A „nemzetközi helyzettel”, az „orosz-ukrán konfliktussal” és a felelősségi körök kockázatos átruházásával magyarázza a BKV, hogy miért nem lesz idén nyáron se klíma az M3-as vonalon közlekedő kocsikon.
Az orosz Metrowagonmash (MWM) által 69 milliárd forintért – a szerződésben vállalt felújítás helyett valójában évtizedekkel korábbi műszaki színvonalon szinte teljes egészében - újragyártott metrókocsikba ugyanis nem szereltek fel klímákat, ez már a közbeszerzési kiírásban sem szerepelt.
Tarlós István akkori főpolgármester nem is értette a felvetést, mondván a „metró más, mint a villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, egyébként is úgy vélte, ilyen alapon „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”. Egyik se lett, viszont a hőség egyre elviselhetetlenebb a vonalon közlekedő kocsikban.
Az ügyet Vitézy Dávid fővárosi képviselő vette ismét napirendre, az általa vezetett Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság hétfői ülésén. Vitézy részletes tájékoztatást kért a BKV-tól a klimatizálás aktuális helyzetéről, amelyre a fővárosi közlekedési cég helyenként egészen meghökkentő választ adott. Mindjárt az elején leszögezik, hogy „a kocsik nagyfelújítása volt a jobb választás az új szerelvények vásárlása helyett, még akkor is, ha a következő években 15 milliárd forint többletberuházásra lesz szükség”.
Bolla Tibor a BKV vezérigazgatója – meglepő módon – sok év tagadás után a bizottsági ülésen, mintegy mellékesen elismerte, hogy az orosz cég nem felújította a kocsiszekrényeket, hanem újragyártotta.
A beszerzést vizsgáló jelentés korábban csak annyit mondott ki, hogy a hármas vonalon közlekedő orosz szerelvények „nem a kivitt metrókocsik felújított változatai”.
Most kiderült, az orosz cég a szerződéskötést után közölte is a BKV-val, hogy újragyártja a metrókocsik vázait. A többit egyébként is cserélni kellett volna.
Korszerű új szerelvényeket egyébként akkori áron 92 milliárdért vehették volna meg klímástól. Az utólagos klimatizációra vonatkozó 2021-es tenderen 13-17,8 milliárdos ajánlatot kapott a BKV. Ez azonban nem tartalmazta az orosz cég változtatás esetén kért „élettartam-garancia fenntartás” díját, ami akkor 2,4 milliárd forintra rúgott. A kettő együtt akkor 20 milliárd fölötti összeg volt. S még nem beszéltünk a metrókocsik folyamatos javításának költségéről.
A BKV másik állítása, hogy „a klímaberendezések jelentette többletsúlyt egyébként is csak jelentős szerkezeti átalakítással bírta volna el a 35 éves kocsik vázszerkezete”. Ez „a szerkezeti átalakítás pedig olyan nagy költségekkel járt volna, amelyet a projekt engedélyezett keretei nem engedtek meg”. 2020-ban a BKV az akkor már Karácsony Gergely vezette főváros nyomására tendert írt ki a feladatra, amelyre két cég tett ajánlatot. A velük folytatott tárgyalásokra az orosz MWM képviselőit is meghívták, akik - némi egyszerűsítéssel - közölték,
ha hozzányúlnak a kocsikhoz, ugrik a kocsikra vállalt garancia.
A két cég külön is próbált egyezkedni az orosz gyártóval, de „nehézségekbe ütköztek”, az egyik vállalkozás pedig az Ukrajnát megtámadó Oroszország elleni uniós szankciókkal összhangban felhagyott valamennyi együttműködéssel a gyártóval. A BKV ezután megpróbálta az orosz cégtől követelt kötbér (lásd keretes írásunk) terhére beszereltetni a klímát, de az oroszok tárgyalni se voltak hajlandóak erről.
3-as metró: a 225 milliárd forintos felújításba nem fért bele a vonatirányítási rendszer cseréje, de a BKV-nak a rángatózó szerelvényekre is van magyarázataA BKV szerint a biztonságos és felelős üzemeltetés okán a folyamatból nem hagyható ki az MWM, márpedig „ az orosz-ukrán konfliktus következtében a járműgyártóval történő kommunikáció és ilyen irányú együttműködési lehetőség átmenetileg ellehetetlenült”. A projekt folytatására a főváros cégénél azután látnak lehetőséget, hogy a háború befejeződik, a szankciók enyhülnek és befejeződik a kötbér behajtására indított per is. Ezt követi várhatóan az új tender, de legalábbis a korábbi ajánlattevőkkel való tárgyalás, majd a kivitelezés. A klímák beszerelése a szerződés aláírásától számítva 2-4 év lehet. Így jó esetben – ha lesz rá pénz – úgy négy 4-6 év múlva, az új évtizedben lehet klíma az M3-as vonal szerelvényein. Vitézy felgyorsítaná a folyamatot, azt is pedzegette, hogy vajon mit veszítünk, ha az orosz fél erre hivatkozva eláll a garanciától. Bolla Tibor az ülésen vállalta, hogy elvégzik a kockázatelemzést.
BKV-metróper: még mindig messze a vége
A BKV már az első „felújított” kocsik megérkezése után kénytelen volt felhívni az M3-as metróvonalon közlekedő orosz metrókocsikat újragyártó Metrowagonmash figyelmét a szállítói szerződésben foglaltak be nem tartására, különös tekintettel a sorozatos csúszásra és a felmerült műszaki hibákra. Már akkor jelezték kötbérigényüket, de az orosz fél semmit nem ismert el. A BKV végül az egyre nagyobb politikai nyomás hatására 2019-ben pert indított, miután több frissen leszállított szerelvényt időlegesen ki kellett vonni a forgalomból. A metróper nagyon vontatottan haladt. Az orosz cég évekig át sem vette a periratokat, majd 2023-ban, amikor végre sikerült kézbesíteni a dokumentumokat, rögvest ellenkérelmet nyújtott be. Tavaly viszont több tárgyalási fordulót is tartottak a Fővárosi Törvényszék előtt.
A BKV először a vállalási ár, 69 milliárd forint 10 százalékát és annak kamatait követelte a Metrowagonmashtól. Azóta a kötbér- és a kártérítési igény a fővárosi cég korábbi tájékoztatása szerint több mint 41 milliárd forintra – plusz kamatok – nőtt. Az persze nagy kérdés, hogy mennyi lesz a ténylegesen megítélt összeg. A BKV jelenlegi várakozásai szerint legkorábban 2025 év végére, 2026 első félévére születik meg az ítélet első fokon. Ezt az MWM eddigi hozzáállását tekintve az orosz cég várhatóan meg fogja támadni, amit újabb évekig tartó pereskedés követhet.