pedagógusok;Nemzeti Alaptanterv;

2014-01-09 07:09:00

Csak parasztvakítás volt

Már megint. Megint hülyének néznek. Megint úgy tesznek, mintha tényleges párbeszéd lenne. Megint átverik a pedagógus társadalmat, a szülőket, mindenkit, aki az oktatás jövője alakításában, alakulásában érintett. Mindenkit.

A kormány a téli tanítási szünetben, a karácsonyt és az újévet is beszámítva mindössze tíz napot adott arra, hogy a "köznevelés-fejlesztési stratégiát" a pedagógusok, civil szervezeteik véleményezzék. Ezzel rejtett tantervi üzenetként azt mondták: nem érdekel a véleményetek. Az is árulkodó, hogy a papírt négy nappal a kormányzati egyeztetés határideje után küldték ki. Akkor már minek? Mit lehet figyelembe venni a pedagógusok véleményéből azt követően, hogy a minisztériumok, országos hatáskörű szervek már véleményezték a dokumentumot? Még az sem nyugtat meg, hogy e szerveknek is csak rövid tíz napjuk volt a több mint száz oldalas szakmai anyag véleményezésére. De nem azzal van a legnagyobb baj, hogy az oktatási kormányzat nem kíváncsi senki véleményére. 

2013 decemberére a magyar köznevelés "új" rendszerének minden lényeges eleme kialakult. Az Orbán-kormány államosította az iskolákat, államosította a pedagógusokat, államosította a tanítás-tanulás teljes rendszerét a követelményrendszertől az ellenőrzésen át, a tankönyvkiadásig, és tovább. Ehhez képest a 2011. évi köznevelési törvény után, a Nemzeti Alaptanterv és a kerettantervek kiadása után, az iskolafenntartó gólem, a KLIK létrehozása után, a pedagógus életpálya-modell bevezetése után "stratégiát" összerakni az azt jelenti, hogy hogyan lehet megszilárdítani, minden apró elemében tovább csiszolni a harmincas évek világát idéző keresztény-nemzeti kurzus oktatási rendszerét.

És valóban, erről szól a stratégia. Szerepel benne ugyan néhány szép bekezdés az európai oktatásfejlesztési elképzelésekből, utalás a korábbi oktatásfejlesztési gyakorlatra, de ezek a fügefalevél szerepét töltik be. Itt van előttünk pőrén a prefasiszta társdalom restaurálásának, az orbáni hatalom megszilárdításának egyik eszköze, az, amelyik biztosítja, hogy a kövéri idea - a biológiai alapú társadalmi "megújulás" a Fidesz-Alaptörvénybe vésett értékrendnek megfelelően, a köznevelés eredményeként egyben az orbáni értékvilág követését is jelentse - valósággá váljon. Ez szemérmetlenül a stratégia fő közpolitikai céljaként a dokumentumban benne is van: "A köznevelés kulcsszerepet játszik abban, hogy a megújuló Magyarország leendő felnőtt állampolgárai minél magasabb arányban vallják magukénak azokat az alapértékeket, amelyeket Alaptörvényünk kimond."

Kész a rendszer, jól-rosszul - inkább rosszul - működik minden elemében, jöhet a stratégia, a társadalmi vita. Írhatnak a szakemberek bármit, mondhatnak a pedagógus civil szakmai szervezetek bármit, azt nem mondhatják, a kormány nem ad a szakma szavára, a pedagógusok véleményére.

Van valakinek problémája? Nincs.

A népképviseleti választás lehetőségét várjuk. Akkor mondunk véleményt. A köznevelés-fejlesztési stratégiáról is.