választás;kampány;törvény;szabályozás;végrehajtási rendelet;

2013-11-14 06:05:00

Vakon kell kampányolni

Törvénysértő módon késik az új kampányfinanszírozási törvény végrehajtási rendelete - derült ki Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter Lamperth Mónikának adott írásbeli válaszából. Az MSZP szakpolitikusa szerint a kormány megcsúfolja a demokratikus választás intézményét, hiszen a kampányfinanszírozási és a választási eljárási részletszabályok ismerete nélkül egyetlen induló, sőt, az állami szervek sem tudnak felkészülni a jövő évi voksolásra, amelyig alig öt hónap van hátra.

Eleget tett-e a kampányfinanszírozással összefüggő rendeletalkotási kötelezettségének a nemzetgazdasági miniszter - tudakolta írásbeli kérdésében Lamperth Mónika. Az MSZP közjogi kabinetvezetője még október 21-én fordult Varga Mihályhoz, hogy magyarázatot kapjon, miért nem készült el az alig néhány hét múlva induló kampány jelöltek és pártok finanszírozására vonatkozó, valamennyi részletet szabályozó végrehajtási rendelete. Az országgyűlési képviselők választása kampányköltségeinek átláthatóvá tételéről szóló, idén nyáron elfogadott törvény szerint ugyanis Varga, mint "az államháztartásért felelős miniszter" felhatalmazást kapott arra, hogy rendeletben állapítsa meg a jelöltek és a pártok állami támogatásainak kifizetésével, valamint a felhasználás módjának ellenőrzésével összefüggő rendszer részletes szabályait. Erre a tárcavezetőnek a jogszabály szerint szeptember 15-ig lett volna ideje, ám a rendelet máig sem készült el.

Lamperth azt tudakolta "mi az oka a törvénysértő késlekedésnek". Varga november 5-én válaszolt, beismerve, hogy még egyáltalán nincsenek készen a szükséges jogszabályok. Persze a miniszter szerint a június végén elfogadott törvény már önmagában is "részletesen meghatározza" a finanszírozás módját. Csakhogy a tárcavezető egy mondattal később már beismerte, hogy a jogszabály "olyan finanszírozási formát ír elő (...), amely jelenleg nem szerepel a Magyar Államkincstár gyakorlatában, így szabályozásban is, technikailag új feladatot jelent". Mint írta: "2013. augusztus közepére elkészült a miniszteri rendelet tervezetének első változata, melyet tárcánk augusztus 26-án, az Országgyűlés Hivatalán keresztül megküldött a parlamenti frakcióknak (így az MSZP frakciójának is) véleményezésre. A visszaérkező észrevételek alapján egyértelműen kiderült, hogy a miniszteri rendeletben a kincstári számla és kártya használatával, a támogatási megállapodás tartalmával és az ellenőrzési folyamat eljárásrendjével kapcsolatban olyan mélységű, technikai részleteket is tartalmazó szabályozásra van igény a frakciók részéről, amelynek kidolgozása - figyelembe véve, hogy új finanszírozási konstrukcióról van szó, számos törvényi meghatározottsággal - a tervezettnél hosszabb időt vesz igénybe". Varga elismerte tehát, hogy nem készült el a jogszabályban meghatározott időben a rendelet, közlése szerint ráadásul még csak "folyamatban van" a hiányzó technikai feltételek kidolgozása, "ennek elkészültével véglegesíthető teljes körűen és megnyugtatóan a rendeleti szabályozás."
Magyarán Varga meg sem tudta mondani, hogy mikorra készül el a június 20-án kihirdetett kampányfinanszírozási törvény valamennyi végrehajtási szabálya. Márpedig a törvény önmagában alig valamit rendez, a korrupcióellenes civil szervezetek szerint azt is hanyag módon és garanciákat nélkülözve. Sőt, még ezek a felületes szabályok sem tekinthetőek véglegesnek, hiszen a fideszes Gulyás Gergely néhány hete - civil szervezetek tiltakozására reagálva - megfontolandónak nevezte a törvénymódosítást. Gulyás egyébként lapunknak még júniusban azt nyilatkozta: valóban sok a kérdés a kampányfinanszírozási törvény nyomán, ám "az idevágó miniszteri rendelet minden részletszabályt tisztáz majd".

Lamperth szerint aggodalomra ad okot a késlekedés, hiszen a szabályozás nélkül az érintett pártok, a leendő jelöltek, de még az állami szervek sem tudnak készülni a jövő évi választásra, amely várhatóan áprilisban lesz. Kiemelte: nemcsak a pártfinanszírozási, hanem a választási eljárási törvény végrehajtási rendeletei is hiányoznak (sőt, még az a jogszabály is módosítás előtt áll - a szerk.), ami jelentősen akadályozza a szükséges informatikai szoftverek és egyéb felkészülési eszközök beszerzését, a rendszer tényleges kialakítását. Ez ügyben Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter késlekedik. "Amikor én voltam felelős ilyen rendeletek kiadásáért, azok már a választások előtt több mint 1 évvel rendelkezésre álltak a voksolást lebonyolító szervek és a jogbiztonság érdekében. A kormány, ha fontos lenne számára a demokrácia eszméje, nem csúfolná meg annak legfontosabb intézményét, a választást azzal, hogy még Orbán Viktor kormányfő szerint is unfair módon nem tisztázza annak szabályait alig 5 hónappal a voksolás előtt" - fogalmazott Lamperth.

Fél évvel a választás előtt

Varga Mihály

Varga Mihály adós a kampányfinanszírozási törvény részletszabályaival, azaz:
- A pártok kampányköltségire rendelt állami támogatások rendelkezésre bocsátásának módját,
- A kampányfinanszírozási megállapodásra vonatkozó szabályokat,
- A kincstári számla és a kincstári kártya forgalmával kapcsolatos részletes eljárási szabályokat,
- A kincstári kártya használatával kapcsolatos szabályokat,
- A kampánytámogatások elszámolásával és a visszafizetési kötelezettséggel összefüggő szabályokat,
- Valamint az elszámolások ellenőrzésével kapcsolatos eljárási szabályokat tartalmazó rendelettel.

Navracsics Tibor FOTÓ: K2Press

Navracsics Tibor adós a választási eljárási törvény részletszabályaival, azaz:
- A választási irodák hatáskörébe tartozó feladatok ellátásának szabályait,
- A választási eljárásban használandó nyomtatványokat,
- A választási eljárás határidőit és határnapjait,
- A voksolási eredmény országosan összesített adatainak körét,
- A választási költségek normatíváit, tételeit, elszámolási és belső ellenőrzési rendjét,
- A választási bizottságok és irodák tagjait megillető tiszteletdíj, illetve díjazás összegét,
- A választás során kiszabható bírságok megfizetésének szabályait,
- Valamint a levélszavazatok átvételi helyszíneit tartalmazó rendelettel.