Valóban véget érhet hamarosan a tömeges autózás kora, ahogy korábban a Népszavának Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke jósolta? A kocsival rendelkezők tényleg leszoktathatók-e csupán jogszabályokkal, célzottan drágított adókkal, parkolási díjakkal, a parkolóhelyek elvételével, s az így csökkentett közterületi várakozóhelyek megfizettetésével? Ezek a lépések igazságosak és alkotmányosak, és valóban zöldek, környezet- és levegőbarátak-e? Többek között ezekre a kérdésekre próbáltunk meg választ keresni a másik oldal, ha úgy tetszik, az autósok „jogi képviselőjével”, érdekvédőjével, Kovács Kázmér ügyvéddel.
– Kétségtelen, az időmúlás oda vezetett, hogy az a több évtizeddel korábbi – a rendszerváltás időszakához kötődő – helyzet elmúlt, amikor az egyik ikonikus kérdés az autóhasználattal összefüggő problémakör volt. Az ország közútjain viszonylag gyorsan felváltották a régi, keleti autókat a nyugati autómárkák, és Magyarországon is a korábbinál jóval nagyobb számban tudtak autóhoz jutni az emberek, ami a korábbi helyzettel szemben már nem számított luxusnak – mondta a Magyar Autóklub (MAK) jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke. Az elmúlt évtizedekben megváltozott a helyzet, s miután az autózás általánossá, széles körűvé vált, a fiatalabb generációk számára a gépkocsihasználathoz már nem fűződik olyan jelképes tartalom, mint korábban.
Az ügyvéd szerint így a politika egyre bátrabban tesz lépéseket a gépkocsihasználat visszaszorítására, és az kevésbé visszatetsző vagy negatív hatású, legalábbis a fiatalok, a kerékpárhasználók számára.
– A választásokkor a politikai pártok egy része ebben találta meg az identitását, és a zöldpolitikához kapcsolódóan a gépkocsihasználat visszaszorítása részben a pártok, illetve a mögöttük álló választók „ideológiája” lett, közösségformáló tényezővé vált – hangsúlyozta a jogász, elismerve: Magyarországon, de világszerte is indokoltan kap teret a zöldpolitika, a környezetvédelem. Hozzátette: a probléma azonban, mint szinte mindig, most is a részletekben rejlik, és bizony az arányosság kérdése hátrányt szenved.
Újabb parkolók és metrók nélkül nem megy