Megszaporodtak a kátyúk az utakon az elmúlt hetekben a fagyos éjszakák és a melegebb nappalok váltakozásának hatására. A nappal felengedő és az útfelület repedéseibe szivárgó víz ugyanis éjjel megfagy, s ez számtalan ponton erősen megrongálja a sokszor eleve gyenge minőségű aszfaltréteget. A hibák kijavítása általában a nyár elejéig elhúzódik. Így a hirtelen felbukkanó "gödrökre" még hónapokig számítaniuk kell az autósoknak.
Érdemes alaposan dokumentálnia az autósnak, ha belefut egy kátyúba - hangsúlyozta érdeklődésünkre Cselovszki Zsolt, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége gépjárműszekciójának elnöke. Az út kezelője ugyanis csak abban az esetben fizeti ki a keletkezett kárt, ha a járművezető bizonyítani tudja, hogy hol, hogyan és milyen mértékben sérült meg kocsija az úthiba miatt.
Emiatt érdemes lefényképezni az esetet, akár egy arra alkalmas mobil telefonnal is. Lehetőleg úgy, hogy valamilyen tárgyat, például egy gyufásdobozt, vagy egy tollat helyezzünk a gödör mellé, hogy annak méretére következtetni lehessen a felvételből.
Emellett a fotót úgy célszerű elkészíteni, hogy beazonosítható legyen a hibás útszakasz. Komolyabb kár esetén pedig ragaszkodjunk a rendőri jegyzőkönyvhöz, illetve a helyszínen tartózkodók közül próbáljunk tanúkat szerezni. Ezt követően mihamarabb keressük meg a kárigényünkkel az útszakasz kezelőjét.
Lakott területen belül az adott település önkormányzata az illetékes, a településen kívül eső útrészek pedig a Magyar Közút Zrt.-hez tartoznak.
A szakértő megjegyezte: bár az autósok az utóbbi időben egyre alaposabban rögzítik a káreseményt, a tapasztalatok szerint nehéz érvényesíteni az adott útszakasz kezelőjénél a kártérítési igényeket. Általában a beérkező kárigények 40-50 százalékát elutasítják valamilyen indokkal.
Sokszor arra hivatkoznak, hogy az autós gyorsabban ment, mint az adott útrészen engedélyezett, de az is gyakori kifogás, hogy az úthibát a táblával jelezték, s a sofőr figyelmetlenül vezetett. Nem ritkán pedig az okozza a problémát, hogy a tulaj csak hazaérkezésekor fedezi fel, hogy kárt okozott az autójában az úton váratlanul érzékelt "zökkenő". Az ilyen esetekben pedig már nehéz megszerezni a kártérítést.
Ma már több cég, viszonylag elfogadható áron, évi néhány ezer forintért kínál önálló kátyúbiztosítást. Előnye: a biztosító kifizeti az autós kárát, és a számlát utólag rendezi el felelős szervvel. A bizonyíthatóság azonban a biztosító felé is fontos követelmény. A kátyúbiztosítás önállóan is köthető már, de több biztosító kátyú- és defektbiztosítási szolgáltatását a kötelező biztosítás kiegészítő elemeként, kedvezményesen biztosítja.
Fontos kiemelni, mert sokan nem gondolnak rá - tette hozzá a szakértő -, hogy a casco nem helyettesíti a kátyúbiztosítást, mivel a kátyúkárok összege általában az önrészhez hasonló mértékű, ami egy átlagos casco esetében százezer forint körüli összeg.
A gumiszakadások alkalmával - mivel az abroncsokat párban kell cserélni - akár 80 ezer forint is lehet az autós kára. Ám akadt olyan eset is, amikor a futómű és a karosszéria súlyos sérülése miatt a tulajnak csaknem félmillió forintjába került az, hogy belefutott egy kátyúba.