Előfizetés

Kovalainen lesz a befutó a Lotus istállónál

B. M. L.
Publikálás dátuma
2013.11.14. 06:57
Közeledik egy Lotus, de senki sem tudja, ki ül majd benne a 2014-es szezonban FOTÓ: SZALMÁS PÉTER
Noha a 2013-as világbajnoki szezon konstruktőri második helyéért harcolna a Lotus istálló, a nagy lehetőség elúszni látszik, ugyanis minden megtalálható az enstone-i alakulatnál, csak a nyugalom és összefogás nem. 

Normális esetben most arról kellene a cikket írni, hogy a Lotus nagy erőkkel készül a hétvégi Amerikai Nagydíjra, és mindkét világbajnoki ezüstérmet célba veszi: egyéniben Kimi Räikkönen a spanyol Fernando Alonso, míg a konstruktőrök között a Mercedes és a Ferrari leelőzése a cél.

Ám 2007 világbajnoka a hét elején bejelentette, megműtteti a fájós hátát, így számára véget ért a szezon - lehet, hogy a fizetés nevű fájdalomcsillapító azért maradásra bírta volna -, így hirtelen másik pilóta után kellett nézni.

Jelentkezőből nem volt hiány, ám Eric Bouiller csapatfőnök mindenképpen tapasztalt versenyzővel akart nekimenni a hajrának, így az olasz tartalék, Davide Valsecchi eélyei rögtön elszálltak.

A Lotus azonnal ajánlatot tett a német Nico Hülkenbergnek, ám a 2014-es idényben éppen a brit istállóhoz tartó pilóta nemet mondott az ajánlatra. Kérdés, hogy miért?

Ugyanis a megmentőként emlegetett, a csapat részvényeinek 35 százalékát állítólag felvásárló Quantum Motorsports mindenképpen a német pilótát szerződtetné a következő évre - Grosjean mellé -, ám a hírek arról szólnak, hogya cég még sem tetszeleghet majd a nagy megmentő szerepkörében, így Hülkenberg inkább maradt a Saubernél az év hátralévő két futamára.

Akkor ki lesz a befutó? Nos, a korábbi Renault-pilóta, Heikki Kovalainen lesz az, aki a távozó honfitársát helyettesíti majd az amerikai és a brazil futamon.

600 millió dolláros üzlet
Noha éppen börtön fenyegeti a Forma-1 kereskedelmi jogainak birtokosát, Bernie Ecclestone-t, ez még nem hátráltatja abban, hogy egy újabb zsíros üzletet ne tudna nyélbe ütni. Mint kiderült, a legutóbbi Abu-Dzabi Nagydíj alatt aláírt egy 600 millió dolláros szerződést, melynek értelmében hamarosan egy új helyszín kerülhet be a versenynaptárba. Ugyan az még titkos, hol található ez az új helyszín, ám sajtóhírek szerint Marokkóról van szó, ahol korábban már rendeztek bőséggel autóversenyeket, ráadásul a WTCC-nek 2009 óta van itt futama. Ám jócskán vannak még pályázók, akik mindenképpen bekerülnének a versenynaptárba: Dél-Afrika (Fokváros), Thaiföld (Phuket), Portugália (Estoril), illetve az orosz főváros, Moszkva.

A 32 esztendős versenyző idén csak tartaléksorban kapott egy-egy pénteki szabadedzésre lehetőséget a Caterham színeiben, ám a tapasztalata - futamot is nyert a McLarennel 2008-ban a Hungaroringen - rengeteget érhet a konstruktőrök között zajló ezüstcsatában.

A Quantum Motorsports esetleges távozása - vagy inkább be nem lépése - miatt állítólag még az eddig biztonságban lévő Grosjeannak sem lesz maradása, ugyanis az állítólagosan 120 millió euróra duzzadt tartozást a rengeteg szponzorpénzzel rendelkező pilóták érkeztével szeretnék eltűntetni.

Sajtóhírek szerint a venezuelai Pastor Maldonado már alá is írt - mögötte a PDVSA dollármilliói -, illetve az orosz Vitalij Petrov vagy a McLarentől távozó, és a mexikói Telmex támogatását élvező Sergio Perez lehet a másik versenyzőjük.

A kortárs dráma ünnepe Budapesten

Egyévnyi (kényszerszünet után újra jelentkezik a budapesti Kortárs Drámafesztivál (KDF): a szervezők 2013. november 27. és december 3. között immár tizenegyedik alkalommal rendezik meg a tizenhat esztendős múltra visszatekintő nemzetközi színházi fesztivált.

A fesztivál fókuszában ezúttal az új magyar színház generáció áll. A Kaposvári Egyetemen elindított színészképzés; a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemen bevezetett fizikai színházi rendező, bábszínész valamint bábszínházi rendező szakirány; illetve az ország több egyetemén folyó színházelméleti képzés hatására és nyomán megjelent és kibontakozóban van egy új színházi generáció.

Programunkban egyaránt szerepelnek kőszínházi és független színházi produkciók. A nézők láthatnak előadásokat az elmúlt és az idei évad új bemutatói közül, budapesti, vidéki és határon túli társulatok előadásában.

Így lehet a fesztiválprogram része Pintér Béla és Társulata Titkaink és a Szputnyik Hajózási Társaság Reflex című bemutatója, melyek egyformán a titkosügynök-kérdést/az ügynökmúlt kérdéseit járják körül.

Kellékek, titkok, színek

Bársony Éva
Publikálás dátuma
2013.11.14. 06:45
Galatea Ranzi és Toni Servillo A nagy szépség című olasz fi lmben, amely versenyre kel az Oscarért és az Európa Filmdíjért FORRÁ
Európa Filmdíjért és Oscarért is indul Paolo Sorrentino A nagy szépség című filmje, főszerepben Toni Servillo. Krimibe ágyazott második világháborús dráma a svéd Eltitkolt életek. Pazar színekben pompázik gyermekkorunk kedves olvasmánya, Pinocchio, olasz Enzo d'Alo animációs filmjében.

Ha akarom, szerelmi vallomás Rómának, ha akarom, hódolat a képpé komponált szépség előtt, ha akarom, a kiábrándító üresség ironikus számbavétele, ha akarom, tünékeny fájdalom a be nem váltott álmok búcsúztatásakor.

Ha akarom, mindez Paolo Sorrentino filmje, de nem lehetek biztos benne, hogy nem Fellini előtt akart-e tisztelegni, mert ez is erősen ott van A nagy szépség című film képein.

Sorrentino filmje attól talányos, és ezért izgalmas, mert lenyűgöző látvány, mintha a képek dús, túlcsorduló szépsége lenne a lényeg maga, hisz erre utal a cím is, valójában azonban nehezen adja meg magát.

Felbukkannak Fellini filmvilágának varázslatos kellékei: figurák, arcok, ruhák, egyházi személyiségek, Róma régmúlt nagyságának épületei, lélegzetelállító műemlékei, káprázatos palotabelsők, bennük az arisztokrácia kártyaasztalnál ülő múmiáival.

Ironiára is gyanakodhatunk, mikor Fellini oly karizmatikus "kelléke", az óriásnő helyett Sorrentino filmjében törpeasszonyt találunk.

A látványkellékek mintha Fellinitől erednének, de Sorrentino kezében más világgá állnak össze. A nagyságból kicsinység lett, ahogy az óriásnőből törpeasszony, s a már Fellininél is pusztuló régi nagyságból mára a túlcsorduló szépség mögött a nagy semmi maradt.

A nagy szépség főhőse a fess, őszülő hajú, délceg Jep a római felső tízezer kedvence, partik hőse, estélyek középpontja, nők kényeztetettje, káprázatos római teraszok teadélutánjainak dendije.

Mondhatni ő is újságíró (mint a Nyolc és félben Mastroianni), legalább is a törpeasszony lapszerkesztőként írásokat vár tőle, amely írások láthatóan nem akarnak elkészülni.

Jep inkább éli az életet, semmint írja. Már őszülő fejjel még mindig fiatalkori első és egyetlen regényének sikeréből él, s csak ironikus önáltatás, hogy majd egyszer hozzáfog a folytatáshoz. A szellem pangását alig rejti a mozgalmas felszín.

Sorrentino nem mesél egyenes irányú történetet, nem robbant konfliktust, nem leplez le és nem mond ítéletet. Jep Róma iránti rajongásának magányos perceiből és a társasági élet mozgalmas eseményeinek jeleneteiből áll össze a film.

A főhős izgalmas, különös figurája tartja össze ezt a rejtélyes alakzatokat rajzoló kaleidoszkópot. Az olasz film karizmatikus egyénisége, Toni Servillo hűvös eleganciája és ironikus fölénye a kívülálló megfigyelőé, de mögötte ott a magány lappangó fájdalma.

Elvegyül, anélkül, hogy lenne miben feloldódnia. Igazi posztmodern életérzés. Otthon vagy, és mégis hontalan. (A nagy szépség *****)

Mai krimibe ágyazott világháborús dráma a svéd Eltitkolt életek, amelyet Per Hanefjord rendezett Camilla Läckberg nemzetközi sikerű bestselleréből.

Igényes, jól összefogott történet, amely a svéd krimik legjobb hagyományához híven, az emberi motívumok megrajzolására igyekszik nagy súlyt fektetni, miközben gondja van arra is, hogy az egyre szaporodó feszültséggel és titokkal ébren tartsa a nagyérdemű kíváncsiságát.

Maga az alap gyakran alkalmazott séma. Egy váratlan tragédia hirtelen régi titkokat tesz láthatóvá, amelyeknek a megoldása egyre közelít a jelenhez, mígnem a mában bekövetkező bűnesetek vezetnek el az egymásra halmozódó titkok egyetlen megoldásához.

Az Eltitkolt életekben egy idős házaspár halála indítja el a titkok lavináját: lányuknál jelentkezik valaki, aki a féltestvérének mondja magát, de akit másnap holtan találnak a szobájában.

A lány - nem mellesleg népszerű írónő, akinek a férje nyomozó - halott anyja eltitkolt múltjában a második világháború idején játszódó szerelmi drámára bukkan.

Miközben igyekszik felfejteni a családi dráma motívumait, feltárul a múlt: ellenállás, náci fogolytábor, barátság, árulás, menekülés, szerelem, gyilkosság.

És minél pontosabban rajzolódik ki a kis városka ma is élő lakóinak egykori szerepe, annál félelmetesebb gyilkosságok következnek be, hogy a régi tanuk ne fedhessék fel a múlt igaz eseményeit.

A rendezés és a színészi játék egyaránt a belső motívumokra figyel, a nyomozás logikus lépéseinek az ügyes adagolás teremt feszültséget és izgalmat.

Ám a végkifejlet inkább a meglepetésre ment rá, s a csattanó kedvéért engedett a karakterek szigorú logikájából. Ez kissé önkényessé tette a megoldást, de nem rontotta le az egész minőségét. (Eltitkolt életek ***)

Carlo Coldi halhatatlan fabábúja kel életre Enzo d'Alo animációs filmjében. A mese számtalan feldolgozásával ellentétben a legújabb olasz Pinokkió az eredeti mesét viszi vászonra Kékhajú lánnyal, szamárfület növesztő rosszgyerekekkel, beszélő tücsökkel, női hangon ravaszkodó rókával és férfihangon dörmögő macskával.

A mese eredeti természetessége mellett a film rendkívüli értéke a szín- és formavilága. Az olasz Pinokkió magával ragadóan jelenik meg a vásznon: nagyon telt, élénk, tiszta színek, a rajzolt formákhoz tévesztésig hasonló képek látványa önmagában örömet szerez.

A festményeivel, grafikáival, illusztrációival nemzetközi nevet szerzett látványtervező, Lorenzo Mattotti merészen rakja egymás mellé a szivárvány összes színét, különösen tarkára bolondított tájaiban benne van az életszeretet melege, s a biztos olasz ízlés.

Az örök életre ítélt mesehősök, Gepetto, s a végül igazi fiúcskává változó teremtménye, Pinokkio története nem lesz felnőttmese, de a festmények minőségéhez közelítő képi megfogalmazása a gyerekek kísérőinek is határozott öröm. (Pinokkio *****)