Előfizetés

Közelkép - Csoda és Kósza

Bársony Éva
Publikálás dátuma
2013.12.24. 06:47

Csoda és Kósza eredetileg Csodaló és Kószáló névre hallgatott, csak azután rövidült meg a nevük, hogy a papa esti meséjéből a Matyi-gyerek unszolására mesekönyv, abból rádiójáték, s végül most felolvasó színpadi előadás született. Czigány Zoltán évekkel ezelőtt mesekönyvként hódító két vidám lovacskáját és elképesztő kalandjaikat Mácsai Pál gondolta színpadi látványosságnak az Örkény Színházban. 

Látványosság lett, igaz, nem hétköznapi módon. Mondjuk így: a néző képzeletére is építve. Műfaját tekintve ugyanis gyerekeknek készült színpadi hangjáték a Csoda és Kósza, Mácsai és művészei azonban az Örkény Színház színpadán mégis színes látvánnyá varázsolják. Hanggal.

Nem történik más, ülnek a civilbe öltözött színészek a színpadon, előttük a felolvasáshoz szükséges lapokon a mese, és ahogy elkezdik mondani, hogy mi történik a két mókás négylábúval, egyszerre csak kitárul a világ. Benn a néző belső mozijában! Elkezd minden úgy peregni, ahogy azt a színészek hangja kívánja. Mácsai és nyolc művésze jó lélektani érzékkel a gyermeki fantázia leglényegét hozzák lendületbe: az akadályt nem ismerő kreativitást. Debreczeny Csaba, Ficza István, Gálffi László, Kerekes Viktória, Máthé Zsolt, Pogány Judit, Vajda Milán és Znamenák István mindent a hangokkal teremt meg: díszletet, jelmezt, kellékeket, még magát a játékot is.

A meseszöveghez rengeteg ötlettel és humorral kitalált, zeneszerzői pontossággal felkottázott, ritmizált hangok, hangutánzó mutatványok elvarázsolják a nézőt. Még a hamvukba holt felnőtteket is: látjuk a gödöllői parasztudvart Sajó bácsival és Gyöngyi nénivel, látjuk a Marsra látogató lovacskákat és a Marsot is a maga abszurd látnivalóival, s ott vagyunk a pizzázóban is, ahol Kósza az igazi pizza helyett vödörből meg szögekből meg mindféle háziszemétből üti össze az ínyencséget a nagybecsű politikus vendégnek. Gálffi László mint Kósza, Znamenák István mint Csoda olyan igazi lovacskák, hogy szeretnénk megsimogatni a sörényüket.

Három nap Lars von Trierrel

Publikálás dátuma
2013.12.24. 06:46
Forrás: Toldi Artmozi
Lars von Trier fesztivált szervez a Dán Királyi Nagykövetség, a Vertigo Média és a Skandináv Ház a Toldi moziban január 9-11 között. Premier előtt látható lesz A nimfomániás - 1. részét, a fesztivál vendége lesz Peter Schepelern, Lars von Trier egykori tanára és életrajzírója. A többnapos rendezvényen látható lesz ismét az Antikrisztus Willem Dafoe, Charlotte Gainsbourg és Storm Acheche Sahlstrom főszereplésével. 

A Cannes-ban a legjobb női alakítás díját (Charlotte Gainsbourg) elhódító filmben a középkorú házaspár életét alapjaiban rengeti meg kisgyermekük halála, aki miközben szeretkeznek, a másik szobában kizuhan az ablakon. A feleség kórházba kerül, de a terapeuta férj kihozza őt, azt remélve, segíteni tud rajta. Az asszonyon azonban egyre jobban elhatalmasodik az őrület. Triers máris nagyhírű új filmje A nimfpomániás 1. részét láthatja a fesztiváléon a közönség. A történet úgy indul, hogy a megvert Joe-ra egy nap egy sikátorban fekve talál rá az éppen boltba igyekvő Seligman. A nő nimfomániásnak vallja magát, s elmeséli jóakarójának, miképp került abba a lehetetlen helyzetbe, ahogyan találkoztak.

Történetei között szót ejt édesapjáról, nagy szerelméről és szeretőiről, ám mindenekelőtt szexuális kalandjairól, amelyek bővelkednek extrémitásokban, vállalt perverziókban. A főbb szerepekben Charlotte Gainsbourg, Stellan Skarsgard, Shia LaBeouf, Jamie Bell, Christian Slater, Uma Thurman, Willem Dafoe, Udo Kier és Jean-Marc Barr látható. A vetítés után beszélgetés következik Peter Schepelernnel, Lars von Trier életrajzírójával és egykori tanárával. A fesztivál programján szerepel a háromszoros Európa Filmdíjas és Cannes-ban ismét a legjobb női alakítás díját elnyert (Kirsten Dunst) von Trier-film, a nagy vitákat kavaró Melankólia is, amelyben Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg, Kiefer Sutherland és Alexander Skarsgard látható.

A dán nagykövetségen január 11-én Lars von Trier, vágy és szexualitás címmel tart előadást Peter Schepelern von Trier női szexualitás iránti ambivalens vonzalmáról, mely tetten érhető egész eddigi életművében. Aznap a Toldiban l A nimfomániás -1.rész vetítése után beszélgetés következik Peter Schepelernnel. A rendezvény harmadik napján a moziban látha A Birodalom I.-II. és The Humiliated címmel egy dokumentumfilm a világhírű dán rendező alkotási módszeréről, színészeihez fűződő, hirhedten vérmes kapcsolatáról, s saját gyötrő kétségeiről.

Köztér - A brand trendje

Az újságírónak nincs könnyű dolga, amikor egy-egy termék (szolgáltatás) bemutatásával foglalkozik, ugyanis kerülnie kell a rá jellemző arculat, szlogen, logó alkalmazását, különben a kéretlen reklámozás bűnét követi el, amit nem csak a saját kiadója, hanem a szakma is általában rossz néven vesz. Két okból: egyrészt az általa képviselt médiát megfosztja a remélt hirdetési bevételtől, másrészt a zsurnaliszta annak bélyegét is magán hordozhatja, hogy lefizették, elvégre (vélelmezett) honoráriuma legfeljebb töredéke annak, amit egyébként hirdetési tarifaként ki kellett volna fizetni.

A hazai piacgazdaság hajnalán - jelentős médiamúlttal a háta mögött - Kőszegi András a fejébe vette, hogy a branding (márkaépítés) hazai szószólójává válik, megküzdve azzal is, hogy számos kifejezésnek csak erőltetetten kimódolt hazai megfelelője van, ha egyáltalán rábukkanunk ilyesmire. A névadás, a termék, az arculattervezés vagy a promóció rejtelmeit osztja meg a szakmával, és nemegyszer a fogyasztóval.

Egy évtized alatt közel 400 szakmai interjút is elkészített, melyekből Ez a branding címmel 51 "márkás beszélgetést" szedett csokorba, és tett közzé a kiváló márkákhoz méltó megjelenésű könyv formájában. Beszélgetőtársai voltak - a többi között - Szigetvári Viktor, a politikai kampányok tudora, Zoób Kati, a divattervező, Geszti Péter vagy Rácz Félix, aki sporttehetségeket profi bajnokokká menedzselt, de ott találjuk a sorban Deutsch Tamást is, a kormánypárti uniós képviselőt, nem mellesleg egy fővárosi sportklub elnökét is.