Mata Hari is gerjesztette a róla szóló mítoszokat, nemcsak a korabeli bulvár - meséli Várkonyi Mátyás, a Mata Hari kémopera író-rendezője. Az április 1-jén a Művészetek Palotájában bemutatandó kétrészes musical főszereplője a rejtélyes, párizsi mulatókban fellépő táncosnő ugyanis maga volt a titok.
Az egyik gyermeke a férjével való jávai tartózkodása alatt meghalt, máig nem derült fény arra, hogy a gyereket megölték vagy fertőzést kapott. Ugyancsak nem tudni, hogy a Hollandiában született Mata Hari vajon tényleg indiai származású volt vagy csak kitalálta az egészet. Várkonyi és Béres Attila költő darabja mégsem ezekre a kérdésekre keresi a választ, hanem a legfontosabbra: a csábos táncosnő tényleg kettős ügynök volt-e avagy sem?
A homályos életrajz nagy szabadságot biztosított Várkonyinak, mikor megteremtette a musicalbéli Mata Hari személyiségét, akit Kecskés Tímea alakít. - A mi Mata Harink az életében mindenek fölé helyezi a táncimádatát, ezért áldozatnak kiválóan alkalmas - vallja az író-rendező, aki szerint annak a művésznek, aki önző módon csak a művészetével foglalkozik, idővel bűnhődnie kell. A darab is ezt az időszakot dogozza fel: 1905-től a táncos karrier kezdetétől indul, és a halálig, 1917-ig tart.
Hemingway is szerepet kapott a musicalben, ő meséli el a táncosnő bukásának történetét. Az amerikai író és Mata Hari valószínűleg sosem találkoztak, de Várkonyi szerint Hemingway akár egy regényt is írhatott volna a táncosnőről. Mindez akár meg is történhetett volna, hisz Hemingway tényleg dolgozott Párizsban 1918-ban, mint a Washington Times tudósítója.
Ebben az időben már írt novellákat és regényeket, amelyek azonban egy pályaudvari csomagmegőrzőből elvesztek. - Hemingway első alkotói periódusa hiányzik, innentől a fantáziánkra volt bízva, hogy írhatott-e Mata Hariról - így Várkonyi. Bár a Müpa Nemzeti Hangversenyterme nem egy színház, a darab mégis számos szcenikai elemet tartalmaz.
A Mata Hari egy "gesamtkunstwerk" Várkonyi szerint, melyben a táncnak, az éneknek, a falra vetítésnek és a zenének is fontos szerep jut. A musicalben a jávai-indiai táncvilág esztétikuma jelenik meg, a dívát ráadásul három fő hindu istenség is segíti táncával: Siva, Visnu és Brahma.
A magyar bemutató azért is különleges, mert idáig nem sokan próbálkoztak Mata Hari életének bemutatásával. - A hetvenes években Amerikában volt egy musical, de az hamar megbukott, egy hetet sem élt meg - mondja Várkonyi.
Emellett kamaraoperai kísérlet is született Prágában, de a magyar rendező szerint az eredmény szegényes volt. De Várkonyit ez nem csüggesztette el: - Mindez arra inspirált, hogy meg kell rendeznem a saját változatomat - magyarázza.
A főhősnőt alakító Kecskés Tímea mellett a darabban még számos tehetséges előadó lép fel, úgymint Kováts Kriszta, Egyházi Géza, Szemenyei János, Miller Zoltán és Szolnoki Tibor, a zenei aláfestésben közreműködik a Czettner Vonósnégyes és a Talamba Ütőegyüttes is.
Mata Hari igazi kiléte viszont továbbra is rejtély marad. Múltjáról a leplet ugyanis csak 2017-ben rántják le. Ekkor bontják fel a száz éve titkosított aktákat.