repetitív ismétlésével és torzításával születnek meg mozgást idéző képmezői” – írja róla Kocsis Katica esztéta, művészeti író, kurátor. Rózsaszínben, kékben és ezek különböző árnyalataiban pompázó vásznait élettel, izgő-mozgó struktúrákkal tölti meg.

Kun Fruzsina: Nádak, erek, szőrök, hártyák (2023)

A Belülről mindenki rózsaszín még a zord lelkületűeket is felderíti. A vörösben, rózsaszínben, lilában, kékben „úszó” képek dekoratív színvilágukból fakadóan „.kapósak”. Talán maguk a művészek is „az élet napos oldalát néző” személyiségek lehetnek, munkáik láttán egyértelmű, hogy távol állnak tőlük a komor, fakó színek. Noha képi világuk sok hasonlóságot mutat, mégsem egy és ugyanaz.

Csekő Andrea és Kun Fruzsina The Space-beli „légyottján” a néző óhatatlanul analógiákat, különbségeket keres. Így teszünk, amikor két alkotó kiállított műveivel egyszerre találkozunk, összevetjük őket, de legalábbis felmerül a kérdés, mi közük egymáshoz. A látszólag hasonlóan élénk vásznak valójában kontrasztban állnak. Kun képei merészek, egyszerre vonzanak és taszítanak. Szűzhártyát, mellet lát beléjük az ember, de hatalmas szemet, kitágult tüdőereket, szőröket, hártyát, mint azt a Nádak, erek, szőrök, hártyák (2023) akrilvászna mutatja. Érzéki kompozíciója mindamellett pszichedelikus élményt is kelt. A test belsejébe tekintve ambivalens feszültséget érzünk: kíváncsiságot, izgalmat, de ugyanakkor zavart, és némi késztetést, hogy elfordítsuk szemünket.

Csekő Andrea geometrikus formákkal, négyszögekkel „.játszik”, amelyek azonban nem steril mértani alakzatok ismétlődései, sokkal inkább a mikroszkópok alatt megjelenő sejtek organikus rendjét idézik. Ily módon kapcsolódik a test nyújtotta látványhoz, csak másképpen. A különbség „tapintható”, mint a bőr, amire Csekő mozaikszerű vásznai erősen emlékeztethetnek. Ilyen a Színek hámlása (2024), a Külsőbe 1:6 (2024) és a Belsőbe 1:6 (2024). Csekő egy videóban arról beszél, hogy emberi sebekből, belső szervekből, betegségekből indult ki, ám képein megfogalmazása szerint egy „kedvesebb színvilágot” használt.

Csekő és Kun nagyszerű „párbeszédet” folytatnak a The Space kiállítótereiben, hiszen mindketten az érzékelés határait vizsgálják, a láthatón túlit, a „belsőt”. Nem mennek tucatszámba, egyediek, határozott, jól átgondolt koncepció mentén dolgoznak. Geometrikus és organikus ábrázolásukkal egy előttünk rejtett világba vezetnek be. 

Infó

Csekő Andrea & Kun Fruzsina

Belülről mindenki rózsaszín

The Space Contemporary Art Gallery & Management

Nyitva: november 15-ig  

1933-2024