Orbán-kormány;önkormányzatok;adósságkonszolidáció;

Csaknem pontosan egy éve jelentette be a miniszterelnök az első adósságcsökkentést FOTÓ: SZALMÁS PÉTER

- Újra a fideszes fellegvárak járnak jól

Ismét a kormánypárti vezetésű nagyvárosoknak kedvez a kormány az újabb önkormányzati adósságkonszolidációval. Miközben évi 40-50 milliárd forint kamattehertől szabadít meg a választási kampány hajrájára időzítve 300 helyhatóságot - ahová egyébként az ország összes helyiadó-bevételének 90 sztázaléka folyik be -, a maradék 2800 kistelepülésnek csupán 10 milliárdot "dob" a jövő évi büdzsében, pedig azok érdemi adóbevétel híján vegetálnak, sőt, a csőd szélén egyensúlyoznak a feladat alapú állami finanszírozás szűkössége miatt.

Megint arányt tévesztett az Orbán-kabinet, bár a minap bejelentett újabb önkormányzati adósságkonszolidáció inkább tudatos lépésnek tűnik. Azzal ugyanis, hogy a korábbi hitel-átvállalások után még megmaradt - összességében mintegy 420 milliárd forintnyi - adósság törlesztését is átvállalja az állam az érintett 300 önkormányzattól, államháztartási szinten viszonylag kis költséggel - ráadásul több, jövőbeni kormányzati cikluson is átnyúló kötelezettségvállalással - "megszabadíthatja" a javarészt kormánypárti irányítású helyhatóságokat. Megírtuk: a parlamenti választások kampányhajrájára befejeződő pénzosztással a kormány tagjai roadshow-zák végig majd az országot, pontosabban az érintett települések egy részét. Orbán Viktor kormányfő november 19-én Kaposvárra megy, és az adósságrendezési program negyedik, befejező szakaszához kapcsolódóan gazdasági konzultációt is indít.

Orbán intelmei 
- "Könnyű munka volna, olcsó is elverni a port azokon az előttünk regnált kormányzatokon, amelyek előidézték ezt a helyzetet."- "Nem lesz még egyszer lehetőség arra, hogy azt, aki tovább nyújtózkodott, mint a takarója volt, ne a lábától szabadítsák meg, hanem hozzávarrják a pokrócához." - "A szocialista kormányok programszerűen hajtották végre az önkormányzatok eladósítását. Ha valaki azt gondolná - remélem, ilyen tökfilkó kevés van itt -, hogy ez mind véletlenül történt, akkor szeretném eloszlatni ezt a tévképzetet."- "Ha az emberek nem tudják, hogy a falvak és városok adósságáról nem ti, hanem a szocialista kormányok tehetnek, akkor 2010 őszén nem titeket választottak volna meg."- "Nehéz azt mondani, hogy miután értelmetlen a beruházás, inkább ne hozzuk létre. Ha kifizetik, akkor a helyi vállalkozónak lesz munkája, az föl fog épülni, aztán majd lesz valahogy."(Részletek a kormányfőnek az "Önkormányzatok az adósság csapdájában" című konferencián, 2012. október 27-én mondott beszédéből)

A mostani lépés több szempontból is súlyos aránytévesztésre vall. Megismétlődik például az, ami a konszolidációs program előző fázisában. Akkor az ötezer lelkesnél népesebb önkormányzatok adósságának 40 és 70 százalék közötti részét átvállalva azokat a helyhatóságokat segítették - az összes többi településen is élők adbefizetéseiből -, amelyek méretükhöz képest is jelentős adósságot halmoztak fel. Most ugyanaz a 277 település szabadul meg újabb 420 milliárd forint visszafizetésének terhétől, amely az idei év első felében összesen 610 milliárd forint adósság törlesztésének átvállalásával már kapott segítséget.

Vagyis megint a fideszes nagyvárosok járnak jól, ugyanis a 19, korábban a legnagyobb tartozást felhalmozott város közül 16 élén kormánypárti politikus áll. A kivételek: Szeged - amelyet a szocialista Botka László vezet -, a független, bár erősen Fidesz-támogatású Tarlós István irányította Budapest, valamint a korábban évtizedig fideszes vezetésű, ma a független Tétényi Éva irányította Esztergom.

Pedig éppen ezek a nagyvárosok nem lennének rászorulva a további segítségre, hiszen a nagyobb városok adóbevételeikből már könnyedén tudják törleszteni a megmaradt - de 40-70 százalékkal csökkentett - kölcsöneiket. Főképp úgy, hogy a mintegy 300 érintett önkormányzathoz folyik be a csaknem 3200 magyarországi település összes helyiadó-bevételének 90 százaléka.

Ezzel szemben a többi 2800 kistelepülésnek nincs érdemi adóbevétele - igaz, többségüknek tartozása sem, mivel a konszolidáció első hullámában a kölcsönnel rendelkező 1710, ötezer lelkesnél kisebb település összesen 74 milliárdnyi adósságának törlesztését már átvette az állam. Csakhogy eközben az önkormányzati szféra csökkentett központi forrásaiból a korábbinál kisebb mértékben részesülő kistelepülések adóbevétel híján sokkal rosszabb finanszírozási helyzetbe kerültek több száz városi rangú társuknál. Előbbi településeket sújtja leginkább, hogy az új rendszerű, feladat alapú finanszírozásból évi 50-60 milliárd forint hiányzik, míg a nagyobbak a válság miatt sokszor ugyan megcsappant, de még jelentős adóbevételeikből a kevesebb állami normatíva mellett is kiszámíthatóbban tudnak működni az állam által átvett törlesztőrészleteket megspórolva.

Nem véletlen, hogy még Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter sem támogatta az újabb adósságkonszolidációt, amelyet főleg

Lázárék "eltőzsdézték"
Az önkormányzatok adósságnövekedése mögött sok helyütt fejlesztési, beruházási hitelek álltak, ám az sem volt ritka, hogy feleslegesnek tűnő presztízsberuházásokra, illetve működésre vettek fel hitelt. Sőt, volt ahol a pénzt "eltőzsdézték". A Fidesz szótárában szitokszónak számító spekulatív ügyletekre fordította például az általa kibocsátott kötvények ellenértékének egy részét az akkor még Lázár János vezette Hódmezővásárhely önkormányzata. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) 2009-ben vizsgálta a város korábbi gazdálkodását, és megállapította, hogy "az önkormányzat a betételhelyezésen túl, a pénzpiaci feltételek bizonytalansága miatt kockázattal járó azonnali és - a kibocsátott kötvény névértékének erejéig - opciós deviza műveleteket is végzett." Magyarán Lázár János devizaspekulációs műveletekhez használta a kölcsönt, és bár a város több mint egymilliárd forintot "nyert", ezt el is vesztette a 2008-ban kezdődő válsággal. Ugyanezen ÁSZ-jelentés arra is kitért, hogy az önkormányzatnál - a 2006-os évhez hasonlóan - 2009-ben nem volt meg a költségvetési egyensúly, a tervezett bevételek nem nyújtottak fedezetet a tervezett kiadásokra, ezért a költségvetési egyensúly biztosításához 2006-ban rövid- és hosszú lejáratú, 2009-ben pedig rövid lejáratú hitel felvételét tervezték. Mindenképp elmarasztaló a számvevők azon megjegyzése, miszerint bár 2007-ben és 2008-ban a költségvetési bevételek fedezetet nyújtottak a kiadásokra, "ennek ellenére 2007-ben rövid lejáratú, 2008-ban rövid- és hosszú lejáratú hitelt vettek fel".

Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár - volt hódmezővásárhelyi polgármester -, és Kósa Lajos debreceni városvezető sürgetett. A szeptember végén elfogadott, az idei költségvetéshez benyújtott módosító indítványában Varga meg is magyarázta: a települések már megszabadultak "az őket sújtó adósságteher jelentős részétől", így "nem szükséges és nem is indokolt" a fennmaradt adósságállomány további állami átvállalása. Az sem véletlen, hogy ezzel összhangban a legnagyobb érdekképviseleti szövetség, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) elnöke is azt mondta nemrég lapunknak, hogy egy újabb adósságátvállalás helyett a jövőben az állami forrásokat inkább az új rendszerű, feladat alapú finanszírozásból évente hiányzó mintegy 50-60 milliárd forint pótlására kellene fordítani.

Schmidt Jenő - aki Tab város kormánypárti polgármestere is - szerint ugyanis az ötezer fő alatti településeken - bár teljes adósságállományuktól megszabadította őket az állam - gondot okoz a napi működés, hiszen a feladat alapú finanszírozás bizonyos területeken nem elégséges. Úgy vélte, inkább helye lenne a feladat alapú finanszírozás pótlásának, mondjuk a gyermekétkeztetés, a szociális ellátás vagy a háziorvosi ügyeleti rendszer területén. Sem ő, sem Varga miniszter hangját nem hallotta azonban meg a kormány: mint a döntés bejelentésekor Lázár János fogalmazott, "volt, aki ellenezte, de a kormány szerint ez elengedhetetlen".

Egy másik érdekképviseleti vezető, a Magyar Önkormányzatok Szövetségét (MÖSZ) irányító gödöllői polgármester ezzel együtt is jó ötletnek tartja az újabb adósságátvállalást. Gémesi György külön üdvözlendőnek nevezte, hogy a felszabaduló forrásokat az önkormányzatok gazdáságélénkítésre, beruházásokra és uniós támogatások önrészére tudják majd fordítani a következő, 2014-2020 közötti uniós fejlesztési ciklusban. Mint mondta, a kistelepüléseknek pedig van egy 10 milliárd forintos kerete a jövő évi költségvetésben, amire pályázhatnak, ha finanszírozási gondjuk lenne.

Noha a kormányzati kommunikáció már 100 ezer forintnál magasabb minimálbért emleget, a dolgozók valójában alig több, mint 65 ezer forintot kapnának kézhez jövőre, azaz mindössze 1500 forinttal többet, mint az idén. Ez pedig csaknem 25 ezer forinttal elmarad a tavalyi létminimum összegétől, miközben már csaknem 5 millióan élnek a létminimum alatt. Mindezek ellenére a foglalkoztatáspolitikai államtitkár elégedett.