A Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkárától megtudtuk, hogy Magyarországon jelenleg 712 járműipari cég tevékenykedik, ahol 115 ezer 717 munkahelyet tartanak fenn. Tavaly a magyar autóipar 17,8 milliárd euró termelési értéket állított elő, ami a teljes feldolgozóipari teljesítmény mintegy 20 százalékát teszi ki, az érintett cégek exportból származó bevétele 16,6 milliárd euró volt.
A magyar kivitel húzóágazatának tekintett járműipar termékexportunk 18 százalékát adta. (Az autóipari cégek árbevételük 93 százaléka exportból szerzik.) Berényi János, a HITA nemrégen kinevezett elnöke ebből arra a következtetésre jutott, hogy Magyarország autógyártó nagyhatalommá vált.
Az kétségtelen tény, hogy a Magyarországon lévő négy nagy autógyár – az Audi, a Mercedes, az Opel és a Suzuki – 2013-ban 17 400 alkalmazottat foglalkoztatott, és több mint kétezer új munkahelyet hozott létre. De a magyar autóipar eltörpül a német, az olasz, a francia vagy a spanyol mellett.
A Magyarországon gyártott autóknak még mindig több mint a fele az esztergomi Szuzukiból származik. Tavaly 160 ezer autót gyártottak, és az idei terv 200 ezer. (A csúcs 2008-ban 281 ezer volt.) A kecskeméti Mercedes 100 ezer darabnál valamivel több, a győri Audi pedig 125 ezer gyártására készül 2014-ben. Így idén mintegy 430 ezer autó gördülhet le a hazai gyárak futószalagjáról.
Jobban differenciált kötelező
A Nemzetgazdasági Minisztérium módosított rendelete alapján 2014. február elsejétől a biztosítók az ügyfelek kártörténete alapján kialakított tarifák meghatározásánál nem csupán a bonus-malus besorolást vehetik figyelembe, hanem egyéb korrekciós tényezőket is alkalmazhatnak – írja a Biztosításiszemle.hu. Ez a gyakorlatban például azt jelentheti, hogy egy régóta kármentes autós a B10-es besorolás felett is kaphat további kármentességi kedvezményt.