Bár évek óta folynak erőfeszítések a 112-es segélyhívószám megismertetésére, továbbra is csak az uniós polgárok fele van tisztában ezzel a lehetőséggel, ezt állapítja meg az Eurobarométer egyik kutatásának nemrég közzétett eredménye.
Ezért Neelie Kroes, a bizottság digitális ügyekért felelős tagja levelet írt a tagállamok kormányainak, hogy tegyenek további tájékoztató lépéseket. A 112-es számot az Európa Gazdasági Közösség Tanácsának határozata alkotta meg még 1991-ben - lényegében az amerikai 911 mintájára.
Magyarországon több, mint húsz éve van napirenden az egységes segélyhívó rendszer kialakítása. A már élő 112-es számmal kapcsolatban számos kifogást fogalmazott meg az ombudsman.
A Belügyminisztérium a hibák korrigálását ígérte, ám az eddig füstbe ment tervek gyanakvásra adnak okot. Csak példaként: 2012-ben 2013 áprilisára, 2013. májusában az év végére ígérték, hogy a 112-es végleg átveszi a 104-es, 105-ös és 107-es segélyhívó szerepét.
Szabó Máté éles kritikával illette a 112-es magyarországi működését. Állítása szerint a központi szám - ez a rendőrségen csöng - sok esetben inkább hátráltatja, semmint segíti a mentéseket.
Az alapjogi biztos komoly problémaként emelte ki, hogy a hívások a megyei rendőrségi ügyeletekhez futnak be, ám miután az esetek jelentős részében nem bűncselekmények miatt telefonálnak a segélykérők, az ügyeletesek sokszor nem tehetnek mást, mint hogy átkapcsolják a segítségre szorulókat a mentőkhöz vagy a tűzoltókhoz, amivel értékes időt veszítenek.
További problémaként emelte ki, hogy a rendőrök gyakran magánbeszélgetésekre használták a 112-es vonalat, illetve, hogy nem egy ügyeleten semmilyen idegen nyelven nem beszélnek, és többször előfordult, hogy a diszpécserek kommentár nélkül kapcsolták tovább a segélykérőket, ha angolul vagy németül szóltak bele a telefonba.
Most viszont felszámolják a megyei ügyeleteket is, és minden hívás két helyre, Miskolcra vagy Szombathelyre fog befutni, ahol nagyjából 500-500 ember foglalkozik majd a segélykérésekkel. Az ő feladatuk lesz, hogy továbbítsák az információkat az illetékes egységekhez.
Göndör László, a 112 projekt vezetője tavaly májusban azt közölte: hamarosan társadalmi kampányt indítanak, hogy az állampolgárok megismerjék a 112-es hívószámot és a használatát. Ez sem történt meg.
Egy korábban a 112-es központban dolgozó rendőr szerint hamarabb kaphat segítséget az, aki elmenti telefonján a legközelebbi kapitányság (ügyeletének) számát, és sürgős esetben azt hívja, illetve a hagyományos - 104, 105, 107 - számokat .