Facebook;

Menekülő fiatalok

A világ legnagyobb közösségi hálózata holnap ünnepli 10. születésnapját. Mark Zuckerberg 2004. február 4-én "lőtte fel" egyetemi szobájából a kezdetben Thefacebook néven futó oldalt. Az amúgy kellően ambíciózus alapító valószínűleg legvadabb álmaiban sem gondolta akkoriban, hogy tíz év múlva egy közel 8 milliárdos éves forgalmat elérő, 150 milliárd dollárra értékelt tőzsdei vállalat élén kell beszámolnia a legfrissebb üzleti eredményekről.

Mark Zuckerberg által 10 évvel ezelőtt indított el a Facebook közösségi oldalt, amely tíz év alatt mindennapi életünk szerves részévé nőtte ki magát. Az elmúlt napokban az amerikai statisztikákra hivatkozva számos cikk látott napvilágot a világsajtóban, amely a portál halálát jósolta meg annak "elöregedése", s a fiatalok elvándorlása miatt.

Mint az iStrategy Labs reklámügynökség adataiból látszik, a 2011-ben kezdődött "forradalom" hatására 11 millió fiatal hagyta el a Facebookot. Később persze pontosítottak az állításon, mivel az információk alapján csupán a 2011 és 2014 januári felhasználók arányára lehet következtetni, az elvándorolt és újonnan regisztrált gimnazisták, főiskolások és egyetemisták számára nem. Mégis megindult a spekuláció, meddig tudja fenntartani a Facebook 140 milliárd dollárra becsült értékét (szemléltetésképp: ez az összeg több, mint a teljes magyar gazdaság éves termelése).

Tavaly októberben, amikor a Facebook pénzügyi igazgatója, David Ebersman elismerte, hogy a napi szintű felhasználók, s közülük is főleg a tinédzserek körében visszaesést tapasztalnak, a közösségi oldal részvényei őrült ingadozásba kezdtek, s 24 óra alatt 15 százalékot zuhantak.

A gyerekek a szülők elől inkább a Snapchat, a Whatsapp, a Google+, az Instagram, a Twitter, a Tumblr berkeibe menekülnek
Az idősebb generáció vonzóbb: több információt oszt meg magáról, amely alapján célzott reklámokkal bombázható

A médiaszakértők véleménye megoszlik arról, hogyan is kell megítélni a felhasználók terén bekövetkező változásokat. Tény, hogy három év alatt a 13-17 éves fiatal felhasználók száma 25,3 százalékkal visszaesett, a 18-24 éveseknél ez az arány kevesebb, 7,5 százalék, de szintén csökkenő. Eközben az 55 év felettiek száma 80,4 százalékkal ugrott meg. A gyermekek a szülők elől inkább a Snapchat, a Whatsapp, a Google+, az Instagram, a Twitter, a Tumblr berkeibe menekülnek.

A Facebook ugyanakkor a célközönség megváltozását próbálja saját malmára hajtani. Mint a Time riportere, Christopher Matthews rámutat, marketing szempontból az idősebb generáció vonzóbb: nagyobb felhalmozott tőkével rendelkezik, s több információt oszt meg magáról, amely alapján célzott reklámokkal bombázható, szemben a tanulókkal, vagy az egyetemről frissen kikerült fiatalokkal. Ha ezt a piac is elhiszi, nyert ügye van a közösségi oldalnak.

Elemzők másik fele úgy gondolja, a statisztika általi hisztériát csupán a média gerjeszti. Tom Smith, a GlobalWebIndex (GWI) brit piackutató cég alapító-vezérigazgatója szerint az amerikai statisztikák nem tükrözik a széleskörűbb, globális trendet. A vállalat 32 országban 170 ezer emberrel készített felmérést, vagyis az internetes lakosság 89 százalékával. Ebből kiderült, hogy a 16 és 19 év közötti fiatalok valóban kevesebbet használják a Facebookot, de ezen csoport fele még havi szinten ellátogat a közösségi oldalra. "A tinédzserek körében még mindig a legnépszerűbb közösségi portál a Facebook, utána következik a Youtube és a Twitter" - vázolja Tom Smith az eredményeket.

A legtöbben az üzenetküldést is engedélyező alkalmazásokat keresik, használják. A közösségi oldalak aktív felhasználóinak fele 16 és 34 év közötti. Egyelőre még kicsit kevesebben vannak azok, akik okostelefonról és tabletről csatlakoznak a portálra, mint akik asztali számítógépen vagy laptopon, de a mobileszközökről gyakrabban látogatnak el Facebookra. A közösségi oldal összes felhasználójának 69 százaléka mobileszközön is használja azt.

Az internetes piac tehát továbbra is a leginkább fejlődő. Jó példa erre Indonézia, ahol az internetes felhasználók 97 százalékának van Facebook profilja, s 83 százalék fenn van a Google+-on is. Nem festenek ennyire derűs képet a Princeton Egyetem tudósai, akik a járványokhoz hasonlították a Facebook terjedését. A statisztikai és matematikai számításokkal igazolt modell szerint a közösségi hálózat 2017-re teljesen kiég, felhasználóinak száma 80 százalékkal visszaesik.

Nyolc millió magyar Facebookozó

A Facebook magyar felhasználóinak száma 2013 végére meghaladta a nyolcmilliót, a magyar lakosság 83 százaléka rendelkezik saját profillal. A legfelkapottabb az Extreme Silver ékszer webáruház, a Pöttyös desszertek: a Túró Rudi, és az Időkép oldala, több százezer követővel. A legtöbb reakciót azonban a magyar mobilszolgáltatók közösségi bejegyzései generálják. Összképet tekintve - like-ok, kommentek és megosztások alapján - a Norbi Update bejegyzései a legnépszerűbbek.

Megindult az első magyarországi Facebook-per

Egy fiatal pécsi lány tett tavaly nyáron feljelentést, amikor profilját feltörték a közösségi oldalon, s hozzászólásokat tettek közzé a nevében, kellemetlenséget okozva számára. A fél évig tartó nyomozás során a pécsi rendőrkapitányság gyanúsítottként hallgatta meg a lány egyik ismerősét.

A 15 éves dunaharaszti barátnő a kihallgatás során elismerte a bűncselekmény elkövetését, a kettejük közt kialakult nézeteltéréssel indokolta azt. Mint elmondta, azóta nagyon megbánta tettét, s újra jó viszonyban vannak, kibékültek. Ennek ellenére vádemeléssel zárult a vizsgálat. Mint a police.hu beszámolt róla, a pécsi rendőrkapitányság a dunaharaszti lány ellen információs rendszer vagy adat megsértése vétség elkövetésének megalapozott gyanúja miatt megküldte vádemelési javaslatát az illetékes ügyészségnek.