Késnek a vonatok a Budapest-Pusztaszabolcs-Pécs vonalon

Tizenöt-húsz percet késnek a vonatok a Budapest-Pusztaszabolcs-Pécs vonalon péntek kora délután műszaki hiba miatt - közölte a Mávinform.

A késés oka, hogy Sárosd és Nagylók között elromlott a biztosítóberendezés, emiatt a szerelvények csak váltakozó irányban, a biztonsági előírások betartásával közlekedhetnek.
A Mávinform tájékoztatása szerint várhatóan délután 3 órára javítják ki a műszaki hibát.

Szerző

Bezárt a várgesztesi vár

 November elsején bezárt a várgesztesi várban üzemelő turistaszálló és vendéglő, a vár bizonytalan ideig nem fogad vendégeket - tájékoztatta az MTI-t pénteken az üzemeltető, aki hozzátette: a közelmúltban több helyen leomlott a várfal, és saját erőből nem tudja megállítani az épület romlását.

Bozzay Attila elmondta: 1990 óta családi vállalkozásban üzemeltette a várat. A bérleti díj fizetése mellett gondozta az épületet, amelyben az elmúlt 23 évben a megyei önkormányzat semmilyen értéknövelő beruházást nem végzett, annak ellenére, hogy évente átlagosan kétmillió forintot kapott a létesítmény használatért.
A megye még eladásra is meghirdette a gótikus műemléket, amely az utóbbi években olyan állapotba került, hogy kisebb javítgatásokkal már nem lehet fenntartani az állagát - tette hozzá.

A vár 2012 januárjában állami tulajdonba került, a megyei Ingatlankezelő Központot jelölték ki vagyonkezelőnek. Bozzay Attila év elején felmondta a megyével kötött bérleti szerződést, és közölte az ingatlankezelővel, hogy ettől kezdve a hely felelős őrzőjeként tevékenykedik. Közben a szervezet kérésére összegyűjtötte a halaszthatatlannak tartott rekonstrukciós feladatok árajánlatait, amelyek közel 70 millió forintot tettek ki.

Március 31-én megszűnt az ingatlankezelő, a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság (SZGYF) megyei kirendeltsége lett a vár új tulajdonosa.
A szervezet szerint a bérleti szerződés felmondása nem volt szabályos, és ezért az elmúlt másfél évre visszamenőleg 3,6 millió forint bérleti díjat követel - mondta Bozzay Attila, aki szerint a nevezetesség ebben az állapotában nem működhet tovább.
Sütő Erika, az SZGYF megyei igazgatója az MTI-nek elmondta: a járási örökségvédelmi hivatal felhívására a várfal balesetveszélyes részeit elkerítették, veszélyt jelző táblákat helyeztek el és statikai felmérést végeztettek.
Az igazgató hozzátette, hogy valóban vitában állnak a volt bérlővel, azonban megkérték a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-t, hogy vegye vissza a vár kezelését, mert a szociális és gyermekvédelmi intézmények fenntartását végző szervezetnek forrása és szakértelme sincs a helyreállításra, vagy az állagromlás megakadályozására.

Menoni Gabriella, Várgesztes polgármestere arról tájékoztatta az MTI-t, hogy az MNV várhatóan november 15-én átveszi a vár kezelését, majd az önkormányzat tárgyalásokat kezd a szervezettel a vár üzemeltetésére. A megállapodáshoz azonban támogatásra is szükség van, mert a 600 tős település erejét meghaladja a műemlék helyreállítása.
A Várgesztes községtől délre álló vár első épületeit 1342 körül építették, amikor Nagy Lajos király utasítására a Csák nemzetség vára helyén egy kényelmesebb vadászkastélyt alakítottak ki. A később megerősített létesítmény a török háborúk alatt többször gazdát cserét, majd a lakosság a kövek egy részét a környékbeli építkezésekhez elhordta.
1877-ben műemléki felmérést végeztek a területen, 1932-ben a Munka Turista Egylet turistaházat épített a vár délnyugati részén. A létesítményben komolyabb állagmegóvás utoljára 1960-ban történt.

Szerző

Még mindig gondok vannak a 2-es metróval

Publikálás dátuma
2013.11.01. 12:35
FOTÓ: K2 Press
Több probléma is nehezíti a 2-es metró új biztosítóberendezésének átadását, bár a hibák száma egyre csökken, a határidő nehezen tartható - értesült az MTI az ügyet jól ismerő forrásból. A gyártó Siemens viszont állítja: a biztosítóberendezések tesztje megfelelően zajlik, nincsenek komoly műszaki problémák.

A problémák oka, hogy a vonat, a biztosítóberendezés és a menetrend egy rendszert képez, a szerelvényt a biztosítóberendezés vezeti. A tesztek többségében a vonatok viszont nem tudták tartani az előre beprogramozott menetrendet, a kézi vezetéshez képest bonyolultabb ellenőrzési rendszer miatt a vonatok több időt kénytelenek az állomáson tölteni. Előfordultak túlfutások az állomásról, és gyakori az is, hogy a rendszer ellenőrzése után nem nyitja ki az ajtót.
Emiatt a 90 másodperces követési idő nehezen tartható, és további probléma, hogy a vonalon óránkénti 70 kilométeres sebességet engedélyeztek, de a rendszer legfeljebb 65 kilométerrel tudja vezetni az Alstom szerelvényeit, felügyelt kézi vezérléssel pedig 63 kilométernél nem mennek gyorsabban a vonatok.

Az MTI úgy tudja, hogy november 11-ére tervezik az átadást, addig több este is újabb metrópótlásokra kell számítani.
A gyártó Siemens az MTI megkeresésére úgy reagált, hogy a 2-es vonalon a biztosítóberendezéseinek tesztjei megfelelően zajlanak, nincsenek komoly, a menetrendet veszélyeztető műszaki problémák. Hozzátették, hogy a 2-es és a 4-es vonal munkálatai nincsenek direkt összefüggésben, így az 4-es tervezett 2014. tavaszi átadása a Siemens részéről egyáltalán nincs veszélyeztetve.
A 2-es metró 2006-ban indult felújításának utolsó fázisa a biztosítóberendezés cseréje, emiatt pótolták októberben több napon is a 2-es metró szerelvényeit buszokkal. A rendszert már korábban telepítették, de a szovjet Ev-szerelvények csak a régi biztosítóberendezést tudták használni, ezért nem üzemelték be. Az új biztosítóberendezés beüzemelését ezért csak azután tudták elkezdeni, hogy az összes régi Ev-szerelvényt lecserélték a francia Alstomra.
A 4-es metró automata biztosítóberendezését is a Siemens gyártja.

Szerző