túraautó;Michelisz Norbert;Magyar Motorsport Szövetség;Fekete János;technikai sportok;kamionversenyző;

2013-10-09 23:05:00

Tehetség sok van, pénz nagyon kevés

Noha kultusza nem igazán van hazánkban, egyre több fiatal próbálja ki magát a technikai sportokban. Akad magyar fiatal kamionversenyző, érdekeltek vagyunk Michelisz Norbert révén a túraautó-vb sorozatában, terepraliban több honfitársunk is indulni szokott a legrangosabb viadalokon. Egyre több magyar vesz részt a gyorsaságimotoros-viadalokon is. Kétrészes cikkünkben helyzetértékelést adunk, első körben Fekete Jánossal, a Magyar Motorsport Szövetség (MAMS) gyorsasági szakágvezetőjével beszélgetünk anyagi nehézségekről, tehetségekről, lehetőségekről (a magyar autósportról jövő héten számolunk be)

2007 - a magyar motorsport aranyéve. Talmácsi Gábor ekkor lett a 125-ös géposztály világbajnoka, valamint Győrfi Alen ugyanezen kategória Európa-bajnoka. Akkor úgy tűnt, végre megmozdul valami. A szponzorok felfedezik a gyorsaságimotoros szakágat.Nem így történt. Sőt, több nagy cég (például a MOL) kihátrált a sportágból. Ennek eredményeként ma már annak is örülnünk kell, ha a világbajnoki sorozatban vagy az Eb-n a magyarok a legjobb húszba kerülnek, netán pontot szereznek..Elfelejtettek volna motorozni? Eltűntek a tehetségek?

A válasz egyértelmű nem. Ugyanakkor a támogatók hiánya miatt legjobbjaink képtelenek felvenni más, pénzben dúskáló ellenfeleikkel a versenyt. Nem véletlenül mondta nemrég lapunknak Tóth Imre (Supersport vb, Racing Team Toth), hogy olyan hátrányban van a magyar motoros a nemzetközi mezőnyben, hogy azt egyszerűen a tehetségével, a magas szintű tudásával, elhivatottságával képtelen áthidalni.

Egy-egy fantasztikus eredmény így is összejöhet - Tóth tavaly 4., Győrfi 6. lett Monzában -, de ezek sajnos egyedi esetek. Ha viszont a feltételek azonosak, rögtön a legszűkebb élmezőnyben találjuk a magyarokat, lásd a Superbike vb fiatal tehetségeknek rendezett sorozata, az European Junior Cup, ahol valamennyi pilóta egy Honda 500-assal megy, csak a versenyzők tudásán és a beállításokon múlik, ki hol végez. Nem véletlen, hogy Sebestyén Péter legutóbb 2. lett és összetettben a negyedik, míg a már kétszer is dobogóra álló Bódis Ricsi is a legjobb tizenkettőben van.

Vagy itt van Gyutai Adrián (Superstock 600, Tomracing Motorsport Team) esete, aki egyedüli magyarként kivívta az Eb-indulás jogát, majd amikor megérkezett a spanyolországi Albacete-be, azt látta, amíg neki az időmérőre egy szett új gumija van, addig a legjobbaknak hat, de a többieknek is legalább négy.

"Reggelig sorolhatnám az okokat, miért tart itt a magyar motorsport, miért nem értek, érnek el vb-n elismert eredményeket a versenyzőink. De mindig ugyanoda térnénk vissza: ez a pénzhiány" - szögezte le Fekete János, a MAMS gyorsasági szakágának vezetője.A szakember állítja, rengeteg a tehetség, ám ez nagy versenyeken nem mutatkozhat meg, amíg a mostani szponzorálási kedv az uralkodó.

A nagy motorgyártók miért nem sietnek a magyarok segítségére? - vetettük fel. "Erre egyszerű a válasz. Magyarország kicsi, nem piac a számukra olyan motoros hatalmak mellett, mint a spanyol, az olasz, a német vagy a brit, ahol szintén rengeteg a tehetség, ráadásul az ottani versenyzők kiemelésével sokkal több motort tudnak eladni a közutakra.

Ha Spanyolországban Marc Marquez mosolyog le egy plakátról, vélhetően többen vesznek ott Hondát, mintha itthon nálunk, mondjuk Németh Balázs lenne a reklámembere a márkának. És ezzel nem Balázst szeretném degradálni, hiszen ő is számtalanszor megmutatta, mire képes, ha csak egy közepes versenygép van alatta" - ecsetelte a szakágvezető.

Fekete János szerint az sem használ a támogatási rendszernek - hogy amellett, hogy a motorsport nemhogy a látvány-, de még a kiemelt sportágak közé sem fér be -, fordítva ülünk a moziban.

"Nálunk az nem eredmény, ha valaki a vb-mezőny tagja, vagy második vonalas nemzetközi bajnokságokban arat sikert. A cégek azt mondják, előbb legyél világbajnok, majd utána támogatlak. Versenyek közben tesztelni kellene, ebben a pénzhiányos időszakban azonban szinte senki nem engedheti ezt meg magának. Azt meg végképp nem értem, hogy az olyan, más országokban elismert, nemzetközi sorozatokat, mint a több évtizedes múltra visszatekintő Alpok Adria Bajnokság, amely Közép-, és Kelet-Európa legnívósabb sorozata, nálunk miért veszi semmibe a közvélemény" - mondta a szakember.

Idén az újjászervezett magyar bajnokság is számos izgalmas csatát tartogatott, volt olyan versenyhétvége, ahol a legjobbak, így Talmácsi Gábor is elindult.

"Amint erről a média hírt adott, máris volt érdeklődés a nézők részéről is. Nem is emlékszem, mikor volt utoljára annyi nézője egy hazai gyorsasági bajnoki futamnak, mint az idei, Hungaroringen tartott versenynek" - árulta el Fekete János, aki annyit hozzátett: ha az állam véletlenül a sok épülő focistadionból csak egy árát beletenné a gyorsasági motorsportba, meggyőződése, a mai legjobbjaink nemcsak a pontokért küzdhetnének a versenyeken. És akkor nemcsak 2007 lenne a sportág aranyéve…