Fidesz;kampány;média;Áder János;

Akár maradhatna is, hiszen ez nem gazdasági reklám FOTÓ: K2 PRESS

- Utcára vitt kampány

Naponta háromszor 16 másodperc a közmédia egyes csatornáin - négy pártlista esetén mindössze ennyi hirdetési idő juthat majd az egyes pártoknak a kampányidőszakban. Az új eljárási törvénnyel végtelenül korlátozottá tett médiakampányra már most érdemes felkészülni a pártoknak, sőt, a sajtótermékeknek is, hiszen utóbbiak nemcsak szigorú szabályoknak kell megfelelniük, hanem akár milliós bírságokra is számíthatnak. A pártok hirdetésinek özönére elsősorban az utcán, közterületeken kell számítani, ám ott is - mint a választási szabályok többségében - erősen jobbra lejt a pálya.

Nemcsak a pártok és a leendő jelöltek várhatják feszülten Áder János megszólalását, hanem a média és a közterületi reklámpiac egyes szereplői is. Miután ugyanis a választás napját 70-90 nappal előbb kitűzi az államfő, a hivatalos kampány (plakátragasztás, szórólapozás, politikai hirdetések) is megkezdődik a szavazást megelőző 50. napon. Noha közismert, a kormányoldal már tavaly tavasz óta erőteljes kampányt folytat, sőt, a kabinet közpénz milliárdokból finanszírozza az ön- és Fidesz-fényezést, az ellenzéki politikai szereplőknek csak meglehetősen korlátozott hirdetési lehetőségei lesznek az idei választási kampányban.

Alkalmanként 16 másodperc

Eredetileg a kormánypártok teljesen ki akarták zárni a kereskedelmi médiát a választási kampányokból, ám az EU kritikája és két alaptörvény-módosítás után végül úgy döntöttek: lehetnek politikai reklámok a kereskedelmi csatornákon, de csak térítésmentesen és erősen korlátozottan. Már ha egyáltalán úgy döntenek, hogy beszállnak a kampányba. Az új - ám gyakran változó - választási eljárási törvény szerint ugyanis az általános választást megelőző kampányidőszakban a nem közszolgálati televízióknak és rádióknak legkésőbb a választást megelőző 50. napon be kell majd jelenteniük a Nemzeti Választási Bizottságnak, ha politikai reklámot akarnak közzétenni. Ha a határidőig nem nyilatkoznak, akkor egyáltalán nem tehetnek közzé ilyet. A jogszabály szerint a Nemzeti Választási Iroda (NVI) nyilvánosságra hozza majd a nyilatkozó médiaszolgáltatók és a médiaszolgáltatások nevét, valamint az általuk biztosított időtartamot.

A kereskedelmi csatornáknak a választást megelőző 50. napig be kell jelentenie, ha politikai reklámot akarnak közzétenni
A nyomtatott sajtónak a voksolás kiírása után 5 napon belül közölni kell a hirdetésekre vonatkozó árait

A közmédiában a politikai hirdetéseket három alkalommal, a 6-8, 12-14 és 18-20 óra közötti idősávokban kell leadni, összesen pedig - a törvény értelmében - 470 perc reklámidőt kell szánni a pártok, további 130-at a nemzetiségi listát állító szervezetek hirdetéseire. Eközben a kereskedelmi csatornáknak - ha hajlandók ingyenesen reklámidőt adni - legalább a közszolgálati média által biztosított időkeret felét kell rendelkezésre bocsátaniuk, vagyis a pártoknak 235 percet, a nemzetiségeknek 65-öt.

Amennyiben azonban kizárólag a közmédiában lesz lehetőség az elektronikus kampányra, azzal nem sokra fognak menni a pártok, hiszen "az időtartam közszolgálati médiaszolgáltatónként egyenlő arányban oszlik meg (MTV Zrt., Duna Televízió Zrt., Magyar Rádió Zrt.)", ez pedig azt jelenti, hogy ha a Fidesz-KDNP, az ellenzéki összefogás, a Jobbik és az LMP országos listája révén 4 formáció kap lehetőséget a hirdetésre, akkor az a kampány 49 napja alatt (a választás napján már nem lehetne hirdetéseket leadni) egyenként 117,5 percet, naponta azonban kevesebb mint 2,4 percet jelenthet a listaállítóknak a megjelenésre. Mivel ezt még szét kell osztani az egyes közcsatornák - televíziók és rádiók - között, így már csak 48 másodperc, a napi három idősáv szerinti megoszlással pedig alkalmanként már csupán 16 másodperc marad a választópolgárok meggyőzésére. Ezzel szemben a kormányzati kommunikáció nem számít bele a pártok kampány-idejébe, vagyis a központi sikerpropaganda időbeni megkötés nélkül szólhat majd a televíziókból és a rádiókból.

Akár 5 milliós büntetés

Más médiumok, így például a lapok csak akkor közölhetnek fizetett politikai hirdetést, ha tarifáikat előre közzéteszik. Amennyiben legalábbis egy nyomtatott vagy online sajtótermék politikai hirdetést kíván közölni, a választás kitűzését követő 5 munkanapon belül az Állami Számvevőszékhez kell eljuttatnia hirdetési szolgáltatásainak árjegyzékét, amelyet nyilvántartásba vesznek, és közzétesznek. Ráadásul a lapoknak a választás napját követő 15. napig szintén az ÁSZ-t kell tájékoztatni arról, tételesen mikor, hány és milyen politikai hirdetést tettek közzé különböző felületeiken az egyes jelöltek és jelölő szervezetek megbízásából. A sajtótermékben közzétett politikai hirdetésnek azonnal felismerhetőnek és más médiatartalmaktól megkülönböztethetőnek kell lennie, ám, hogy mi minősül szabályosnak, és mi nem, azt majd az NVB fogja eldönteni, amely több mint 5 millió forintra is megbírságolhatja a szabályszegőket.

Jobbra lejt a pálya

Nem minősül gazdasági reklámnak, ezért bármely politikai plakát elhelyezhető a közutak mentén lévő villanyoszlopokon - írtuk a minap. Ezt a választ adta legalábbis nemrég Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter egy írásbeli kérdésre. A szocialista Varga Zoltán még decemberben azzal fordult a tárcavezetőhöz, hogy a közúti közlekedésről szóló törvény úgy fogalmaz: "nem lehet reklámtábla, reklámhordozó és egyéb reklámcélú berendezés a közvilágítási, villany-, telefonoszlopon, függetlenül attól, hogy a közvilágítási, villany- és telefonoszlop a közút úttesten kívüli burkolatlan területén, járdán, gyalogúton vagy kerékpárúton helyezkedik el." A miniszter ennek ellenére azt állította: "a jogi szabályozás csak a gazdasági célú reklámra vonatkozik, politikai választási plakátra nem", utóbbi ugyanis "nem minősül gazdasági reklámnak".

Érdekes, hogy a fideszes parlamenti többség 2010 óta több körben is foglalkozott azzal, hogy betiltsa az utak mellett látható hirdetőtáblákat. A hivatalos magyarázat szerint erre közlekedésbiztonsági okokból volt szükség, hiszen az út menti hirdetések elterelhetik a sofőrök figyelmét. Csakhogy, miután az óriásplakátokra nem vonatkozott a tiltás, hamar felmerült a gyanú, hogy a korlátozás a kormánypárt mögött álló üzleti körök érdekét szolgálja, és valójában a közvilágítási, villany- és telefonoszlopok többségének hirdetési felületeit birtokló Esma reklámcég ellehetetlenítése volt a cél.

Továbbá az ellenzéki pártok köztéri hirdetéseinek korlátozása, hiszen a plakátpiac döntő része a Fidesz gazdasági holdudvarának érdekeltségébe tartozik. A választási eljárási törvény annak ellenére sem korlátozza a köztéri hirdetéseket, hogy ezekkel kapcsolatban korábban is rendre felmerült a burkolt pártfinanszírozás gyanúja. Jelentős előnyt jelenthet a kormánypártoknak, hogy e reklámcégek szabad mérlegelése nyomán egy-egy ellenzéki indulónak lényegesen többe kerülhet egy-egy óriásplakát közzététele, mint a Fidesznek. A kormány persze mindeközben bárhol, mindenféle megkötés nélkül hirdethet, kampányolhat, méghozzá az adófizetők pénzén, ahogy tette az elmúlt csaknem négy évben, sokmilliárd forintért.

Az egyik oldalon a hatalmi gátlástalanság, a másik oldalon a teljes kiszolgáltatottság. Így kommentálta Nyakó István szocialista képviselő a Jászapátin történteket. Mint megírtuk, a településen a közmunkásokkal pénteken íratták alá a szerződést, és máris szavazniuk kellett az igazgatóválasztáson. A "felügyeletükkel" megbízott ember állítólag azt is megmondta nekik, kit kell támogatniuk, és közölte velük, aki nem így tesz, annak nyártól már nem lesz munkája. Nyakó István felidézte, hogy Baján is hasonló eset történt, ott azzal zsarolták a közmunkásokat - mondta -, hogy aki nem Fidesz jelöltjére szavaz, nem kap szociális tüzifát.