A nemzetközi hitelminősítő elsősorban azzal a véleményével indokolta a lépést, hogy Janukovics elnök bukása esetén bizonytalanabbá válna az ukrán kormánynak összeállított orosz pénzügyi segélycsomag sorsa.
A Standard & Poor's kedd este Londonban bejelentette, hogy Ukrajna hosszú és rövid futamidejű szuverén devizaadósságának besorolását az eddigi "B mínusz/B"-ről egy fokozattal "CCC plusz/C"-re rontotta, és az új osztályzatra is további leminősítés lehetőségére utaló negatív kilátást hagyott érvényben.
A "CCC" osztályzati sáv már rendkívüli fizetési kockázatokra figyelmezteti a befektetőket az érintett adóssal kapcsolatban.
A Standard & Poor's a nemzetközi hitelminősítők közül másodikként sorolta át ebbe a kategóriába Ukrajna szuverén adósosztályzatait. A világ legnagyobb nemzetközi hitelminősítő csoportja, a Moody's Investors Service már tavaly ősszel ugyanilyen mértékű leminősítést hajtott végre, az addigi "B3"-ról egy fokozattal "Caa1"-re rontva Ukrajna államkötvény-osztályzatát. A Moody's az új ukrán osztályzatot is azonnal leminősítési felülvizsgálat alá vette.
A Moody's "Caa1" besorolása a másik két nagy hitelminősítő módszertanában az S&P által kedden megállapított "CCC plusz"-nak felel meg.
A Fitch Ratings még tartja az ennél egy fokozattal jobb, "B mínusz" ukrán besorolást, de erre is negatív kilátás érvényes.
A keddi leminősítéshez fűzött elemzésében a Standard & Poor's kiemelte azt a véleményét, hogy az ukrán ellenzék vezetőit sem támogatják teljes mértékben a tiltakozó megmozdulások részvevői, és ennek eredményeként Janukovics elnök megkapaszkodhat a hatalomban, ha a gazdag ukrán üzletemberek továbbra is támogatják őt politikailag, és ha az orosz kormány továbbra is támogatja őt pénzügyileg.
Ha azonban Janukovics kibukik a hatalomból, és a diplomáciai kapcsolatok Oroszországgal romlanak, akkor az S&P szerint a Kijevnek szánt 15 milliárd dolláros - az idei évre várt ukrán hazai össztermék (GDP) 8 százalékának megfelelő - közvetlen orosz finanszírozási csomag sorsa kétségessé válik.
A hitelminősítő közölte, hogy kritériumrendszere alapján gyengének minősíti Ukrajna külső likviditási helyzetét. A Standard & Poor's előrejelzése szerint Ukrajna bruttó külső finanszírozási igénye az idén a folyó bevételek és a felhasználható tartalékok 155 százaléka lesz.
Az S&P közölte azt is, hogy az ukrán bankszektorra nyilvántartott országkockázati megítélése (Banking Industry Country Risk Assessment - BICRA) 10-es, vagyis a lehető leggyengébb.
A Standard & Poor's által az egyes nemzeti bankszektorokra kidolgozott országkockázati osztályzati rendszer nem azonos a bankokra érvényben tartott egyéni adósi, illetve betétkockázati és támogatási besorolásokkal. A BICRA-mutató a vizsgált országok pénzügyi szektorainak egészét érintő, általános, a nemzetgazdaságra is kiható és onnan eredő kockázati tényezőket méri; a legjobb osztályzat az 1-es, a legrosszabb a 10-es.
Az Ukrajnára érvényben tartott 10-es BICRA-besorolást az S&P keddi elemzésében azzal indokolta, hogy megítélése szerint az ukrán bankszektor a monetáris politika rugalmasságának és a transzmissziós mechanizmus működésének akadályozó tényezője. A problémás hitelek - köztük a nem teljesítő és az átstrukturált kinnlevőségek - aránya nagyon magas, a teljes kinnlevőség-állománynak hozzávetőleg a 40 százaléka. Ez az arány még tovább emelkedhet az ukrán fizetőeszköz, a hrivnya meredek gyengülése esetén, tekintettel arra, hogy 2013 végén a bankhitelek 34 százaléka devizaalapú volt - áll a Standard & Poor's keddi londoni elemzésében.
A McGraw Hill pénzügyi szolgáltató konglomerátumhoz tartozó S&P Capital IQ piaci adatelemző csoport minap Londonban bemutatott új globális országkockázati listáján Ukrajna továbbra is a világ legkockázatosabb tíz államadósa között szerepelt, és a kelet-európai térségen belül messze a legkockázatosabb szuverén adós.