A Magyar Gépjármű-importőrök Egyesülete (MGE) elégedetten nyugtázta az évek óta tartó forgalom csökkenés, illetve stagnálás után már az enyhe javulást is, de a piacnak a válság előtti pozcióit még évekig nem éri el a hazai újautó értékesítés. A piacot még mindíg a flottaautó-vásárlások uralják.
A gépjármű eladások érzékeny indikátorai a gazdaság állapotának, s a GDP tavalyi jelentős visszaesését jelezte egyebek mellett a kishaszon járművek forgalombahelyezésének megtorpanása, az addigi bővülés leféjeződése. Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke szerint jelentős előrelépésre ebben a szegmensben sem lehet számítani.
Az egyesület adatai azt mutatják, hogy 2013-ban a csökkenés volt tapasztalható egészen augusztusig, amikor kismértékű növekedést mértek, ami folytatódott szeptemberben is. Ennek oka lehetett a beruházásokat támogató kedvezőbb finanszírozási termékeknek és némi gazdasági élénkülés.
A gazdasági világválság előtt olyan év is volt, amikor a hazai újautó eladások elérték a 200 ezres darabszámot, de az elmúlt években ennek a negyede is már elfogadható eredménynek számított.
Az új gépjármúvek értékesítésének jelebtős visszaesése miatt megélénkült a használtautó kereskedelem. Idén az első kilenc hónapban 2012-höz képest néhány ezerrel több használtautót adtak el. Ugyancsak érdekes változás, hogy a magasabb árkategóriájú kocsik esetében ismét feltűntek a hitelre vásárló ügyfelek.
Fojt Attila, Magyar Gépjármű Kereskedők Országos Egyesületének elnöke a Népszavának elmondta, a néhány százezer forintos, kis értékű szegmensben azonban ma is szinte kizárólag készpénzért vásárolnak autót a fogyasztók. A szakember úgy vélte, még mindig sokan, akik korábban 3-4 évente új autót vásároltak, most inkább használtautót vesznek.
"Továbbra is az 1-5 éves, közép, alsó-középkategóriás autókat keresik a leginkább, ezekből is van a legkevesebb, így nem cspda, hogy az elmúlt egy évben ezeknek az átlagosan 1,5 millió forintos kocsik néhány százalékkal megdrágultak" - nyilatkozta a Népszavának Fojt Attila.
Ez a kategória adja az összes értékesített használtautó 25-30 százalékát. A 10 évesnél idősebb járgányok aránya nagyjából 40 százalék és a két szegmens közötti évjáratokból kerül ki a fennmaradó rész. A szürke importban behjozott autóknak viszont a nagy része idősebb egy évtizednél.
Az egyesület elnöke jelezte, hogy az import autók folyamatosan növekvő aránya miatt általában is emelkedtek valamelyest - 3-4 százalékkal - az árak a forint gyengülése, a 300 forint körüli euró árfolyam miatt. A behozatal magasabb sebességbe kapcsolásának oka egyebek mellett a 2012. januárjától módosított, kedvezőbbé tett regisztrációs illeték volt.
Az ezredforduló éveiben még 70-80 ezer használtautót hoztak be Magyarországra. Az uniós csatlakozást követően a mahsa regisztrációs adók alaposan lelohasztották a céges és magánimportőrök lelkesedését: a behozatal 25-30 ezerre zuhant. Tavaly a kedvező illetékváltozás hatására az import ismét fölfelé indult és 2012-ben már 55 ezerre bővült.
"Az idei évben 70 ezerre becsüljük az import használtautók számát, ami nagyjából az összes eladott használtautó 15 százaléka lehet" - említette Fojt Attila. Üröm az örömben, hogy a növekvő importnak mintegy 70-80 százaléka a szürke gazdaságban cserél gazdát. A múlt évben az 55 ezer import autóból mintegy 40 ezer érkezett szürke importtal - hangsúlyozta Fojt Attila.
Sok cég magánimortként hozza be a gépkocsikat. Ez több veszélyt is magában rejt. Fogyasztóvédelmi szempontból aggályos, hogy a vevő nem tudja érvényesíteni az esetleges reklamációját még akkor sem, ha az jogos.
A költségvetés pedig milliárdos bevételtől esik el, mert nem folyik be a környezetvédelmi termékdíj, illetve az átírási illeték, ami autónként 40-60 ezer forint is lehet. "Az egyesület emiatt javaslatokkal fordul a szaktárcához, a fogyasztók, valamint a legális kereskedők érdekeinek védelmében.