Életveszélyes a miskolci zsinagóga

Magyarország egyetlen vidéki ortodox zsinagógája felújításra szorul, az idén 150 éves épületet életveszélyessé nyilvánították - mondta Freund Jenő, a Miskolci Autonom Orthodox Izraelita Hitközség elnöke pénteken az MTI-nek.

 A zsinagógába október 6-án mehettek be utoljára azok a nem hívők, látogatók, akik kíváncsiak voltak az épületre. Azóta a műemlék az érdeklődők előtt zárva tart. Az épületbe a hívők saját felelősségükre bemehetnek, és vallásuk gyakorlásáért be is mennek - tette hozzá.

 Freund Jenő azt mondta, már korábban tudták, hogy baj van, de reménykedtek az állami és önkormányzati segítségben, ez azonban eddig elmaradt. Ezért nem volt más választásuk, mint a zsinagóga bezárása. Felidézte, hogy a zsinagóga másfél évszázadon keresztül adott helyet neves, hittudós rabbiknak, kántoroknak és elöljáróknak, akik azon dolgoztak, hogy Miskolcnak kultúrát, hírnevet és gazdasági fellendülést hozzanak.
    A vallási épületek mellett, fürdők, piacok, iskolák, kórház és számos olyan épület létesült a hitközség segítségével, amelyet ma jószerivel csak a történelemből ismernek a miskolciak - tette hozzá.

   Elmondta azt is, a zsinagóga falai, ablakai még az eredetiek, s bár kívülről jó néhány évvel ezelőtt megszépült az épület, tartóoszlopainak, belső szerkezetének állaga leromlott.
    Több ígéret volt a segítségre, de eddig valamennyi várat magára, holott még abban is bíztak, hogy 2014-ben, a magyarországi holokauszt 70. évfordulójára sikerül újfent biztonságossá tenni a zsinagógát - mondta a hitközség elnöke. Megjegyezte, hogy annak idején a Miskolcról elhurcolt zsidó emberek közül kevesen tértek vissza. Ma a hitközség valamivel több mint félezer tagot számlál, vallásukat száznál is többen gyakorolják.

    Freund Jenő elmondta azt is, hogy a néhány évvel ezelőtti felmérések szerint az 1856 és 1863 között Ludwig Förster tervei alapján, neoromán moreszk stílusban épült, Miskolc ma már egyetlen, és a régió legnagyobb zsinagógájának rekonstrukciója legalább másfél milliárd forintba került volna. Ez vélhetően ma jóval több lenne - tette hozzá.

Szerző

Repül a bálna...

Fizetésképtelen a Sólyom légitársaság, mely most úgy lehet az enyészeté, hogy egyetlen utast sem vitt sehonnan, sehová. Ománi vagy más egzotikus befektetőkről szóltak a híradások, hogy ők látnának üzletet a Malév csődje utáni hatalmas nemzetközi űr betöltésében.

Nem tudni, hogy csupán médiahack volt-e ez az egész vagy mi…? Ha hozzátesszük, hogy Sólyom néven étolajat, lisztet, lekvárt, ásványvizet is akarnának forgalmazni, akár (igaz, jó drága) marketingfogásnak is elmenne egy nemzetiszín repülőgép megfordulása Liszt Ferihegyen. Azon viszont kevesen nevetnek, hogy a dolgozók mehetnek akár Ománba is, keresni a bérüket.

Összeesküvés-elméletekre fogékony ismerősöm szerint egy idegen állam titkosszolgálati (teszt)akciójának tűnhet a dolog - bár, hogy mi célból, azt egyelőre ő sem tudta kiszálazni. Tény, hogy a cég vezérigazgatója korábban titkosszolgálati vezető volt - éppen légügyi területen.

Eszembe jut az 1961-ben - a hidegháború legforróbb időszakában - történt "Bálnagate" ügy. Akkor Nyugatról hazánkba érkezett Góliát, a kitömött, és már kissé büdös cet, hogy az egész országban végighordozva megcsodálhassák a sosem látott állatot. Utóbb sokan azt állították, hogy Góliátot a CIA küldte. A kamion mérete és súlya ugyanis az akkori ballisztikus rakétaszállítókéval volt azonos. A legenda szerint azt tesztelték ezzel az amerikaiak, hogy bírják-e a magyar utak a rakétahordozó járműveket.

Kacsa volt a bálna is, meg a Sólyom is? De ha nem, akkor meg mi?

Szerző
Veress Jenő

Repül a bálna...

Fizetésképtelen a Sólyom légitársaság, mely most úgy lehet az enyészeté, hogy egyetlen utast sem vitt sehonnan, sehová. Ománi vagy más egzotikus befektetőkről szóltak a híradások, hogy ők látnának üzletet a Malév csődje utáni hatalmas nemzetközi űr betöltésében.

Nem tudni, hogy csupán médiahack volt-e ez az egész vagy mi…? Ha hozzátesszük, hogy Sólyom néven étolajat, lisztet, lekvárt, ásványvizet is akarnának forgalmazni, akár (igaz, jó drága) marketingfogásnak is elmenne egy nemzetiszín repülőgép megfordulása Liszt Ferihegyen. Azon viszont kevesen nevetnek, hogy a dolgozók mehetnek akár Ománba is, keresni a bérüket.

Összeesküvés-elméletekre fogékony ismerősöm szerint egy idegen állam titkosszolgálati (teszt)akciójának tűnhet a dolog - bár, hogy mi célból, azt egyelőre ő sem tudta kiszálazni. Tény, hogy a cég vezérigazgatója korábban titkosszolgálati vezető volt - éppen légügyi területen.

Eszembe jut az 1961-ben - a hidegháború legforróbb időszakában - történt "Bálnagate" ügy. Akkor Nyugatról hazánkba érkezett Góliát, a kitömött, és már kissé büdös cet, hogy az egész országban végighordozva megcsodálhassák a sosem látott állatot. Utóbb sokan azt állították, hogy Góliátot a CIA küldte. A kamion mérete és súlya ugyanis az akkori ballisztikus rakétaszállítókéval volt azonos. A legenda szerint azt tesztelték ezzel az amerikaiak, hogy bírják-e a magyar utak a rakétahordozó járműveket.

Kacsa volt a bálna is, meg a Sólyom is? De ha nem, akkor meg mi?

Szerző
Veress Jenő