B. Molnár László;
Sebastian Vettel;Forma-1;gyorsasági motoros;Marc Marquez;világbajnoki versenysorozat;Freddie Spencer;
2013-11-12 06:53:00
A vasárnap Valenciában történelmet író fiatal spanyol versenyző, Marc Marquez olyat tett, amire eddig még senki sem volt képes a motorsportban: 20 éves és 266 napos korára mindhárom kategória világbajnoki címét megszerezte! Az elitkategóriában újoncként lett első!
Ki ez a spanyol "suhanc", honnan jött és hová tart? Marquez 15 évesen és 56 naposan debütált a 125 köbcentisek között a Portugál Nagydíjon. 2008-at írtunk akkor.
Elsőre a 18. helyet csípte meg, aztán a következő kínai futamon máris megszerezte első pontjait: 12. lett. Ígéretes kezdés, de ahhoz, hogy benne lássák a jövő nagy bajnokát, a folytatásban is brillíroznia kellett. Hetedik versenyén (Donington Park) dobogót érő pozícióban végzett, gyorsasága mindenkit meggyőzött.
De persze azt, hogy villámsebességgel ér fel a csúcsok csúcsára, s hogy a sportág legendája lesz a 21. születésnapja előtt, továbbra sem sejthette senki…
A második idényében (2009) megszerezte az első pole pozícióját, de az igazi nagy kiugrás 2010 hozta meg számára. Abban az évben leiskolázta a mezőnyt: 10 futamgyőzelem, 12 dobogó és pole pozíció - mindez az első vb-címet jelentette a a 18. születésnapját be sem töltött ifjúnak.
Nem lehetett mit tenni, azonnal kategóriát váltott, és kis híján a Moto2-ben is rögvest megkoronázták, ám ekkor még a német Stefan Bradl megelőzte összetettben, noha Marquez több versenyt nyert a németnél (7-4).
Abban, hogy végül nem Marquez lett a kategória világbajnoka, az részint azzal magyarázható, hogy az utolsó két futamot ki kellett hagynia, mert a malaysiai szabadedzésen súlyos szemsérülést szenvedett.
Tavaly azonban már nem volt apelláta. Marquez húsz év alattiként győzni tudott a Moto2-ben, 9 futamgyőzelmet szerzett, ami mellé 7 pole pozíció és összesen 14 dobogós hely dukált. Legjobb volt, ehhez kétség sem férhetett, 56 pontos előnnyel végzett az összetett élén.
Amikor a gyorsaságimotoros-világbajnokságon a hatodik szezonját már a MotoGP-ben, ráadásul az egyik legjobb gyári alakulat, a Repsol-Honda csapatánál kezdte, az év elején a szakemberek azt mondták: a fiatal spanyol bizonyosan ott lesz a dobogón az összesítésben, ám a világbajnoki címért folyó csatába aligha szól majd bele.
A véleményeket arra alapozták, hogy földi halandónak azért szükséges némi belerázódás a magasabb géposztályba, tapasztalat nélkül lehet bármekkora tehetség valaki, nem juthat el az elsőségig. Erre fel, mi történt?
Megnyert hat futamot, megszerezte a legtöbb pole pozíciót - szám szerint kilencet -, 16 alkalommal állt dobogón, és 20 évesen és 266 naposan a királykategóriában is a csúcsra ért!
1983-ban Freddie Spencer nem volt még 22, amiikor világbajnok lett a legnagyobbaknál, csúcsa eleddig megdönthetetlennek tűnt. Marquezt ez nem foglalkoztatta.
2010 óta valamennyi sorozatot (125 ccm, Moto2, MotoGP) megnyerte, efféle bravúrt korábban csupán három versenyző tudott véghezvinni, Mike Hailwood, Phil Read és a nagy példakép, Valentino Rossi.
Újoncként 334 pontot sem ért el még senki a MotoGP-ben, s rekordjait látva kezdik úgy emlegetni, hogy ő a motorsport Sebastian Vettele.
Hogy valóban egyeduralkodója lesz-e a sportágnak, az szinte nem is kérdés, az már inkább, hogy Giacomo Agostini 15 világbajnoki címmel tartott rekordját képes lesz-e túlszárnyalni?
Ha egyelőre az nincs is veszélyben, Rossi kilenc trófeáját megdöntheti. Elvégre az eddigiek alapján nehéz volna megmondani, hol lesznek Marquzez korlátai...