Forma-1;Mercedes;Maláj Nagydíj;Malaysia Airlines;Kevin Magnussen;Danyiil Kvja;

2014-03-28 06:53:00

Futam a gyász árnyékában

Normális körülmények között Malajziában ilyentájt már F1-es lázban égett volna mindenki, ám a Malaysia Airlines március 8-án eltűnt MH370-es járatának - vélhető - tragédiája most mindent beárnyékol az országban. Nem csoda, hogy az egyébként is vitáktól hangos száguldó cirkusz euúttal kikerült a figyelem középpontjából.

Még mindig kutat a világ a Malaysia Airlines március 8-án eltűnt MH370-es járata után, melynek fedélzetén 239 utas tartózkodott. A legújabb, és vélhetően a valósághoz legközelebb álló hírek alapján a gép minden bizonnyal az Indiai-óceánba veszett, így az év ezen szakaszának legnagyobb helyi eseménye, az F1-es Maláj Nagydíj is a gyász árnyékában kerül megrendezésre.

Amit tudni kell a Maláj Nagydíjról

A pálya neve: Sepang International Circuit
Hossza: 5, 543 km
Versenytáv: 310, 408 km (56 kör)
Kanyarok száma: 15 (5 balos, 10 jobbos)
Pályarekord: Juan-Pablo Montoya - 1 perc 34,223 másodperc (2004)
Tavalyi győztes: Sebastian Vettel
Program
Péntek: 1. szabadedzés - 03:00 - 04:30 (európai idő szerint), 2. szabadedzés - 07:00 - 08:30
Szombat: 3. szabadedzés - 06:00 - 07:00, időmérő edzés - 09:00 - 10:00 (m1)
Vasárnap: futam - 10.00 - 12.00 (m1)

Még az is felmerült, hogy elhalasztják a futamot, ám erre végül nem került sor, de az eseményhez kapcsolódó Christina Aguilera koncert, valamint a pályára tervezett légi parádé kegyeleti okokból elmarad. Ráadásul a tragédia a jegyeladásokra is jelentős hatással van, így messze nem biztos, hogy vasárnap telt ház előtt kezdődik majd a futam. Csak reménykedni tud mindenki, hogy a tragédiában érintett másik ország, Kína képes lesz az április 20-i, sanghaji versenyhétvégére valahogy magához térni.

Természetesen az előttünk álló hétvégén valamennyi csapat a maga módján emlékezik meg az immár három hete eltűnt gép utasairól. A Mercedes - a Petronas az egyik főtámogatójuk - az autókon végig feliratokkal vesz részt az edzéseken és a versenyen, míg a maláj tulajdonú Caterham istálló is külön megemlékezésre készül.

De mint azt tudjuk, az életnek tovább kell menni, így a csapatok háza táján mindenki másként készül a mostani hétvégére. Az idei év eddigi élgárdája, a Mercedes például nem bánná, ha két pilótája, Nico Rosberg - ő nyert Melbourne-ben - és Lewis Hamilton - övé volt a pole pozíció - külön csatát vívnának a futamgyőzelemért.

Ugyanakkor a németek motorjával hajtott Williams is dobogóra készül, annak ellenére, hogy a maláj versenyre ígért újításaik nem készültek el. Az első versenyen remekül bemutatkozó ifjak - Kevin Magnussen (McLaren) és Danyiil Kvjat (Toro Rosso) - pedig ismételnének, míg Daniel Ricciardo (Red Bull) még mindig abban bízik, hogy megváltoztatják a kizárását, és visszakaphatja a második helyért járó 18 pontját.

Bíznak Schumacher felépülésében

Ismét megszólalt a kómában fekvő Michael Schumacher menedzsere, Sabine Kehm, miután Gary Hartstein, az F1 volt főorvosa blogbejegyzésében azt írta, a hétszeres világbajnokot nem megfelelően látták el a grenoble-i kórházba való szállításakor. Az amerikai orvos azóta már saját magát javítva már csak azt rótta fel - a francia egészségügyi rendszert szapulva -, hogy a legfőbb problémának azt tartja, Schumachert a balesete után nem azonnal Grenoble-ba szállították, hanem a Méribelhez közeli Moutiers-be, ahol azonban nincs neurológiai részleg. Ezzel pedig több órát vesztegettek el, amelyek kulcsfontosságúak lehetnek a legendás pilóta gyógyulásának esélye szempontjából.
Ennek ellenére Sabine Kehm a német Bildnek elmondta, a család továbbra is megbízik a hétszeres Formula-1-es világbajnokot kezelő orvosi stábban.
"A helyzet nem változott a legutóbbi közleményünk óta, azaz továbbra is hiszünk benne, hogy Michael túljut ezen a nehéz időszakon és meggyógyul. Azzal az orvosi stábbal küzdünk érte, amelyben megbízunk" - jelentette ki a menedzser.

Az elmúlt négy esztendő világbajnok gárdája az FIA döntése óta harcol igazáért, miszerint a szövetség delegáltjai hibásan mérték a benzin átfolyását, és fellebbeztek is a döntés ellen. Van, aki egyetért a Red Bull csapatával, van, aki nem…
A másik nagy vitaforrás a motorok hangja, illetve inkább az "elveszett hangja".

A mostani V6-os erőforrások ugyanis jóval halkabban üzemelnek, így ez nagyon sok mindenkinek nem tetszik. Sőt, például az ausztrál futam rendezői már azt is bejelentették, ha nem tér vissza a korábban megszokott hanghatás, akkor, ha kell, jogi útra terelik a dolgot, mert a közönség elmarad.

Ám a tragédia és a viták árnyékában azért versenyt is rendeznek. Az FIA a tavalyi futamhoz hasonlóan idén is két előzési - úgynevezett DRS-zónát - jelölt ki: az első

a 14-es és 15-ös, a második a 15-ös és az 1-es kanyar közötti hosszú egyenesben található. A versenybírók munkáját ezúttal az Arrows és a Lotus korábbi pilótája, Martin Donelly segíti majd. A Pirelli a fehér jelölésű közepes keverék mellett ezúttal a narancssárga színezésű legkeményebb gumiját bocsátja a mezőny rendelkezésére.

A vb állása

Pilóták: 1. Rosberg 25 pont, 2. Magnussen 18, 3. Button 15, 4. Alonso 12, 5. Bottas 10.
Konstruktőrök: 1. McLaren 33 pont, 2. Mercedes 25, 3. Ferrari 18, 4. Williams 10, 5. Force India 9, 6. Toro Rosso 6.

És hogy ki lehet az idei győztes?Nos, ha a számmisztikát nézzük, akkor Fernando Alonso. Ugyanis a Ferrari kétszeres világbajnoka az itt rendezett 15 versenyből hármat megnyert, ötször volt dobogós, a legtöbb kört (169) ő töltötte az élen, illetve a legrosszabb rajtpozícióból (8.) is ő volt

képes futamot nyerni. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a Ferrari aratta itt a legtöbb győzelmet (6), szerezte meg a legtöbb pole pozíciót (7), akkor szinte csak és kizárólag Alonso lehet az első vasárnap. De ettől - is - szép az F1, hogy a múltból senki sem tud megélni…