A helikopterek használatának szabályozása Magyarországon hét légimentőbázist érint, ezek Miskolcon, Debrecenben, Szentesen, Budaörsön, Balatonfüreden, Sármelléken és Pécsen találhatóak. Közülük a debreceni és a szentesi helikopterekkel lehetnek problémák, mert itt még két régebbi típusú, 1991-ben használatba vett, egyhajtóműves gépeket alkalmaznak.
Az október 28-án hatályba lépő szabályozás értelmében ezek a gépek nem szállhatnak majd fel, aminek következtében az ország egész délkeleti része légimentés nélkül maradhat. A többi bázison már újabb típusú, kéthajtóműves, úgynevezett Airbus Helicopters gépeket használnak.
Kérdéseinkre az Emberi Erőforrások Minisztériuma egészségügyért felelős államtitkársága úgy válaszolt, hogy mindenképpen gondoskodnak a két érintett gép pótlásáról, amint a kormányzat teremt forrást. Taba Emőke, az államtitkárság sajtóreferense azt is elmondta, hogy hamarosan közbeszerzési eljárás indul annak érdekében, hogy a légimentés folyamatosságát továbbra is mindenhol fenntartsák.
Tájékoztatása szerint 2013-ban a mentőhelikopterek 2434 alkalommal szálltak fel, így kiemelkedően fontos, hogy az érintett régiókban megszakadás nélkül biztosítsák az uniós szabályoknak is megfelelő használatukat. Közbeszerzésre már tavaly is készültek a légimentőknél, használt gépek vásárlására 393 millió forintot szántak volna - tudta meg a Népszabadság.
A lap értesülései szerint a tavalyi közbeszerzés eredménytelenül zárult, a jelenleg esedékes eljárás kiírásával pedig már most késésben vannak, és szinte biztosra vehető, hogy a választásokig az nem is történik meg. A dehir.hu információi szerint a debreceni Kenézy Gyula Kórház mentőhelikoptere négy megyében teljesít szolgálatot, az utóbbi két évben nyolcszáz beteg életét mentette meg.
A cikk arról is beszámol, amiről sem az Emmi, sem pedig az OMSZ nem adott tájékoztatást lapunk többszöri megkeresésére sem: kiderült, hogy az egyhajtóműves helikopterek ára hétszázmillió forint, a korszerűbb kéthajtóműves gépért pedig másfél milliárd forintot kell majd fizetni.
Tehát a két újabb helikopter beszerzésére mintegy hárommilliárd forintot kellene szánni, ami majdnem a nyolcszorosa a tavaly vásárlásra szánt összegnek. Azt még nem lehet tudni, hogy milyen sors vár a működőképes, de a forgalomból kivont járművekre.