bírság;Gazdasági Versenyhivatal;

2013-12-10 16:20:00

Nem igazolt a gyógyhatás - 3 milliós bírság

3 millió forintra bírságolt a Gazdasági Versnyhivatal (GVH) egy mágnesterápias készülékeket forgalmazó vállalkozást, mert a terméknek olyan egészségre gyakorolt hatásokat és gyógyhatásokat tulajdonított, melyeket nem tudott igazolni - értesült a HavariaPress.

A GVH megállapítása szerint a Wellnet Kft. a Magnavital mágneses készülékek, illetve a készülékcsomagok népszerűsítése során a terméknek olyan egészségre gyakorolt hatásokat és gyógyhatásokat tulajdonított, melyeket nem tudott igazolni. A jogsértésért 3 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra a hivatal.

A vállalkozás 2010 augusztusa és 2013 februárja között a Magnavital készülékcsalád népszerűsítése, értékesítése során gyógyhatásra, egészségre gyakorolt és más kedvező hatásra, továbbá kedvezményes árra vonatkozó állításokat tett közzé. A készülékkel kapcsolatos állítások fő üzenete a fogyasztó számára az volt, hogy a termék használatával számos betegség hatékonyan kezelhető, orvosolható, megelőzhető, valamint egészségmegőrző hatással is rendelkezik. A GVH eljárásában azt vizsgálta, hogy megfelelnek-e a valóságnak a tájékoztatásokban megfogalmazott állítások.

A vállalkozásnak olyan bizonyítékot kell bemutatnia, amely minden kétséget kizáróan igazolja a hirdetésben szereplő állítások valódiságát. A cég állításait fogyasztói tapasztalatokra alapozta, azonban a GVH gyakorlata alapján nem tekinthetők tudományos bizonyítéknak a pozitív terméktapasztalatok, a betegektől és kezelőorvosaiktól származó vélemények. A benyújtott további bizonyítékok nem azt támasztották alá, hogy a terméknek a tájékoztatásokban ismertetett hatásai ténylegesen érvényesülnek, hanem azt, hogy magának a pulzáló mágneses térnek milyen biológiai és fiziológiai hatása van az élő szervezetekre.

A GVH megítélése szerint a vállalkozás által benyújtott bizonyítékok nem feleltek meg a tudományos ismeretekkel, megalapozottsággal szembeni elvárásoknak, így nem sikerült igazolni, hogy a Magnavital készülékcsalád használatával ténylegesen elérhetőek a tájékoztatásokban kiemelt egészségügyi hatások.

A reklámok alapján a fogyasztók arra a következtetésre juthattak, hogy az eredeti árnál kedvezményesebben vehetik meg a készülékcsalád tagjait. A vizsgálat során azonban kiderült, hogy a feltüntetett „eredeti áron” nem értékesítettek egyetlen terméket sem, így a fogyasztók valójában nem kaptak semmilyen árkedvezményt a készülék megvásárlásakor. A vállalkozás a fenti magatartásával tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, ezért szabott ki bírságot a versenyhivatal a cégre. A GVH a bírság meghatározásánál súlyosító körülményként értékelte, hogy a vállalkozás célja a tájékoztatásokkal olyan fogyasztók figyelmének felkeltése volt, akik kifejezetten egy betegség megelőzése vagy meglévő betegségük tüneteinek enyhítése, gyógyítása miatt vagy egészségügyi állapotuk javítása miatt keresik a különböző terápiás lehetőségeket, módszereket.