közbeszerzés;Országos Mentőszolgálat;mentőautók;BM Heros Zrt.;

2018-05-31 17:36:00

Belügyes biznisz: százmilliókkal drágul a mentőbeszerzés

Összesen 3,4 milliárdért építhet mentőautókat a belügyi tárcához kötődő vállalat – drágábban, mint ahogy az OMSZ eredetileg tervezete. Az egyik beszállító cégben érdekelt a belügyminiszter is.

Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) az idén 117 – a tenderben úgynevezett C-kategóriás járműként meghatározott – mentőautót rendelt, eredetileg 3,18 milliárd forintért. A közbeszerzésen végül a BM Heros Logisztikai Ellátó Központ Kft. és a vele együttműködő finn Profile Vehicles Oy győzött két vetélytársa előtt, annak ellenére is, hogy a kiírásnál 226 millió forinttal drágább ajánlatot tettek – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőből, vagyis a TED-ből.  Úgy tudjuk, hogy a mentők ezúttal is a 163 lóerős Mercedes Sprinter 316 CDI-típusból rendeltek.

Másfél év alatt 9 millióval drágult

Az OMSZ-nek az áremelés nem jelentett gondot, pedig a járművek jócskán megdrágultak az utóbbi években – miközben ugyanaz a két cég nyeri a mentőszolgálat autós közbeszerzéseit. A gyártásban rutinosnak számító, kistarcsai székhelyű  Profile Vehicles Oy 2016-ban – akkor még egyedüli ajánlattevőként – 80 járművért 1,613 milliárd forintot kért, vagyis darabonként 20,1 millió forintot. Tavaly viszont a finn cég és a Heros közösen 193 mentőautót gyártott az OMSZ-nek ötmilliárd forintért, tehát már mintegy 25,8 millió forintos darabáron. Az idén pedig megint tovább drágultak a kocsik, hiszen a mostani tender szerint egy mentő már 29 millió forintba került. Ez az jelenti, hogy ugyanaz a C-kategóriás kocsi 2016 óta darabonként 9 millióval drágult.

Kellenek a kényelmi extrák

Megkerestük az OMSZ-t továbbá a két gyártót, és többek között azt kérdeztük, mi okozta a drágulást, milyen különbségek voltak az egyes megrendelések között. A Profile Vehichles azzal indokolta a drágulást, hogy a mentőszolgálat újabb és újabb kiegészítéseket kért az autókhoz. 2016-ban a hidraulikus betegágyak nyomták meg az árat. Az idén a mentőautókhoz kért és a személyzet kényelmét szolgáló hidraulikus légrugók jelentettek többletet, valamint az, hogy a 5 évre és 300 ezer kilométerre szóló garancia mellett a mentők idén teljes időtartamú karbantartást is igényeltek. A Heros és az OMSZ még nem reagált, ha válaszolnak, frissítjük cikkünket.

Belekóstoltak a tűzoltásba is

A BM Heros Logisztikai Ellátó Központ Kft. nem csak a gyártásban sikeres: a mentők javításánál szintén ők a befutók, tavaly áprilisban nyerték el az OMSZ szervizre kiírt 4 milliárdos tenderét is, vagyis a cég megkerülhetetlennek tűnik, ha mentős fejlesztésekről van szó.

A  cég  egyik tulajdonosa a belügyminisztériumhoz köthető, állami tulajdonú  BM Heros Zrt. Ez a cég a tűzoltókocsik piacán is tarol: szép szeletet kaptak az Országos Katasztrófavédelmi Központ 14,5 milliárdos tenderéből – igaz, a Rába és a Heros szerelemgyerekeként születő autókkal épp csak a tűzoltók nem voltak elégedettek. A 24.hu-nak névtelenül nyilatkozó munkatársak szerint a darabonként 135 millió forintért összerakott járművek túl magasak és ezért borulékonyak, motorjuk pedig nem elég erős a hegyi utakhoz.