Előfizetés

Obama: Putyin szólítsa fel fegyverletételre az oroszbarát csoportokat!

Barack Obama amerikai elnök sürgette orosz partnerét, Vlagyimir Putyint; vesse latba befolyását annak érdekében, hogy a kelet-ukrajnai oroszbarát fegyveres csoportok hagyják el az általuk elfoglalt épületeket és tegyék le a fegyvert - közölte helyi idő szerint hétfő este a Fehér Ház. A Washingtonban kiadott kommüniké szerint az amerikai elnök a telefonban súlyos aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy az orosz kormány támogatja a fegyveres, oroszbarát szakadárok akcióit, akik az ukrajnai kormány aláásásával és destabilizálásával fenyegetnek.

"Az országban minden irreguláris erőnek le kell tennie a fegyvert" - hangsúlyozta Barack Obama.

Az elnök emellett ismét hangsúlyozta annak fontosságát, hogy Oroszország a feszültség csökkentésének érdekében vonja vissza csapatait Ukrajna határáról. Obama megjegyezte, hogy az orosz hivatalos személyek által használt retorika ellenére az ukrán kormány "figyelemreméltó visszafogottságot" tanúsított, és elismeréssel szólt Kijev arra irányuló erőfeszítéseiről is, hogy egyesítse az országot a május 25-i szabad és tisztességes elnökválasztás megtartásával, egy befogadó jellegű alkotmányos reform elfogadásával, valamint a hatalom decentralizálását célzó konkrét lépések előterjesztésével.

Az amerikai elnök megjegyezte, hogy ukrajnai fellépése következtében Oroszország egyre jobban elszigetelődik, és egyértelművé tette, hogy ennek Moszkvát terhelő "költségei" csak tovább nőnek majd, ha ezek az ukrajnai akciók folytatódnak. Az amerikai elnök a fehér házi közlemény szerint kitért a kontaktcsoport csütörtökre tervezett genfi tanácskozására, kijelentve, hogy noha továbbra is hisz a diplomáciai megoldás lehetőségében, az nem érvényesülhet egy olyan környezetben, amelyben az orosz hadsereg megfélemlítést alkalmaz az ukrán határokon, Ukrajnában fegyveres provokációk történnek, a kremlbeli hivatalos személyek pedig a feszültséget fokozó retorikával élnek.

A Kreml néhány órával korábban egész más beállításban számolt be Obama és Putyin megbeszéléséről. Moszkva szerint Putyin a telefonban azt hangoztatta, hogy Oroszországot "alaptalanul", puszta spekulációk alapján "vádolják azzal, hogy beavatkozik az Ukrajna keleti részében zajló eseményekbe".  A nap folyamán Jack Lew amerikai pénzügyminiszter bejelentette, hogy aláírta az Ukrajnának szóló és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) reformprogramját kiegészítő, 1 milliárd dolláros amerikai hitelgaranciát. A közlést megelőzően Lew fogadta Washingtonban Olekszandr Slapak ukrán pénzügyminisztert.

Húsvétkor már a jobb minőséget keressük

Továbbra is a sonkák, az édességek és a tojás forgalma nő meg leginkább a húsvéti időszakban, változás viszont, hogy évről évre egyre több vásárló keresi a jobb minőségű termékeket. Az Auchan magyarországi áruházaiban tavaly a húsvét előtti héten 30 százalékos forgalomnövekedést tapasztaltak, az idén is erre, vagy ezt meghaladó növekedésre számítanak .

A tapasztalatok szerint az ünnepi édességek közül egyre népszerűbbek a hazai márkák, illetve a valódi csokoládéból készült termékek. A vásárlók 85 százalékban a magas kakaótartalmú, valódi tej- vagy étcsokoládéból készült termékeket választják, és már csak 15 százalékban a bevonóból készülteket.

A várakozások szerint az áruházláncnál az idei húsvéti szezonban a korábbinál több, 400 tonna sonkaféle fogy majd el. A sonkák közül a legkeresettebb a hagyományos érlelésű parasztsonka, a füstölt-főtt tarja, a füstölt csülök és a füstölt-főtt frikandó sonka. Egyre több vásárló választja a hagyományos sózással, füstöléssel készülő, tartósítószer nélküli termékeket. A húsvéti időszakban az alkoholtartalmú italokból is több fogy. Egy átlagos hónaphoz képest az időjárástól függően 20-30 százalékkal nő a tömény alkoholos italok forgalma, a legnépszerűbbek a pálinkák, a prémium gyomorkeserűk, a whisky és a vodka. Sörökből 20-25 százalékkal többet adnak el az előző hónapok átlagához képest, de erősödik húsvétkor a középkategóriás borok forgalma is.

Az Auchan hangsúlyozta: az áruházlánc hazai beszállítóinak száma évről évre nő, jelenleg az 1500 beszállító 90 százaléka, 1350 hazai vállalkozás. Az ünnepi időszakban a sonkafélék 90 százaléka magyar beszállítóktól érkezik. A CBA Kereskedelmi Kft. kommunikációs igazgatója, Fodor Attila elmondta: tapasztalataik szerint a húsvéti ünnepek közeledtével először a csokifigurák iránt nő meg a kereslet. A CBA üzleteiben szintén egyre többen keresik a jó minőségű csokoládékat, jelenleg 75-80 százalékban ezeket veszik a fogyasztók, a tejbevonó masszából készült termékeket már kevesen vásárolják. A minőségi termékek drágábbak, de inkább ezekből választanak a vevők kisebb méretű figurákat.

A sonkaféleségeknél szintén a minőségi irányba tolódik el a kereslet, a hagyományosan érlelt, füstölt és pácolt termékek a legkedveltebbek. Az értékesítésben azonban még nincs olyan arányuk, mint a csokoládéknál a minőségi termékeknek, a gyorspácolású, olcsóbb termékek továbbra is keresettek - mondta a kommunikációs igazgató. A füstölt árukból az átlagos mennyiség tízszeresét adja el ilyenkor az üzletlánc.

Tojásból a húsvéti szezonban az átlagos időszak hét-nyolcszorosát értékesítik. Fodor Attila szerint komoly piaci változást okozott az a 2012-ben életbe lépett rendelet, amely szerint a tojásoknál fel kell tüntetni a tömegre vetített egységárat. Ez átrendezte a fogyasztói szokásokat, míg korábban a legkisebb méretű tojás fogyott leginkább, most 75-80 százalékban a közepes méretű tojásokat választják a vevők - közölte.

A kommunikációs igazgató emlékeztetett: ez azért is kedvező, mert az "S" méretű tojások nagyobb arányban importból származnak, a hazai termelőknél az "M" méretűek a legelterjedtebbek, és a kereslet efelé mozdult el.

Húsvétkor már a jobb minőséget keressük

Továbbra is a sonkák, az édességek és a tojás forgalma nő meg leginkább a húsvéti időszakban, változás viszont, hogy évről évre egyre több vásárló keresi a jobb minőségű termékeket. Az Auchan magyarországi áruházaiban tavaly a húsvét előtti héten 30 százalékos forgalomnövekedést tapasztaltak, az idén is erre, vagy ezt meghaladó növekedésre számítanak .

A tapasztalatok szerint az ünnepi édességek közül egyre népszerűbbek a hazai márkák, illetve a valódi csokoládéból készült termékek. A vásárlók 85 százalékban a magas kakaótartalmú, valódi tej- vagy étcsokoládéból készült termékeket választják, és már csak 15 százalékban a bevonóból készülteket.

A várakozások szerint az áruházláncnál az idei húsvéti szezonban a korábbinál több, 400 tonna sonkaféle fogy majd el. A sonkák közül a legkeresettebb a hagyományos érlelésű parasztsonka, a füstölt-főtt tarja, a füstölt csülök és a füstölt-főtt frikandó sonka. Egyre több vásárló választja a hagyományos sózással, füstöléssel készülő, tartósítószer nélküli termékeket. A húsvéti időszakban az alkoholtartalmú italokból is több fogy. Egy átlagos hónaphoz képest az időjárástól függően 20-30 százalékkal nő a tömény alkoholos italok forgalma, a legnépszerűbbek a pálinkák, a prémium gyomorkeserűk, a whisky és a vodka. Sörökből 20-25 százalékkal többet adnak el az előző hónapok átlagához képest, de erősödik húsvétkor a középkategóriás borok forgalma is.

Az Auchan hangsúlyozta: az áruházlánc hazai beszállítóinak száma évről évre nő, jelenleg az 1500 beszállító 90 százaléka, 1350 hazai vállalkozás. Az ünnepi időszakban a sonkafélék 90 százaléka magyar beszállítóktól érkezik. A CBA Kereskedelmi Kft. kommunikációs igazgatója, Fodor Attila elmondta: tapasztalataik szerint a húsvéti ünnepek közeledtével először a csokifigurák iránt nő meg a kereslet. A CBA üzleteiben szintén egyre többen keresik a jó minőségű csokoládékat, jelenleg 75-80 százalékban ezeket veszik a fogyasztók, a tejbevonó masszából készült termékeket már kevesen vásárolják. A minőségi termékek drágábbak, de inkább ezekből választanak a vevők kisebb méretű figurákat.

A sonkaféleségeknél szintén a minőségi irányba tolódik el a kereslet, a hagyományosan érlelt, füstölt és pácolt termékek a legkedveltebbek. Az értékesítésben azonban még nincs olyan arányuk, mint a csokoládéknál a minőségi termékeknek, a gyorspácolású, olcsóbb termékek továbbra is keresettek - mondta a kommunikációs igazgató. A füstölt árukból az átlagos mennyiség tízszeresét adja el ilyenkor az üzletlánc.

Tojásból a húsvéti szezonban az átlagos időszak hét-nyolcszorosát értékesítik. Fodor Attila szerint komoly piaci változást okozott az a 2012-ben életbe lépett rendelet, amely szerint a tojásoknál fel kell tüntetni a tömegre vetített egységárat. Ez átrendezte a fogyasztói szokásokat, míg korábban a legkisebb méretű tojás fogyott leginkább, most 75-80 százalékban a közepes méretű tojásokat választják a vevők - közölte.

A kommunikációs igazgató emlékeztetett: ez azért is kedvező, mert az "S" méretű tojások nagyobb arányban importból származnak, a hazai termelőknél az "M" méretűek a legelterjedtebbek, és a kereslet efelé mozdult el.