Az ünnepségen beszédet mondott Orbán Viktor miniszterelnök, aki szerint " a 2010-ben létrejött és azóta is fennmaradt összefogásnak és egységnek köszönhető a 4-es metró átadása."
A kormányfő szó szerint azt mondta: "Budapest akkor lesz büszke főváros, ha nagy dolgokra vállalkozik, de ezt csak akkor teheti meg, ha megtalálja az együttműködés módját a mindenkori kormányzattal."
Tarlós István főpolgámester zűrzavarosnak nevezte a beruházás előkészületeit, amely szerinte csak "komoly erőfeszítésekkel" valósulhatott meg.
A főpolgármester mindezt azután mondta el, hogy Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke átadta neki a 4-es metró vasútbiztonsági tanúsítványát és engedélyét.
Orbán Viktor beszédet mond a 4-es metró avatásán Budapesten. Mellette Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke (j2) és Tarlós István főpolgármester. Fotó: Beliczay László/MTI
Orbán csak szavakban fúrta...
"Alternatív metróátadót" tartott a baloldali ellenzék péntek délelőtt a fővárosi Szent Gellért téren, korábbi városvezetők jelenlétében. Hangsúlyozták: a szocialista-liberális városvezetőség nélkül a 4-es metró nem készült volna el.
Horváth Csaba korábbi főpolgármester-helyettes, az MSZP fővárosi frakcióvezetője azt mondta: a reggel Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester részvételével megtartott hivatalos átadás egyoldalú volt. Noha a jelenlegi kormányfő "csak szavakban fúrta" a 4-es metrót - fűzte hozzá.
Azt is mondta, hogy az új metróvonal, bár az alagút és az állomások 2010-re szerkezetkészek voltak, még nem készült el, csak az első, Keleti pályaudvarig tartó szakasz építése fejeződött be. Azt ígérte, ha a baloldal győz a választáson, megkezdik a Bosnyák térig tartó szakasz tervezését.
Horváth Csaba kiemelte: a metró elkészülte a szocialista-szabad demokrata kormányoknak köszönhető, az első Orbán-kormány leállította az építést, 2010 után pedig csak azért fejezte be, mert már visszafordíthatatlan volt. Szerinte Orbán Viktornak ezzel együtt annyi köze van a 4-es metróhoz, mint "Puskás Ferencnek Felcsúthoz".
"Ha mi nem lennénk, ez a metró nem valósul meg" - mondta több jelen lévő egykori városvezetőre is utalva.
A déltől közlekedő 4-es metró Szent Gellért téri állomásának lejáratánál tartott sajtótájékoztatón a Demokratikus Koalícióhoz tartozó Gy. Németh Erzsébet - korábbi fővárosi MSZP-frakcióvezető - arról beszélt: 80 milliárd forinttal növelte a metróépítés költségét az, hogy az első Orbán-kormány négy évre leállította. A 4-es metró örökre összefonódik Demszky Gábor egykori főpolgármester nevével, aki sokat tett az elkészültéért - jelentette ki.
Molnár Gyula korábbi XI. kerületi polgármester közölte: a Bosnyák térig tartó hosszabbítás mellett fontos, hogy a jövőben az agglomerációt is kiszolgálja az új metróvonal, amelyet terveik szerint a budaörsi virágpiacig folytatnának.
Szabadai Viktor, a Magyar Liberális Párt politikusa azt mondta: 2002-ben szinte újra kellett kezdeni a metróépítés előkészületeit, és ha az első Orbán-kormány nem állítja le, a budapestiek már négy éve használhatnák az új metróvonalat.
A sajtótájékoztató végén a négy politikus átvágott egy nemzeti színű szalagot, mint mondták, jelképesen átadva a 4-es metrót a budapestieknek, a Liberálisok aktivistái pedig egy Demszky Gábornak köszönetet mondó molinót tartottak fel.