benzin;MOL;benzinár;jövedéki adó;adóemelés;üzemanyagár;

- Az Orbán-kormánynak hála nyolchavi csúcsra ugró benzinárra lehet józanodni január 1-én

Az indokolatlan adóemelés miatt, amelynek hatásait a Mol saját árrése terhére igyekezhet tompítani.

2025. január 1-én, szerdán, emelkedik a benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árának jövedéki adója – közölte a Holtankoljak Ez a benzinnél literenként nettó 6,25, a gázolajnál pedig 5,86 forintot jelent. Az áfát is figyelembe véve az emelkedés benzin esetén 8, a gázolajnál pedig 7,4 forintot tesz ki. Az, hogy a nagykereskedelmi áremelkedés a kutak áraiban miként érvényesül, még bizonytalan, mindenesetre szilveszter napján a 95-ös 617, a gázolajat pedig 637 forintos átlagáron kapható a kutakon – zárul a portál közleménye.

Ha tehát a kutak saját beszerzésiár-emelkedésüket teljes egészében a vevőkre terhelik, januártól benzin esetében 625, a dízelnél pedig 644 forintos átlagtarifa várható. Ez számításunk szerint mindkét esetben körülbelül 8 havi csúcspont.

Az árösszehasonlító portálnak az adóemelés tényleges megjelenését illető óvatossága nem alaptalan. Bár a 2024. január eleji, literenként 41 forintos üzemanyagadóemeléstől eltérően a hazai piacot irányító Mol ezúttal nem hirdette meg valamely sajtótermékben, hogy az adóemelést, saját nyeresége terhére, teljes egészében, csak néhány hetes csúsztatással terheli az autósokra, felméréseink tanúsága szerint, legalábbis a benzin esetében, az adóemelésnek megágyazó, önkéntes árrésvágás már idén december közepén megindult. A 95-ös 17-i, 4 forintos nagykereskedelmi áremelkedése ellenére ugyanis a Holtankoljak 3 forinttal alacsonyabb kútárakról tudósított, ami így 7 forintos nyereségcsökkentés. Bár a benzinárrés 19-én tovább 3 forinttal szűkült, az érték 21-én és 24-én ugyanennyivel nőtt. A gázolaj tekintetében hasonló változásokat nem láttunk.

A háttérmozgásokat szakértők azzal magyarázzák, hogy a Mol vélhetőleg nem szeretné, ha decemberre, illetve – az adóemelés nyomán – januárra, a KSH a környező államok szintjénél magasabb hazai átlagárakat mérne. Egy ilyen helyzetben ugyanis Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter újra fenyegetni kezdeni az iparágat.

Szakértők szerint egyébként a mostani adóemelés, az Orbán-kormány állításai ellenére semmilyen módon nem vezethető vissza valamiféle brüsszeli kényszerre. Korábbi számításaink szerint az uniós minimumelvárásoknak megfelelő jövedékiadó-szint elérése januártól nem hogy 7-8 forintos áremelést, de 12-15 forintos tarifacsökkentést tett volna lehetővé. 

Az üzemben egy jó ideje nem állítottak elő egyetlen terméket sem. Úgy tűnik, már nem is fognak.