Tíz éves a Körúti Színház

Publikálás dátuma
2014.04.16 16:28
Fotók: Lipták Péter
Fotó: /
Tíz évvel ezelőtt, 2004-ben alapította meg Galambos Zoltán, színész, rendező, a Madách Színház volt tagja azt a társulatot, amely az évek alatt Putnoktól Pécsváradig Zalaszentgróttól Mátészalkáig szinte minden színházjátszó helyen megfordult. Az igazgató annak idején a tájelőadásokban látta azt a csodát, amelyre az egész életét feltette.  A képre kattintva galéria nyílik!

Ars poétikájának azt vallja: Mindig imádtam a Madáchos tájelőadásokat. Megérkezni valahová és este hétre egy üres színpadon csodát tenni, a kies nézőtérre boldog arcokat varázsolni! Eldőlt bennem: én ezt akarom csinálni! Lehet, hogy tényleg magammal tudok ragadni embereket, mert mindenki jött első szóra és az első kérdés mindig az volt mit és csak a sokadik, hogy mennyiért. Voltak, akiket elvesztettem az évek folyamán, ezt nagyon sajnálom! De akik maradtak, vagy újonnan jöttek, remélem mind a barátaim. Jó velük dolgozni, jó velük élni.

Az elmúlt tíz évben több mint 900 előadáson tapsolhatott a mintegy 350 000 néző. A társulatban olyan színészkirályok is szerepet vállaltak, mint Koncz Gábor, Tahi- Tóth László, Koltai Róbert, Kautzky Armand, Esztergályos Cecília, Frajt Edit, Pécsi Ildikó, Vándor Éva. Ma 20 db színművel járja a vidéket a színház, köztük a legnagyobb sikerrel, telt házak előtt játsszák a Mezítláb a parkban és az Én és a kisöcsém című darabokat, főbb szerepekben Koncz Gáborral, Kautzky Armanddal, Frajt Edittel, és Pikali Gerdával, valamint Koltay Róberttel, Gyebnár Csekkával, és Fila Balázzsal.

A színház a Mátyásföldi Erzsébet ligeti színházban április 25-én a Katyi c, darab bemutatójával ünnepli születésnapját. A hasonló című film főszerepét- amelyet annak idején Tolnai Klári játszott, most a színház saját felfedezettje, és fiatal, feltörekvő tehetség  Placskó Emese, Mály Gerő emlékezetes alakítását pedig a színház oszlopos tagja a kiváló Tahi Tóth László alakítja.  

Szerző
2014.04.16 16:28

Itt a bűvös hatos: nézze meg lottószelvényét!

Publikálás dátuma
2019.02.17 16:37
Illusztráció
Fotó: Shutterstock/
A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 7. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
Nyerőszámok: 6 (hat) 15 (tizenöt) 34 (harmindnégy) 35 (harmincöt) 39 (harminckilenc) 44 (negyvennégy) Nyeremények: 6 találatos szelvény nem volt; az 5 találatos szelvényekre 469 315; a 4 találatos szelvényekre 9620; a 3 találatos szelvényekre 1990 forintot fizetnek.
Szerző
2019.02.17 16:37

A színkeverés mesterei a Müpában

Publikálás dátuma
2019.02.17 15:49

Fotó: Müpa/
A kiváló kölni zenekar kivételesen bőkezűen bánt a hangszínekkel mind Mendelssohn, mind Mahler művének előadása során.
Isabelle Faust Kurtág Doloroso című művét játszotta ráadásként, ezzel tovább erősítette a kontúrjait annak a képnek, amit a versenymű előadójaként rajzolt fel magáról. Megmutatta ismét, hogy a hegedülésben a hangszeres játék csak eszköz, a lényeg, hogy értékes műveket játsszunk, a bennük rejlő gondolatokra irányítva a figyelmet. A német hegedűs a rá jellemező technikai fölénnyel szólaltatta meg Mendelssohn közismert dallamait is, ez, és a szintén sokszor hangoztatott elmélyült előadásmódja azonban arányban állt egymással, utóbbi nem telepedett rá a műre. Az első tétel fülbemászó dallamait, a lassútétel melankóliáját, a zárótétel könnyedségét a helyén kezelte, szép és elismerésre méltó olvasatát kivitelezve a darabnak. Már itt kiderült, a Gürzenich zenekar átlagon felüli képességekkel rendelkezik a hangszínek kikeverése terén: sokszor hívta fel legalább olyan erővel fel magára a figyelmet, mint a szólista.
A zenekar messzire nyúló hagyományokkal rendelkezik, ők mutatták be 1904-ben a Mahler szimfóniát is a szerző vezényletével. François-Xavier Roth négy éve áll a zenekar élén, és úgy tűnik, nem nyúlt mellé a város, amikor zeneigazgatónak választotta – ő az opera vezetőkarmestere is – az egykori fuvolistát. Olyan forradalmi tett is fűződik nevéhez, mint Sztravinszkij Tavaszi áldozatának korabeli hangszereken való előadása, a mű bemutatójának százéves évfordulója tiszteletére hat évvel ezelőtt. Ilyenkor persze el kell hagyni a Roger Norrington által sokszor kárhoztatott vibrátózást, vagy legalább is korlátok közé kell szorítani, hogy az általa „hollywoodi glamournak" nevezett megszólalási mód ne telepedjen rá hangzásra. Ez az olyan csillogó-villogó mai hangszerek használatakor is fontos, mint amilyenekkel most ült ki a színpadra a zenekar, mert ez kell ahhoz, hogy Mahler néha kegyetlenül metsző szólamai kiteljesedhessenek. Kiváló volt a rézfúvós szekció, ha szólózni, ha együttesen harsogni (nem harsánykodni) kellett, de nem maradtak el tőlük a fuvolások, klarinétosok, oboások és a fagottosok sem. Olyan szintű zenekari munka volt ez, ami már önmagában is sikerre ítéli egy olyan hatalmas - majd hetven perces - bonyolult mű előadását, mint az 5. szimfónia. Nehézségekkel teli utat kell bejárniuk a zenészeknek, az első tétel kezdő trombitaszólójától,a gunyoros gyászindulótól, a szerelmi vallomásként írt Adagiettón, és a többi tételen keresztül a zárótétel kontrapunktikus forgatagán át az utolsó hangig. Ha egy zenekar képes ezt a gazdagságot a maga teljességében, hiányosságok nélkül bemutatni, már nagyon sokat tett az élményért. De a kölniek ennél szerencsére jóval többre voltak képesek, a hangszíneik sokszor önálló előadói alkotóeszköznek tűntek. François-Xavier Roth csak azt a kérlelhetetlen élességet nem tudta hozni, ami a legjobb előadásainak sajátja. Hiányzott az a bizonyos életigenlés, ami az Alma Mahler iránti szerelem tükröződése, ami a sokszor kegyetlen hangzások után sejlik fel. E kettősséget kontúrosabban lehetett volna érzékeltetni. Infó: Mahler 5. szimfónia Isabelle Faust hegedű Gürzenich Zenekar Karmester: François-Xavier Roth Február 15. Müpa 
2019.02.17 15:49