Boeing;Malaysia Airlines;eltűnt repülőgép;

2014-03-19 10:03:00

Fontos nyom az eltűnt gép ügyében

Napról napra derülnek ki új és apró információk a maláj légitársaság március 8-án, 239 emberrel a fedélzetén eltűnt, Boeing 777-200-as gépéről. Az NBC meg nem nevezett forrásokra hivatkozva azt közölte, a gép számítógépes rendszerébe már azelőtt beprogramozták az eltérést a menetrendszerinti úttól, hogy az irányítótoronynak leadták volna az utolsó szóbeli üzenetet: „Minden rendben. Jó éjt!” Farik Abdul Hamid segédpilóta bejelentkezése előtt 12 perccel programozták be az útvonaltól való eltérést. A kérdés az, miért csak most derült ez ki, hiszen a maláj hatóságoknak már napokkal ezelőtt fel kellett volna fedezniük ezt a nem éppen mellékes tényt? A másik talány pedig, ha ez így történt, miért nem jelentették az esetet a pilóták?

A Haveeru nevű információs portál több a Maldív-szigetekhez tartozó Kuda Huvadhoo nevű atollon élő személyt szólaltatott meg, akik arról számoltak be, hogy egy vörös sávos, szokatlanul nagy gépet láttak alacsonyan repülni az eltűnés napján, reggel negyed hétkor. A gép akkora zajt csapott, hogy sokan kinyitották az ablakot, hogy megnézzék, mi okozta a lármát. „Még sosem láttam egy ekkora gépet ilyen mélyen repülni. Még az ajtaját is láttam” – idézte a Haveeru az egyik szemtanút.

A New York Times egy katonai szakértőt idéz, aki szerint nem érdemes a gépet olyan országokban – Indiában, Kínában, Pakisztánban, vagy Afganisztánban – keresni, ahol a radarrendszer nyilván felfedezett volna egy azonosítatlan gépet. Sean O’Connor, az amerikai légierő biztonságügyi szakértője ezért nem észak felé keresné a gépet. Egy a Reutersnek nyilatkozó nyomozó szerint egyre inkább arra gyanakszanak, hogy a maláj repülő dél felé vette az irányt.

Maláj lapok arról számoltak be, hogy a gép parancsnoka, Zaharie Ahmad Sah otthonában talált repülőgép szimulátorával Maldív-szigeteki, srí lankai és indiai landolást gyakorolt.