A legelterjedtebb online csalási forma még mindig az olyan webáruházak működtetése, amelyek rendkívül kedvező áron kínálnak eladásra számítástechnikai és szórakoztató elektronikai termékeket, mobilkészülékeket, valamint márkás ruházati termékeket.
A bökkenő csak az, hogy a vételár előzetes megfizetése ellenére a vásárló sokszor rossz minőségű, vagy hamis terméket, esetleg semmit sem kap - állapítja meg az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának a határon átnyúló online kereskedelemben előforduló csalásokról 2013 végén készített jelentése.
Az európai felmérések szerint az unióban élők mintegy 45 százaléka vásárolt már interneten keresztül és ebből 11 százalékuk rendelt valamely külföldi, azaz másik tagállamban lévő kereskedő webáruházából.
A magyar Európai Fogyasztói Központnak (EFK) a határon átnyúló fogyasztói panaszok megoldásában való közreműködés és érdemi segítségnyújtás mellett fontos feladata, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét az internetes vásárlás előnyein túl azok kockázataira, különösen az akár nagy anyagi kárt okozó csalásformákra is.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a korábban használt elérhetőségen (e-mail vagy telefon) a fogyasztó már nem tudja felvenni a kapcsolatot a kereskedővel panaszának rendezése érdekében, és gyakran a weboldalt sem lehet már elérni. Ezért ne higgyünk a "túl szép ahhoz, hogy igaz legyen" ajánlatoknak!
Emellett szintén nagy számban fordulnak elő olyan esetek, amikor a használt autó külföldről történő vásárlásánál az eladó egy "megbízható" szállítmányozó céget ajánl az ügylet teljesítésére, de utóbb kiderül, hogy az eladó és a szállítmányozó összedolgozott a fogyasztó megkárosítása és átverése érdekében.
Új típusú internetes csalási technika, amikor a felhasználó számítógépén egy üzenetablak jelenik meg, és arról tájékoztat, hogy a számítógépet a rendőrség vagy valamely másik hatóság blokkolta, mivel a fogyasztó olyan program letöltését indította el, amivel szerzői jogot sértett. Az üzenet szerint azonban blokkolás feloldható, ha a megadott számlaszámra a fogyasztó pénzt utal.
Az ilyen csalók azt használják ki, hogy ebben a helyzetben a fogyasztók ijedtükben elhiszik, hogy hivatalos megkeresést kaptak, és a következményektől félve az üzenetben leírtak szerint cselekszenek, tehát megfizetik a kért összeget.Jelentős kockázatokkal jár együtt az okostelefonok használata is.
Az általuk nyújtott funkciók és alkalmazások széles skálája ugyanis kényelmes lehetőséget biztosít a használónak arra, hogy akár pénzügyi tranzakciókat (pl. internetes vásárlás, banki utalás) is lebonyolíthasson a készülék segítségével.
Figyelni kell azonban a mobil körültekintő használatára, nehogy eltárolt személyes adataink illetéktelen személyek birtokába kerüljenek. Lehetőség szerint mindig a legújabb operációs rendszer legyen letöltve a készülékre annak érdekében, hogy biztosítsuk a védelem magas szintjét.
Használjunk bejelentkezési kódot mind az első belépéskor, mind képernyőfeloldáskor, illetve ne tároljunk személyes információkat (belépési kódokat, jelszavakat) a készüléken.