Hivatalosan is bejelentette tegnap a német ProSiebenSat.1 médiavállalat, hogy megvált magyarországi és romániai érdekeltségétől - így lett a TV2-t is üzemeltető MTM-SBS Zrt. új tulajdonosa Simon Zsolt, a csatorna vezérigazgatója, valamint Yvonne Dederick, a csatorna gazdasági igazgatója. Az eladás nem csak a TV2-t, hanem a csatorna teljes portfolióját, vagyis a SuperTV2-t, a FEM3-at és PRO4-et is érintette - valamint a cégcsoport "minden eszközét" - , de az MTM-SBS közlése szerint a tulajdonosváltás után a korábban meghatározott stratégia mentén folytatják tevékenységüket.
Az továbbra sem világos, ki, vagy milyen csoport áll a felvásárlás mögött, Simon Zsolt az Index szombati beszámolója szerint ugyanis maga is elismerte, nincs akkora magántőkéjük, amennyit a csatornacsoport ér. Arról pedig szintén csak becslések szólnak, mekkora lehetett az eladási ár - bár a cég két év alatt, 2010 és 2012 összesen 18 milliárdos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, tízmilliárdos nagyságrendű lehetett a cégcsoport "ára", miközben szakértők szerint a piaci értéke 20-30 milliárd is lehet. Az viszont biztos, hogy a felvásárlás érdekében meglehetősen összetett céghálót hozott létre Simon Zsolt és Yvonne Dederick - mégpedig az elmúlt két hét során.
A ProSiebenSat.1 közlése szerint az MTM-SBS Zrt. a TV-HU1 Kft-nek és a TV-CEE1 Kft-nek adta el a csatornát: míg az előbbit a cégadatok szerint december 17-én jegyezték be 500 ezer forintos alaptőkével, utóbbit két nappal később, de mindkettőt ugyanarra az V. kerületi címre, a Szabadság tér 7. szám alá. A TV-HU1 Kft. tevékenységei között szerepel a televízióműsor-készítés és szolgáltatás, ám főtevékenységként a holding formában végzett vagyonkezelést jelölték meg, a cég tulajdonosa a CCA-D6D Kft., amelyet viszont ugyancsak december 17-én jegyeztek be, ugyanakkora tőkével, ugyanoda. Ez utóbbi cégnek két másik cég a tulajdonosa, ebből az egyiket pedig december 13-án jegyezték be.
Mindez nem oszlatta el a kételyeket, hogy Magyarország második legerősebb kereskedelmi csatornája Fidesz-közelbe került. Simon Zsolt korábbi hírek szerint arról beszélt munkatársainak, hogy a mögötte álló cég "magyar tulajdonosi háttérrel" rendelkezik, de sajtóhírek szerint a TV2-es dolgozók között is általános értelmezésként terjedt, hogy fideszesekhez kerül a csoport. (Erre amúgy a bejelentés elég szokatlan időpontja is utal - Simon péntek délután egy belső körmailben jelentette be, hogy másnapra értekezletet hív össze az eladás ügyében.)
Az is biztos, hogy a TV2 vezérigazgatói posztjára 2010. októberében érkezett Simon jó kapcsolatokat ápol a kormánypárttal. A Magyar Narancs 2011 augusztusában írta, hogy a Simon és felesége által közösen tulajdonolt könyvesbolt Budakeszin "hivatalos kopogtatócédula-gyűjtőhelye" volt a Fidesznek a 2010-es választások előtt. Alig egy évvel a választások után a TV2 pedig hírpolitikai tanácsadónak szerződtette a korábbi Hír Tv-s Pindroch Ferencet.
Korábban az is valószínűnek tűnt, hogy az egykor Fellegi Tamás érdekeltségébe, ma már Nyerges Zsolt Fidesz-közeli nagyvállalkozóhoz tartozó Infocenter lehet a befutó. Az Infocenter sokáig tárgyalt az RTL Klub tulajdonosával is, de 2010-ben meghiúsult a felvásárlás. (Arra pedig Orbán Viktor is utalt már, hogy a Fidesznek szüksége van egy nagy kereskedelmi tévére.)
Mindez aggodalomra ad okot az MSZP és az Együtt-PM szövetség szerint: a pártok azt várják, hogy a médiahatóság tárja fel, kik valójában a TV2 új tulajdonosai, és az adóhivatalnak vagyonosodási vizsgálatot kellene indítani a két új tulajdonosnál, hogy kiderüljön, honnan lett ennyi pénzük. A pártok szerint a médiahatóságnak azért is van meg minden oka a vizsgálatra, mert a médiapiacot erősen befolyásoló lépésről van szó. Ha ez nem lehetséges, akkor a versenyhivatalnak kell eljárnia.
Haraszti Miklós, az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet volt médiafelelőse szerint ha beigazolódik, hogy a TV2 valóban a Fidesz-közeli médiabirodalom része lett, kérdés, beáll-e majd aktív propagandafórumnak, vagy csak annyi politikai szerepe lesz, hogy az MTI hírgyárát lesi. Szerinte annak ellenére, hogy a posztszovjet országokban is akadnak kivételek - mint nálunk az ATV és Klubrádió, úgy Oroszországban az Ekho Moszkvi rádió és a Dozsgy televízió -, a médiumok ezekben az országokban a tulajdonosi háttértől függetlenül is a hatalom kiszolgálóiként működnek.