Eddig összesen kilenc szolgáltatás árai mérséklődtek - két lépésben -, novemberben pedig újabb, a 10 százalékot meghaladó árcsökkentésben bízhat a lakosság: kevesebbet kell majd fizetni az áramért, a földgázért és a távhőért. (Erről ma dönt a Parlament.)
Azonban ezzel a kormánynak a közszolgáltatók ellenében és a fogyasztók javára tett intézkedései még nem értek a végére, mert a jövő tavaszi választások előtt ismét farag a kormány a tarifákból. Erre az nyújt lehetőséget - vélekedett a nemzetgazdasági miniszter, hogy egyes szolgáltatók képesek voltak az elmúlt év eredményei után osztalékot fizetni, tehát vannak még tartalékok.
Ez, a harmadik tarifacsökkentés már olyan helyzetet teremthet egyes közszolgáltatóknál, hogy ráfizetésessé válik tevékenységük, így a külföldiek akár ki is vonulhatnak Magyarországról. A kormány nyilatkozatai alapján ez nem is annyira titkolt cél, hiszen vásárlás révén az új tulajdonos magyar állam, illetve a birtokában lévő társaság lehet és szolgáltatóként is a multik örökébe léphet.
Hozzátette: arról is kaptak híreket, hogy a víz- és áramszolgáltatók elbocsátásokra kényszerültek, így az ügyeletesek lassabban érnek ki egy-egy csőtöréshez, áramszünethez, több időt vesz igénybe a hibaelhárítás.Török Zsolt arról is beszélt, hogy az utóbbi időben több kelet-magyarországi városban romlott a közösségi közlekedés színvonala, Egerben például jelentősen ritkítottak egyes buszjáratokat, mert a közlekedési vállalat így akart megtakarítást elérni. Elmondta: e példák nyomán kezdeményezik, hogy a parlament fogyasztóvédelmi bizottsága vizsgálja meg a közszolgáltatások színvonalának alakulását.
Az E.ON is azért választja ketté a magyarországi leányvállalatát, hogy a veszteséges egyetemes (lakossági) energiaszolgáltató cége ne rántsa magával a nyereséges vállalati üzletágát. Az újabb rezsicsökkentés révén kétségtelenül mérséklődni fog az infláció mértéke - egyes szakértők már egy százalékos mérték alá jósolják a 2014. januári fogyasztói árindexet.
A sorozatos árcsökkentések azokon azonban aligha segítenek, akik az elmúlt évek során tetemes tartozást halmoztak fel.A közműszolgáltatók közül egyesek maguk is különböző trükkökhöz folyamodnak, hogy mérsékeljék veszteségeiket és javítsák pénzügyi helyzetüket.
Nemrégiben "az én pénzem" internetes portál hívta fel a figyelmet arra, hogy némely szolgáltató agresszív kampányt folytat, amit érdemes gyanakvással fogadni. Esetenként előfordult például, hogy két héttel is előrehozták a számlák befizetésének határidejét.
Egy másik energiaszolgáltatói trükk lényege, hogy a szolgáltató olyan szerződést ajánl a fogyasztóinak, hogy - a már végrehajtott - 10 százalékos rezsicsökkenés mellett a társaság maga ajánl fel még egy 8,0 százalékos mérséklést. Erről szerződést is kötnek a jelentkező ügyfelekkel, akik könnyen pórul járhatnak. Nyilvánvaló, hogy a szolgáltatóknak - a kormány állításával szemben - likviditási gondjaik vannak, ám a különböző, gesztusnak tűnő ajánlatok közül nem egy a fogyasztó érdekeit sérti.
Az tény, hogy a távfűtés kivételével a közműszolgáltatók a fogyasztás díját csak utólag számlázzák ki, de a korábbi befizetési határidő számos család megszokott költségvetését felboríthatja.