4-es metró;csúszás;

2014-02-04 06:28:00

Csodára váró 4-es metró

Kisebb csodára lenne szükség forrásaink szerint, hogy a ma még napi egy komoly hibát leszorítsák a 4-es metró próbaüzeme során, és tartható legyen a március végi tervezett határidő.

A korábbi napi 2-3 súlyosnak minősülő, "biztonságkritikus" hibával szemben úgy tudjuk, ma már csak napi egyszer fordul elő a 4-es metró próbaüzeme során, hogy olyan súlyos probléma adódik, ami miatt azonnal ki kell állítani egy szerelvényt, de a csökkenés üteme jelenleg nem tűnik elégnek ahhoz, hogy az előírt hibamentes periódust a tervezett március végi átadási határidőre teljesíthessék az Alstom-szerelvények.

Forrásaink szerint ehhez a mostani meghibásodási arány mellett "kisebb csodára" lenne szükség, vagyis nem véletlenül nyilatkozik több helyütt is óvatosan a még a parlamenti választás előttre tervezett átadásról a főpolgármester.

Úgy tudjuk, a Városházán arra jutottak: mivel egyáltalán nem biztos, hogy a határidő tartható, nem erőltetik a kampányhoz időzített átadást, és Tarlós István óvatos - az utasok biztonságát hangsúlyozó - nyilatkozataival már "készülnek" a kudarc magyarázatára. A főpolgármester a napokban többször utalt rá, hogy a két eltérő rendszer összehangolása sok problémát okoz: a német Siemens által gyártott biztosítóberendezések és a francia Alstom vezető nélküli szerelvényei nehezen "csiszolódnak" össze, és emiatt nem állíthatja biztosan, hogy tartható a határidő.

Bár a súlyos hibákból - a szerelvények túlfutnak a megállókon, az ajtók rossz oldalon nyílnak - már kevesebb van, de az olyan apróbb, a funkcionalitást érdemben nem befolyásoló események is "hibának" számítanak, melyeket a 3-as metrón közlekedő régi szovjet szerelvények nem is jeleznek, azokon nem is észlelhetők.

A fővárosi MSZP-frakció eközben figyelmeztetett: a két rendszer összehangolásán nem lehet spórolni, "most csak a budapestiek biztonsága számít", nem a "politikai haszon."

Még ha március végére át is adják az új vonalat, az az ötödik határidő lesz az eredeti 2009 év végi helyett. A korábbi 373 milliárd forint helyett a beruházás összköltsége végül megközelíti az 500 milliárdot; a nyomvonalról először 1997-ben döntött a fővárosi közgyűlés, az első kapavágás pedig 2004 őszén volt.

Késve épül az őrmezőiek rémálma

Változott-e valami azután, hogy a múlt héten tárgyalt a Budapesti Közlekedési Központ az őrmezőiek képviselőivel a tervezett buszvégállomásról? - kérdeztük a BKK sajtóosztályától, ahonnan a következő választ kaptuk: "a XI. kerület vezetésével zajló egyeztetések még nem zárultak le. Közös álláspontunkat több kérdésben is sikerült továbbformálni, de végleges, pontos és hiteles információkat várhatóan csak február közepe táján, a társadalmi egyeztetés tapasztalatainak összegzését követően tudunk adni."

Amint azt korábban megírtuk, a problémát az okozza, hogy Őrmezőn 13-15 busz végállomásának kialakított autóbusz-pályaudvar épül, a tervezett forgalom pedig zavarja az ott élőket. Mint megtudtuk: a 4-es metróval egyidejűleg ideiglenes autóbusz-végállomást adnak át, illetve a Péterhegyi út új szakaszát, amellyel biztosítható, hogy a buszok ne a lakótelepen keresztül haladjanak, hanem a peremén.

A végleges autóbusz-végállomás várhatóan három év múlva készül el, a Budaörsi út–M1/M7-es út új, különszintű csomópontját pedig a tervek szerint két év múlva adják át. A késés oka - írta a BKK -, hogy a cég létrejötte után kellett kiírni a tervpályázatot a kelenföldi végállomásnál a felszíni rendezésre, az M1–M7 autópálya felől érkező autóforgalom P+R parkolóba vezetésére, s a Budaörs, illetve Gazdagrét felől érkező buszok elhelyezésére a végállomáson.

A kelenföldi új intermodális csomópont Közép-Európában mintaértékű lehet a BKK szerint. A metróról történő átszálláskor az utasok komfortos, hűtött-fűtött térben várakozhatnak, miközben különböző kereskedelmi és vendéglátó-szolgáltatásokat is igénybe vehetnek.

Az autóbusz-pályaudvar területén közel 500 férőhelyes P+R parkolót alakítanak ki, de éppúgy helyet kapnak a rövid idejű várakozást lehetővé tevő, úgynevezett K+R megállóhelyek és a taxidrosztok, ahogyan egy 120  férőhelyes B+R tároló is. Az ideiglenes autóbusz-végállomást a majdani végleges buszállomás helyén alakítják ki, a buszok az építkezés ideje alatt is nagyjából a végleges útvonalon érik majd el a végállomást.

A rövidítések jelentése
P+R (Park and Ride) = Parkolj és utazz tovább!
B+R (Bike and Ride) = Tedd le a kerékpárt és utazz tovább!
K+R (Kiss and Ride) = Rövid ideig várakozhatsz!