beavatkozás;Városliget;BKK;autómentesítés;

Jelentős forgalom zúdul más útvonalakra, ha valóban nem lehet majd áthajtani a Városligeten az M3-as autópálya felé, illetve onnan a belváros irányába

- Kész a terv a Városliget autómentesítésére, de a BKK közbeszólt

Elkészültek a Városliget autómentesítésére, a Kós Károly sétány lezárására vonatkozó tervek. A főváros közlekedési cége blokkolta a kivitelezést.

Nem adta meg a stratégiai forgalomtechnikai kezelői hozzájárulást a Városliget gépjármű-mentesítéséhez kapcsolódó közlekedésfejlesztésekhez a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Márpedig enélkül elméletileg nem valósíthatóak meg a Ligetet átépítő állami projektcég, a Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt. által még 2022-ben megrendelt és mostanra elkészült tervek, amelyek fő célja a Kós Károly sétány autók elöli lezárása, valamint az Állatkerti körút forgalomcsillapítása volt. Budapest teljes közigazgatási területén ugyanis a Fővárosi Önkormányzat a forgalomtechnikai kezelő, amit a fővárosi cégeken, a BKK Zrt.-n (stratégiai tervezés), valamint a Budapest Közút Zrt.-n (operatív feladatok) keresztül érvényesít. Az érintett társaságok hozzájárulása nélkül nem alakítható ki forgalmi rend a budapesti közutak egyikén sem, függetlenül attól, hogy az adott út tulajdonosa kerület vagy a fővárosi önkormányzat, esetleg a magyar állam.

„A tervek összességében nem voltak kellően kidolgozottak ahhoz, hogy azok alapján a kivitelezés teljeskörűen elvégezhető legyen” – válaszolta a Népszava megkeresésére a BKK, amely szerint

hiányos és pontatlan volt a méretezés, illetve olyan műszaki megoldások szerepeltek bennük, amelyek megvalósítása kedvezőtlenül hatott volna a gyalogos és a kerékpáros közlekedésre. 

Ezenfelül a BKK nehezményezte, hogy a tervek készítésekor nem vették figyelembe a főváros közösségi közlekedési fejlesztési terveit sem. A XIV. kerületi Kacsóh Pongrác út–Állatkerti körút–Hermina út csomópontban, az úgynevezett állatkerti deltában megvalósuló trolifejlesztéshez kialakítandó megállóhelyek nem szerepelnek a tervekben, nem hagytak helyet peronra, utasvárókra.

A BKK Zrt. csak „akkor adhatja meg a stratégiai forgalomtechnikai kezelői jóváhagyást, ha az észrevételeit kezelik a tervekben”. Mint írták: trolibuszfejlesztésre már 2019 és 2020 között elkészültek a tervek, ezt a Városliget Zrt-vel is egyeztették, a szükséges engedélyeket beszerezték. A BKK ezek alapján írta alá a csomópontban tervezett felsővezeték-építési és -felújítási munkákra vonatkozó kivitelezői szerződést. A Ligetet átépítő állami projektcég azonban ennek ellenére úgy kezdett neki az Állatkerti körút forgalomcsillapítás tervezésének, hogy ezt nem vette figyelembe. A BKK a közlekedési tervek módosítását kérte.

Ehhez képest a Közbeszerzési Értesítőben idén év elején megjelent hirdetmény szerint a megrendelő Városliget Zrt-nek „megszűnt az igénye” a tervezői feladatok egyes munkafázisainak elvégeztetésére, mivel a „BKK által előírt feltétel nem teljesíthető”. A Főmterv Zrt-vel, mint egyedüli ajánlattevővel 2022-ben megkötött tervezési szerződés véghatárideje 2024. június volt, a szerződés összege nettó 200 millióról 199,4 millióra csökkent. Folytatásról szó sincs. (Ami feltehetőleg azt jelenti, hogy Városliget Zrt nem kíván foglalkozni a BKK észrevételeivel).

A BKK kérésével, a tervezési szerződés lezárásával, illetve a liget autómentesítésével kapcsolatban megkerestük a Városliget Zrt., amely azonban lapzártánkig egyetlen kérdésünkre sem adott választ.

A Kós Károly sétány lezárása a Vitézy Dávid vezette, azóta beszántott Budapesti Fejlesztési Központ egyik fontos célja volt. Ezzel akarták felszámolni azt az áldatlan állapotot, hogy egy több mint 60 éve született kormánydöntés nyomán az M3-as autópálya forgalma a Városliget történelmi parkját kettészelő Kós Károly sétányon zúdul át. A tervet a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa is támogatta, javaslatára

az Orbán-kormány 2020 nyarán ma is érvényben lévő határozatot hozott a Kós Károly sétány autók előli lezárásáról, amelyben rögzítették, hogy a Városligetet teljes egészében a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak adják át. A tervezésre és az előkészítésre 3,8 milliárd forintot szántak.

A Budapesti Fejlesztési Központ 2021-ben közbeszerzést írt ki egy 1500 autót befogadó parkolóház tervezésére a Mexikói útnál, illetve megrendelték a Szegedi úti új híd terveit, majd a következő évben a Városliget Zrt. kiírta a fent részletezett tendert a Kós Károly sétány átalakítására. A Liget autómentesítésével a Hősök tere körüli autóforgalom is megszűnne, a forgalmat a Vágány utcára és a Hungária körútra terelnék, de vélhetőleg jutna a környező utcákra is.

A Petőfi hídhoz hasonlatos forgalmat lebonyolító sétány lezárása sok kérdést felvet. Az M1 Millenniumi Földalatti Vasút meghosszabbításához készült megvalósíthatósági tanulmány szerint a Városliget autómentesítése csak több közlekedési beavatkozás és fejlesztés egyidejű megvalósításának tehermentesítő hatása esetén valósítható meg oly módon, hogy Budapest közúti közlekedésének helyzete ne romoljon a térségben. A szükséges fejlesztések között a Szegedi úti új híd, a P+R parkolóház megépítése, illetve a Városligetet határoló főútvonalak és csomópontjaik átalakítása mellett a behajtási díj bevezetése is szerepelt a listán. Ezekről egyelőre nincs szó.

Ágh Attila politológus szerint a Tisza Párt jól döntött, hogy kihagyta az időközi választást.