Előfizetés

A Fitch üdvözli a Raiffeisen tőkeemelését

Pozitív lépésnek tartja a Raiffeisen Bank International hitelbesorolása szempontjából a bank idei első félévre tervezett 2,0-2,25 milliárd eurós tőkeemelését a Fitch Rating a Reuters mai tudósítása szerint. 

A magyar leánybank eladását ugyanakkor - a hitelminősítő szerint - számos szabályozási elem nehezíti. A tőkeemelés jelentősen javítaná a Raiffeisen tőkehelyzetét, összhangba hozva a bank tőkeerejét a hasonló méretű versenytársakéval. A Raiffeisen aránytalanul nagy közép- és kelet-európai, illetve FÁK-országokbeli kitettsége azonban azt jelenti, hogy érzékenyebb marad ezen országok negatív folyamataira.

A Raiffeisen arra használná fel 2,0-2,25 milliárd eurós, első félévre tervezett tőkeemelését, hogy legalább részben visszafizesse a válság kezdetén kapott 2,5 milliárd eurós részvételi tőkét, amelyből 1,75 milliárdot az osztrák állam biztosított számára. A bankot az is motiválja, hogy a Bázel III. követelményrendszerben fokozatosan elveszti e tőkeelem elsődleges tőkeként (core capital) való besorolását, így 2018-tól egyáltalán nem számít majd annak.

A Fitch szerint a tőkeemelés a 2013. szeptember végi valamivel 8 százalék alatti szintről 10 százalék közelébe emelné a hitelminősítő által számolt tőkemegfelelési mutatót. Ez azt jelentené, hogy a bank életképességi mutatóját a hitelminősítő felemelhetné a jelenlegi "bbb" szintről, amennyiben a közép- és kelet-európai helyzet is javul. Magyarországon és Romániában azonban továbbra is negatívak a szektor kilátásai.

A Raiffeisen Magyarországon maradásával kapcsolatban a Fitch úgy véli, a döntés a magyarországi szabályozási helyzet bonyolultságát mutatja, ami megnehezíti a külföldi bankok számára, hogy elhagyja az országot. Emellett a múltból örökölt rossz hitelek és az anyabanki finanszírozástól való függőség is nehezíti a kivonulást, bár egyes magyar bankok érdekeltek lennének abban, hogy piaci részesedést vásároljanak maguknak.

A magyar leánybank a Fitch szerint továbbra is negatívan járul majd hozzá a bank eredményéhez, bár az itteni tevékenység mérete viszonylag kicsi a teljes csoport méretéhez képest. Az elmúlt években nagy szerepe volt a Raiffeisen eredménytermelésében Oroszországnak, a Fitch szerint az eredménytermelés megoszlása diverzifikáltabb lesz a jövőben.

Még mindig javítgatják az e-útdíjat

A tervek szerint idén bővítik a fizetési lehetőségeket a teherautók Hu-gónak nevezett elektronikus díjrendszerében, és tovább darabolják a tarifa alapját jelentő útszakaszokat, hogy arányosabb legyen a díj a valóban megtett úttal.

A jelenlegi díjköteles hálózat további felosztása, az újonnan átadott szakaszok beillesztése a rendszerbe, az utólagos és mobil fizetési lehetőség megteremtése, a Hu-go rendszer fejlesztése – többek között ezek szerepelnek az e-útdíjrendszer kapcsán az idei tervekben.

A Világgazdaság érdeklődésére Kibédi-Varga Lajos, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) szóvivője elmondta, hogy a fuvarozói érdekképviseletek javaslatait figyelembevéve december elsejétől tovább finomodott a július elsején bevezetett, a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer. Növelték a díjköteles elemi útszakaszok számát. Ez elsősorban ipartelepek, útcsatlakozások, logisztikai központok és kamionos pihenőhelyek környékét érintette. A módosítás következtében a teljes díjköteles úthálózat hossza gyakorlatilag változatlan maradt, azonban az elemi útszakaszok száma 2075 darabról 2243-ra nőtt.

A szakemberek továbbra is folyamatosan gyűjtik a díjköteles elemi szakaszok további bontására vonatkozó észrevételeket, javaslatokat, melyeket egy későbbi rendeletmódosítással építenek be a rendszerbe. A díjköteles hálózat bővülése az új autópálya-, gyorsforgalmi- és elsőrendű főúthálózati szakaszokkal párhuzamosan várható – mondta el Kibédi-Varga Lajos.

Az idei feladatok kapcsán a NÚSZ szóvivője többek között az utólagos fizetési konstrukció és a mobil értékesítés fejlesztését említette, de a Hu-go rendszerben is várhatóak változások. A 2014-es tervekben szerepel a saját értékesítési csatornák erősítése, illetve az e-matrica (személyautók, 3,5 tonnánál kisebb teherjárművek, buszok díjfizetési rendszere) és a Hu-Go ellenőrzési megoldásának integrációja.

Kibédi-Varga Lajos szerint indokoltnak tűnik a környezetvédelmi kategóriák felülvizsgálata, esetleges módosítása. Ez azért is fontos lenne, mert a logisztikama.hu szakportál által közzétett elemzés szerint jelenleg a magyar rendszer differenciál legkevésbé abból a szempontból, hogy egy teherjármű mennyire környezetbarát. Míg Magyarországon az euro-3-tól euro-6-ig terjedő kategóriába tartozó járművek után ugyanannyit kell fizetni kilométerenként, addig Ausztriában például összesen négy díjkategória létezik ebben a tartományban – mondta el ezzel kapcsolatban Papp Zoltán, a Bautrans Kft. ügyvezető igazgatója.

A 2013. július elsején indult e-útdíj rendszerben a múlt év végéig a megszolgált útdíj közel 78,9 milliárd forint volt, ami 5 százalékkal több a tervezettnél. Az összes díjbevétel kétharmada a díjköteles hálózat kevesebb mint 20 százalékán keletkezik az eddigi tapasztalatok szerint. Ez a szakemberek elemzése alapján három tényezőre vezethető vissza. Egyrészt a főúti forgalom alacsonyabb, másrészt nagyobb arányban tartalmaz kedvezőbb díjú J2 és J3 kategóriába tartozó járműveket, végül pedig a szolgáltatási szintnek megfelelően az adott járműkategóriákhoz tartozó díjszint is alacsonyabb, mint a gyorsforgalmi utaké. Az összbevétel 90 százalékát egyébként a legnagyobb kamionokat jelentő J4 járműkategória adja.

Visszatáncol Kijev?

Késlekedés nélkül, mielőbb ismét elkezdi Ukrajna a tárgyalásokat az Európai Unióval a társulási és szabadkereskedelmi egyezmény aláírása érdekében – jelentette be Mikola Azarov ukrán miniszterelnök a tegnapi évnyitó kormányülésen. „Európai partnereinkkel a számok és tettek nyelvén fogunk beszélni”, mondta a kormányfő, hangsúlyozva, hogy az európai uniós félnek is „számolnia kell a kockázatokkal”.

Azarov megbízta Jurij Bojko miniszterelnök-helyettest, készítsen el egy ágazatokra lebontott elemzést arról, hogy az uniós szabadkereskedelmi övezetbe való belépés milyen következményekkel járhat az ukrán gazdaságra. Ugyanakkor feladatként jelölte meg a kormánytagok számára a felkészülést az egyezmény mielőbbi aláírására.Azarov szerint februárra el kell készülnie a stratégiának, amely összehangolja az Ukrajna és az EU közötti kapcsolat fejlesztését és az Oroszországgal való együttműködést.

Az ukrán miniszterelnök kijelentette, bízik abban, hogy 2014 jobb év lesz Ukrajna számára, mint az előző volt. Hangsúlyozta: „minden adott ahhoz, hogy 2014 a stabilitás és fejlődés éve legyen, ha a társadalom is szolidáris lesz”.

Az elvárt szolidaritás egyelőre azonban nem látszik. A kormányellenes tüntetések, bár kisebb lendülettel, mint tavaly az ünnepek előtt, de folytatódnak. Kijevben kisebb tüntetések voltak a különböző minisztériumok előtt, az ellenzék általános sztrájkot is kilátásba helyezett. A nemzeti hírügynökség, az unn.com.ua jelentése szerint vasárnap megtartják a kijevi Függetlenség téren, az Euromajdanon a vasárnap elmaradt nagy népgyűlést is.