Kertész Ákos;Rényi Tamás;Makra;

Ha Rényi Tamás filmje nyugaton készült volna, a benne játszó színészek minden bizonnyal világsztárok lesznek. Juhász Jácint és Csomós Mari

- Kertész Ákos Makrája ma is hódít

„Nem szabad eltűnni, nem szabad a szürke tömegbe belesüppedni”.

A szocialista éra egyik legnagyobb könyvsikere, Kertész Ákos Makra című, 1971-es regénye ismét megjelent a Trend Kiadó gondozásában. A Kossuth-díjas magyar író, filmdramaturg több nyelvre lefordított művéből Rényi Tamás 1972-ben forgatott filmtörténeti jelentőségű alkotást, ám a cenzúra azt két évre dobozba zárta, s csak 1974-ben láthatta a közönség, így is csak vidéken merték vetíteni, a budapesti értelmiséghez alig-alig jutott el. Az új kiadás könyvbemutatója alkalmából levetítették a Makrát a Cirkó Gejzír Moziban, s előtte Dési János újságíró beszélgetett Kertész Évával, az író feleségével és Baska Balázs filmrendezővel, Rényi Tamás unokájával.

A moderátor Dési János a beszélgetés elején kiemelte, olyan könyvről van szó, amiről érdemes újra és újra beszélni, a belőle készült filmről úgyszintén, az viszont sajnálatos módon elsüllyedt az elmúlt évtizedek magyar filmtermésében.

Kertész Éva fölemlegette, hogy a Makra első kiadásából 250 ezer példány kelt el annak idején, világszerte több mint egy millióban, a legfrissebb pedig már a tizenegyedik kiadása Makra Ferenc, pestszentlőrinci karosszérialakatos történetének.

A regényben a főhős valójában saját egyénisége, egyedisége elől menekül, tehetséges képzőművész lehetne, de egyetlen hőn áhított vágya, hogy beolvadhasson, hétköznapi emberként élhessen. Ám lépten-nyomon kitűnik a tömegből: szakít menyasszonyával, szerelmi viszonyba keveredik a helyi kultúrotthont vezető festőnővel, tehetségére és szépségére felfigyelnek. Makra elkeseredett küzdelembe kezd az átlagosságért.

Dési János a kötetbemutatón úgy fogalmazott, ma már el sem tudjuk képzelni, milyen merészség volt a szerző Kertész Ákos részéről egy vívódásokkal teli munkásról írni a hetvenes években. A Makrával kifigurázta a szocialista embereszményt, mégis megjelenhetett, pedig ’56-ot is érinti. Kertész Éva visszaemlékezése szerint néhai férje formabontó munkásábrázolására már egészen rövid írásai nyomán felfigyelt a korabeli kultúrpolitika, szemmel tartották. A Makrát mégis engedték megjelenni.

Baska Balázs úgy fogalmazott, Rényi Tamás és a szerző felejthetetlen páros volt, és a regény megfilmesítésével sokat kockáztattak, sokat is küzdöttek érte. – Nagyapámnak tulajdonképpen ezzel a filmmel sikerült beszereznie az első infarktusát – fogalmazott Baska, ugyanis a Rényi Tamás fájóan korán 1980-ban, mindössze 51 évesen távozott az élők sorából, a negyedik infarktusát már nem élte túl. – Aczél Györgyék ezt a filmet dobozba rakták, 1974 legvégén is csak úgy kezdték el vetíteni, hogy cserébe nagyapámnak meg kellett csinálja Az idő kezdetént. – A filmet megvágták, az ’56-ról szóló részeket teljesen eltüntették belőle, mintegy 20 perc veszett el örökre, ugyanis – ahogy azt Kertész Éva elmesélte – a rendszerváltozás után Kertész Ákos első dolga volt, hogy felkutassa a film teljes verzióját, az viszont megsemmisült. A Makra nemzetközi fogadtatása egyébként lehengerlő volt. – Az az igazság, hogy olyan társadalmi igazságokat mond ki, olyan pimasz, olyan szemtelenül őszinte, hogy ma is működik – mondta Baska Balázs, aki megragadva az alkalmat röviden elmondta, kötet jelenik meg nagyapjáról hamarosan.

A kötetbemutatón szó esett Kertész Ákos 2012-es Kanadába emigrálásáról és annak botrányos előzményéről. 

A Kossuth-díjas szerző 2011 augusztusában írt nyílt levelet az Amerikai Népszavába, ahol úgy fogalmazott „a magyar genetikusan alattvaló”, mindezt József Attila szavaival magyarázta: „ezer éve magával kötve, mint a kéve sunyít, vagy parancsot követ”. Kertész Éva visszaemlékezése szerint férje nem először írt le ilyet és rendszerint József Attilára hivatkozott, ezutóbbiról a kirobbanó botrány során elfeledkeztek. – Azt gondolom, hogy nem az volt a gond, hogy a magyarok szolgalelkűségéről írt, hanem hogy Puch László és Simicska Lajos kooperációjáról szólt, meg arról, hogy Magyarország még mindig nem kért egészen hivatalosan bocsánatot a holokausztért. A támadások egy nappal a cikk megjelenése után beindultak, elsősorban Simicska Lajos újságjából, majd nem csitultak hat hónapig. – A házaspár állandó zaklatásnak lett kitéve, Kertész Ákos csak kísérettel mehetett bárhová, díszpolgári címét a Fővárosi Közgyűlés 2011 szeptemberében visszavonta. – Ákos a hat hónap után azt mondta: „sikerült túlélnem a holokausztot, túléltem 56-ot, túléltem a szocializmust, ezt a negyediket már nem akarom, elég volt”. És akkor Kanadába mentünk, ahol nagyon hamar otthonra leltünk – fogalmazott Kertész Éva, akinek férje ott hunyt el 2022 decemberében.

A Makrakorlelet, Dési János végezetül megkérdezte az özvegytől, miért ajánlaná egy mai olvasónak a könyvet, miről szólhat ma – arról, hogy nem szabad eltűnni, nem szabad a szürke tömegbe belesüppedni, és ha tehetséges, tisztességes, becsületes vagy, akkor nem is tudsz majd eltűnni. Nem tudsz, mert a tömeg kivet magából. A Makra üzenete valahol az, hogy muszáj vállalnod magad – válaszolt Kertész Éva.

A beszélgetés után levetítették a várva várt filmet, én most láttam először, és az jutott eszembe, ha ez nyugaton készült volna, a benne játszó színészek minden bizonnyal világsztárok lesznek. Juhász Jácint, Molnár Piroska, Bánsági Ildikó, Koncz Gábor játéka tűpontos, a nemrég elhunyt Csomós Marit viszontlátni a vásznon egyenesen lebilincselő élmény. Elsőrendű és több figyelemre érdemes munka, olyan finomságok vannak benne, amikre a mai filmekben se igény, se idő. Most megnézni a Makrát elképesztő utazás a kendőzetlen igazmondásba, a természetességbe.

Infó

Kertész Ákos – Makra, felújított kiadás

Trend Kiadó, 2024.

Rényi Tamás és Kertész Ákos filmjét, a Makrát (1972) szombaton vetíttették a Cirkó Gejzír Moziban, az esemény előtt Kertész Évával és Baska Balázzsal beszélgetett Dési János. A filmalkotást a Nemzeti Filmintézet Közhasznú Nonprofit Zrt. biztosította.

Az Építészfórum által alapított Média Építészeti Díja idén már 20 éves és két évtizede alatt megkerülhetetlen szakmai és közönségeseménnyé vált. Péntek este adták át az elismeréseket.