Idén 430 ezer autót gyárt Magyarország

Imponáló adatokat ismertetett szerdán Szijjártó Péter a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA), első - hagyományteremtő célzattal megrendezett - autóipari konferenciáján. 

A Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkárától megtudtuk, hogy Magyarországon jelenleg 712 járműipari cég tevékenykedik, ahol 115 ezer 717 munkahelyet tartanak fenn. Tavaly a magyar autóipar 17,8 milliárd euró termelési értéket állított elő, ami a teljes feldolgozóipari teljesítmény mintegy 20 százalékát teszi ki, az érintett cégek exportból származó bevétele 16,6 milliárd euró volt.

A magyar kivitel húzóágazatának tekintett járműipar termékexportunk 18 százalékát adta. (Az autóipari cégek árbevételük 93 százaléka exportból szerzik.) Berényi János, a HITA nemrégen kinevezett elnöke ebből arra a következtetésre jutott, hogy Magyarország autógyártó nagyhatalommá vált.

Az kétségtelen tény, hogy a Magyarországon lévő négy nagy autógyár – az Audi, a Mercedes, az Opel és a Suzuki – 2013-ban 17 400 alkalmazottat foglalkoztatott, és több mint kétezer új munkahelyet hozott létre. De a magyar autóipar eltörpül a német, az olasz, a francia vagy a spanyol mellett.

A Magyarországon gyártott autóknak még mindig több mint a fele az esztergomi Szuzukiból származik. Tavaly 160 ezer autót gyártottak, és az idei terv 200 ezer. (A csúcs 2008-ban 281 ezer volt.) A kecskeméti Mercedes 100 ezer darabnál valamivel több, a győri Audi pedig 125 ezer gyártására készül 2014-ben. Így idén mintegy 430 ezer autó gördülhet le a hazai gyárak futószalagjáról.

Jobban differenciált kötelező

A Nemzetgazdasági Minisztérium módosított rendelete alapján 2014. február elsejétől a biztosítók az ügyfelek kártörténete alapján kialakított tarifák meghatározásánál nem csupán a bonus-malus besorolást vehetik figyelembe, hanem egyéb korrekciós tényezőket is alkalmazhatnak – írja a Biztosításiszemle.hu. Ez a gyakorlatban például azt jelentheti, hogy egy régóta kármentes autós a B10-es besorolás felett is kaphat további kármentességi kedvezményt.

Szerző

A jövőt idézi a földalatti designterve

Publikálás dátuma
2014.02.06. 06:14
A vezető nélküli új, egyterű szerelvény terve FORRÁS: KOKO.HU
Decemberben szállította le a Főmterv vezette konzorcium a millenniumi földalatti vasút fejlesztésének megvalósíthatósági tanulmányát, értesült az Index. Információik szerint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) azzal számol, hogy akadálymentesítik az állomásokat korszerű, de az Andrássy út arculatába illeszthető liftekkel, és kicserélik új, a mainál valamivel hosszabb egyterű vonatokra a 40 éves szerelvényeket.

Mivel a hosszabb vonatok a Vörösmarty téri kihúzóban nem tudnak megfordulni, azt meg kell hosszabbítani, és ha már ott építkeznek, érdemes a vonalat a Vigadó térig kiépíteni, ahol kapcsolódhat a 2-es villamoshoz. A tanulmány szerint érdemes megvizsgálni a vonal zuglói továbbvezetését, de amíg a Rákosrendező pályaudvar teljesen kihasználatkan, nem célszerű. Érdemes viszont a Hungária körútnál, az 1-es villamoskapcsolat miatt új állomást építeni, amit tervez is a BKK.

A felújítás becslés szerint 40 milliárd forintba kerül. Az, hogy lesz-e rá pénz, sok mindentől függ, például a 2014–2020-as uniós forrásoktól vagy a 3-as metró felújításának a finanszírozásától. Döntés még nincs a felújítás elindításáról, egyelőre tervezési fázisban van.

A kisföldalatti új járművére már születtek is javaslatok: a látványterveket Kukorelli Péter, Spanyolországban élő designer készítette, aki korábban a Škoda Auto formatervezője, 2010–2012 között a BKV/BKK Design Standard vizuális rendszer tervezője volt. Az eredeti kocsikat megidéző, a mainál tizenhat százalékkal nagyobb befogadóképességű kocsikat tervezett. Ezt a jármű meghosszabbítása és a vezető nélküli kialakítás teszi lehetővé. A fa mennyezetburkolat történeteket mesél a földalatti születéséről, majd a kocsi két végében paddá alakul. A kocsi homokfalát a markánsan megjelenő Budapest-címer és a hagyományos ikerlámpa teszi egyedülállóvá. Ez még nem a hivatalos változat, egyelőre annyit tudni biztosan, hogy a jármű egyedi lesz az alagút speciális geometriája miatt.

Szerző

Magas részvétel kell a kormányváltáshoz

Publikálás dátuma
2014.02.06. 06:12
Karácsony Gergely, Molnár Zsolt, Schiff er András FOTÓ: KOSZTICSÁK SZILÁRD
Alacsony választási részvétel mellett nem lehet leváltani a Fidesz-kormányt, kétharmados részvétel esetén viszont a baloldali összefogás győzni fog az áprilisi választáson - mondta Molnár Zsolt.

Az MSZP kampányfőnöke a Republikon Intézet konferenciáján kiemelte, az MSZP, ahogy szövetségeseivel korábbi parlamenti választásokon, majd az elmúlt hónapokban több időközin is legyőzte a Fideszt, úgy április 6-án is le fogja. Azért kell a nagyjából kétharmados választási részvétel, mert a biztos szavazók között nagyobb a Fidesz tábora. Ötven százalék körüli részvétel mellett valószínűleg nem lesz kormányváltás - tette hozzá.

Karácsony Gergely, az Együtt-PM kampányfőnöke egyebek mellett arról beszélt, több, ellenzéki győzelemmel vagy szoros eredménnyel végződő időközi választás sem igazolja, hogy a Fidesz akkora előnnyel vezet, mint amit a közvélemény-kutatók mérnek. A politikus - aki korábban a Medián kutatási igazgatója volt - elmondta: sokan nem válaszolnak az intézetek kérdéseire, sokan pedig félnek őszintén beszélni. Schiffer András, az LMP társelnöke azt mondta: nyitott a választási küzdelem, és április 6-áig bármi megtörténhet.

Szerinte egymillió szavazó hiányzik a kormányváltáshoz, ami elképzelhetetlen erős LMP nélkül.
A beszélgetés során Molnár Zsolt többször felajánlotta Schiffer Andrásnak - ha meggondolná magát - a közös lista 6. helyét, és hangsúlyozta: ez a választás nem a múltról, 2006-ról vagy 2010-ről fog szólni, hanem arról, hogy az emberek akarnak-e még négy évet élni a Fidesz kormányzása alatt.

Szerző