MSZP;Fidesz;gázpalack;törvényjavaslat;üzemanyagárak;rezsicsökkentés;jövedékiadó;

2013-12-03 06:22:00

A Fidesznek csak a saját rezsije fontos

A Fidesz csak a saját rezsicsökkentési terveit tarja megvalósíthatónak. A kormánypárt - túlzottan nem meglepő módon - ismét elutasította a szocilalisták üzemanyagárak és a palackos gázárak csökkentésére vonatkozó javaslatát. Miközben a Fidesz korábban maga hangoztatta annak a szükségességét, hogy a gázpalackok végfelhasználói ára október elejétől a rezsicsökkentés második körében is csökkenjen tíz százalékkal.

Igaz később, miután kiderült, hogy a palackos gáz ára végül nem csökkent, a párt erre azt a magyarázatot adta, hogy az újabb fogyasztóiár korlátozás a forgalmazók tönkremeneteléhez vezetne. Ezzel elismerik, hogy a kereskedők korábban mégsem zsebeltek be "extraprofitot" a gázpalacok értékesítésén. Vagyis a Fidesz hol zsíros profitról, hol vesztesgéses forgalmazásról beszél ugyanazon termék esetében.

Hasonlóan áll a Fidesz a benzinár csökkentés ügyéhez is. 2010-ben, a szocialista kormány idején a lieterekénti 300 forint körüli benzinárnál a jelenlegi kormánypárt még ellenzékben azt állította, hogy a hajtóanyagok árának a lefaragása csupán egy kormányzati döntés kérdése.

Míg a kormányra kerülése óta több alkalommal lesöpörte a szocilaisták árcsökkentésre tett javaslatát. Mondván: az árak mérséklésére nincs mód. Holott ma már 400 forintnál is többet kell fizetni a benzin és a gázolaj literjéért.

Az MSZP törvényjavaslata elfogadása esetén 2014. január 1-jétől az üzemanyagok jövedékiadója az uniós minimumszintre csökkenne. Mindez a cseppfolyósított gázt (LPG) használó gépjármű-tulajdonosoknak fogyasztási egységenként 75 forintos, a gázolaj- és a benzin "fogyasztóknak" 16-17 forintos árcsökkentést hozna.

Emellett az MSZP az előterjesztésével megakadályozta volna az üzemanyagok 2014. júliusától az üzemanyag jelölési rendszer bevezetését, amely 3-5 forinttal ismét drágítja majd a hajtóanyagokat.

A szocialisták szerint az, hogy a kormányzat nem csökkenti az üzemanyagok árát több szempontból is káros. A hazai üzemanyagárak tartósan magas színvonala miatt ugyanis csökkent a hazai fuvarozó vállalkozások versenyképessége, nehezebb az emberek hétköznapi megélhetése, rosszabb az életminőségük, felerősödött a szomszédos országokba irányuló üzemanyag-turizmust, ezáltal csökkent a költségvetés bevétele, valamint drágult más termékek ára, így növekedett az inflációs nyomás.

A szocialisták szerint ahhoz, hogy a rezsicsökkentés maradéktalanul megvalósuljon a csaknem négymillió háztartásban, nemcsak a vezetékes földgáz árára, hanem a lakossági tartályos és vezetékes PB-gázra, valamint a 11,5 kg-ostöltettömegű PB-gáz palackban forgalmazott gázra is ki kell terjednie.

Az MSZP-s javaslat rögzítette, hogy 2013. december 1-jétől a PB-gáz is újabb tíz százalékkal olcsóbbá váljon, mert a statisztikai adatok szerint 2010. és 2012 . között 30 százalék volt az áremelkedés a PB gáz esetében. Így a nyári tíz százalékos csökkentéssel is még mindig 16,5 százalékkal magasabb a 11,5 kilogrammos palack ára, mint 2010-ben volt.