Sebastian Vettel;Forma-1;gyorsasági motoros;Marc Marquez;világbajnoki versenysorozat;Freddie Spencer;

2013-11-12 06:53:00

Négy év, három vb-cím, két kerék

Sebastian Vettel egyeduralkodója a Formula-1-es világbajnoki versenysorozatnak, az idén negyedszer lett egymásutánban világbajnok. A hétvégén a gyorsasági motorosok elitkategóriájában vb-címet szerzett spanyol csodaifjú, Marc Marquez hasonló klasszis lehet két keréken. 20 évesen és 266 naposan, újoncként lett első, és német "kollégájához" hasonlóan mára minden rekordot magáénak tudhat, ami úgy kezdődik: a legfiatalabb...

A vasárnap Valenciában történelmet író fiatal spanyol versenyző, Marc Marquez olyat tett, amire eddig még senki sem volt képes a motorsportban: 20 éves és 266 napos korára mindhárom kategória világbajnoki címét megszerezte!  Az elitkategóriában újoncként lett első!

Ki ez a spanyol "suhanc", honnan jött és hová tart? Marquez 15 évesen és 56 naposan debütált a 125 köbcentisek között a Portugál Nagydíjon. 2008-at írtunk akkor.

Elsőre a 18. helyet csípte meg, aztán a következő kínai futamon máris megszerezte első pontjait: 12. lett. Ígéretes kezdés, de ahhoz, hogy benne lássák a jövő nagy bajnokát, a folytatásban is brillíroznia kellett. Hetedik versenyén (Donington Park) dobogót érő pozícióban végzett, gyorsasága mindenkit meggyőzött.

De persze azt, hogy villámsebességgel ér fel a csúcsok csúcsára, s hogy a sportág legendája lesz a 21. születésnapja előtt, továbbra sem sejthette senki…

A második idényében (2009) megszerezte az első pole pozícióját, de az igazi nagy kiugrás 2010 hozta meg számára. Abban az évben leiskolázta a mezőnyt: 10 futamgyőzelem, 12 dobogó és pole pozíció - mindez az első vb-címet jelentette a a 18. születésnapját be sem töltött ifjúnak.

Nem lehetett mit tenni, azonnal kategóriát váltott, és kis híján a Moto2-ben is rögvest megkoronázták, ám ekkor még a német Stefan Bradl megelőzte összetettben, noha Marquez több versenyt nyert a németnél (7-4).

Abban, hogy végül nem Marquez lett a kategória világbajnoka, az részint azzal magyarázható, hogy az utolsó két futamot ki kellett hagynia, mert a malaysiai szabadedzésen súlyos szemsérülést szenvedett.

Tavaly azonban már nem volt apelláta. Marquez húsz év alattiként győzni tudott a Moto2-ben, 9 futamgyőzelmet szerzett, ami mellé 7 pole pozíció és összesen 14 dobogós hely dukált. Legjobb volt, ehhez kétség sem férhetett, 56 pontos előnnyel végzett az összetett élén.

Amikor a gyorsaságimotoros-világbajnokságon a hatodik szezonját már a MotoGP-ben, ráadásul az egyik legjobb gyári alakulat, a Repsol-Honda csapatánál kezdte, az év elején a szakemberek azt mondták: a fiatal spanyol bizonyosan ott lesz a dobogón az összesítésben, ám a világbajnoki címért folyó csatába aligha szól majd bele.

Marc, a rekorder
Hosszasan lehetne sorolni, Marquez már most miben csúcstartó, helyhiány miatt a leglényegesebb rekordjaiból szemezgettün.
Marquez a legfiatalabb...
...világbajnoka a MotoGP-nek: 20 év 266 nap.
...pole pozíciót szerző versenyző a MotoGP-ben: 20 év 62 nap (2013. április 20., Austin).
...futamgyőztese a MotoGP-nek: 20 év 63 nap (2013. április 21., Austin).
...dobogós a MotoGP-ben: 20 év 49 nap (2013. április 7., Katar).
..., aki zsinórban négy futamot nyert a MotoGP-ben: 20 év189 nap (Németország - USA - Indianapolis - Cseh Köztársaság 2013).
..., aki pole pozíciót szerzett vb-futamon: 16 év 89 nap (Franciaország 2009. május 16., Le Mans).
..., aki 5 egymást követő nagydíjon győzni tudott: 2010, 125 ccm - Mugello, Silverstone, Assen, Barcelona, Sachsenring.
... és az első újonc, aki legalább 1 versenyt nyert már valamennyi kategóriában: 125 ccm - 10, Moto2 - 16, MotoGP - 6.
Ezen kívül ő az egyetlen versenyző, aki egy versenyt négy éven keresztül mindhárom kategóriában megnyert: Német Nagydíj - 2010-ben 125 ccm, 2011-ben és 2012-ben Moto2, míg 2013-ban MotoGP.
Nevéhez fűződik a legtöbb győzelem 21 év alatt valamennyi kategóriában: 32.
És ő érte el a legtöbb pole pozíciót egy szezonban: 12 (2010, 125 ccm).

A véleményeket arra alapozták, hogy földi halandónak azért szükséges némi belerázódás a magasabb géposztályba, tapasztalat nélkül lehet bármekkora tehetség valaki, nem juthat el az elsőségig. Erre fel, mi történt?

Megnyert hat futamot, megszerezte a legtöbb pole pozíciót - szám szerint kilencet -, 16 alkalommal állt dobogón, és 20 évesen és 266 naposan a királykategóriában is a csúcsra ért!

1983-ban Freddie Spencer nem volt még 22, amiikor világbajnok lett a legnagyobbaknál, csúcsa eleddig megdönthetetlennek tűnt. Marquezt ez nem foglalkoztatta.

2010 óta valamennyi sorozatot (125 ccm, Moto2, MotoGP) megnyerte, efféle bravúrt korábban csupán három versenyző tudott véghezvinni, Mike Hailwood, Phil Read és a nagy példakép, Valentino Rossi.

Újoncként 334 pontot sem ért el még senki a MotoGP-ben, s rekordjait látva kezdik úgy emlegetni, hogy ő a motorsport Sebastian Vettele.

Hogy valóban egyeduralkodója lesz-e a sportágnak, az szinte nem is kérdés, az már inkább, hogy Giacomo Agostini 15 világbajnoki címmel tartott rekordját képes lesz-e túlszárnyalni?

Ha egyelőre az nincs is veszélyben, Rossi kilenc trófeáját megdöntheti. Elvégre az eddigiek alapján nehéz volna megmondani, hol lesznek Marquzez korlátai...