Magyarország;autópálya;Ukrajna;határátkelőhely;Magyar Levente;

- Egymilliárd eurós közös határfejlesztési tervet nyújt be az EU-nak Magyarország és Ukrajna

A dokumentum két autópályakapcsolat kiépítését, egy új teherforgalmi átkelőhely létesítését, valamint az ehhez kapcsolódó útfejlesztéseket is tartalmazni fogja.

Egymilliárd euró értékű közös határ- és közútfejlesztési tervcsomagot terjeszt az EU elé Magyarország és Ukrajna – jelentette be a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára ukrán kormányzati tisztségviselőkkel tartott sajtótájékoztatóján, az asztélyi határállomáson.

Magyar Levente elmondta, a közös magyar-ukrán terv tartalmazni fogja a két ország között

  • két autópályakapcsolat kiépítését,

  • egy új teherforgalmi átkelőhely létesítését,

  • valamint az ehhez kapcsolódó útfejlesztéseket a határ mindkét oldalán.

Az államtitkár bejelentette azt is, hogy hétfőtől megindult az üres kamionok forgalma a beregsurány-asztélyi határátkelőhelyen Ukrajnából Magyarországra, ezzel tehermentesítve a forgalmas záhonyi átkelőt, illetve elkezdődik az asztélyi ukrán oldali határállomás teljes felújítása és kapacitásbővítése, amely várhatóan két évig fog tartani.

Ezen kívül

hamarosan megnyitják a Nagyhódos és az ukrajnai Nagypalád közötti határátkelőhelyet is, amely a magyar-ukrán határszakasz hatodik átkelőhelye lesz.

A politikus felidézte, Magyarország és Ukrajna 2013-ban írta alá az első, a határszakasz fejlesztéséről szóló memorandumot, a válságok miatt azonban a későbbi ukrán kormányok nem tudtak foglalkozni a határátkelők ügyével, a 2022-ben kitört háború miatt pedig végkép lekerültek a napirendről ezek a kérdések. Az utóbbi egy évben azonban – folytatta – sikerült felgyorsítani a munkát, mert Ukrajna felismerte, hogy határátkelőhely-fejlesztések nélkül az ország európai uniós és európai gazdasági integrációja lehetetlenné válik. Hozzátette, a magyar és az ukrán kormány között most is vannak nézeteltérések különböző kérdésekben, de abban nincs, hogy szükséges a határkapacitások bővítése, mert enélkül nem emelkedhet a kereskedelmi forgalom, és Ukrajna nem tud közelebb lépni Európához.

Magyar Levente elmondta,

  • az első lépés a fejlesztéssorozatban a rakományt nem szállító teherautók átengedése az asztélyi határállomáson, amit az átkelő ukrán oldali felfejlesztése és kapacitásbővítése követ. Magyar oldalon Beregsuránynál egy korábbi projektben már kiépítették a teherforgalmi átkelőrészt, de az ukránoknál még csak most kezdődik ez a munka, ami várhatóan 2026-ban fejeződik be.

  • ezt követi hamarosan az új nagyhódosi átkelőhely átadása.

  • később a tervcsomag benyújtása, amely a két új autópályakapcsolat kiépítése mellett egy új Tisza-híd megépítését tartalmazza Záhony és Csap között, illetve szeretnék teherforgalomra alkalmassá tenni a Lónya és az ukrán Harangláb között lévő, jelenleg csak személyforgalomra használható határállomást.

  • és hamarosan elindul a közvetlen Budapest-Kijev vasúti járat, ami megkönnyíti a magyar és az ukrán főváros közötti utazást.

A tájékoztatón Viktor Mikita, az ukrán elnöki hivatal vezetőjének helyettese közölte, mindkét ország tranzitútvonalón fekszik, az áthaladó hatalmas áruforgalom miatt mindenképpen fejleszteni kell a határátkelőket. – Ma egy kicsi, de annál fontosabb lépést tettünk, az asztélyi átmenet megnyitásával ugyanis az üres kamionok forgalmát biztosítjuk Magyarország felé, az első két teherautó ma át is lépett Ukrajnából Magyarországra – jelentette ki.

Szerhij Derkács ukrán miniszterhelyettes arról beszélt, az üres kamionok számára kiépítették a határig tartó útvonalat, átlépés előtt pedig egy elektronikus sorban kell regisztrálni a járműveket. Hozzátette, európai uniós finanszírozásból és állami forrásból elkezdődik az asztélyi átkelőhely teljes felújítása, amely során két ütemben, 2026 végére egy teljes értékű, a mostaninál háromszor nagyobb áteresztőképességű határátlépési pont jön létre. Újságírói kérdésre elmondta, a beruházás az állami költségvetés forrásaiból, más partnerektől és az EU 9,6 millió euró értékű programjának támogatásával valósul meg. A pénz első része már megérkezett az állami felújítási ügynökséghez – közölte.

Miroszláv Bileckij, a Kárpátalja megyei adminisztráció vezetője a tájékoztatón kiemelte, a háború miatt átalakultak Ukrajna logisztikai útvonalai, ez pedig új feladatokat, azaz új határátkelők megnyitását jelenti. Szerinte az asztélyi fejlesztés és a tervezett haranglábi átkelőfejlesztés képes lesz kiváltani a Záhonynál tapasztalható hatalmas személy- és kamionforgalmat, lehetőséget adva a teherforgalomnak egy új átkelő használatára.

Korlátlan munkabeszüntetés jöhet, ha a bértárgyalások következő fordulójában nem születik megállapodás.