Előfizetés

Legyen 0-s és negatív

Bársony Éva
Publikálás dátuma
2014.04.17. 07:45
Az Eve-t alakító Tilda Swinton Jim Jarmusch Halhatatlan szeretők című filmjében FORRÁS: A COMPANY HUNGARY
Vámpírfilm Jim Jarmuschtól: a Halhatatlan szeretők két főszereplője Tilda Swinton és Tom Hiddleston, mellékszerepben Mia Wasikowska és John Hurt látható.

Elegáns, játékos, könnyed humorral, kulturális utalásokkal és mindent belengő melankóliával átitatott vámpírtörténet a Halhatatlan szeretők. Jim Jarmusch vámpírfilmet rendezett, de filmjében szinte alig van valami, ami egyértelműen klasszikus vámpírkellékek lenne.

Olyan alapfeltételen kívül, mint a nappali alvás - éjszakai élet, illetve az embervérrel táplálkozás valójában csak az évszázadokban mérhető életkor utal a vámpírhistóriák szokásos elemeire. Vámpírfilm, de egészen más. Hangulatában talán leginkább a Halott ember különös atmoszférájára emlékeztet, a lét-nemlét határán lebegés furcsa, misztikus világát idézi meg, miközben egy rendkívüli szerelem diadala egyben.

Két főszereplője, az Eve-t alakító Tilda Swinton és az Adamot játszó Tom Hiddleston között rendkívül erős erotikus és szellemi áramkör munkál, lényegében ez mozgatja mindvégig a filmet. Ezen a nagyon erős egymásra hangoltságon múlik, hogy megragadó szerelmi történet kerekedik ki Jarmusch napjainkban játszódó, ám időtlenül borongós vérivó históriájából.

Ha belegondolunk, a halandóságnál csak a halhatatlanság az ijesztőbb, persze fizikai értelemben. Ezért, hogy az igényes vámpír sztorik hátterében mindig megbúvik egyfajta megfoghatatlan szomorúság, valami elmondhatatlan utáni vágy, a halni képtelen lények végtelen magánya. Jarmusch oldja ezt a kifürkészhetetlenül mélabús hangulatot, nem egyszer csattanós humorú kulturális utalásokkal.

A Detroitban lakó Adam zeneszerző, szerényen igazítja ki, mikor azt mondják, Schubert d-mol vonósnégyesét ő írta, hogy csak egy résszel segítette ki a mestert. A jelenben szenvedélyes gitárgyűjtő, a szobája tömve a zenére utaló holmikkal, a hatvanas évekből származó Hangstrom és Silverstone gitárral, de sehol semmi elektromos kütyü.

Ezzel szemben Eve, akivel évszázadok óta összetartoznak, a marokkói Tangerben könyvekkel veszi körül magát, a világ minden nyelvén olvas (csak végigsimítva a lapokon az ujjait) és főként Christopher Marlowe társaságában múlatja az időt, hallgatva a 16. századi mester dühödt zsörtölődését arról, hogy az általa írt drámákat az utókor mind annak az elviselhetetlen Shakespeare nevű zombinak tulajdonítja.

Jarmusch vámpírvilága jócskán különbözik minden eddigitől abban is, hogy vámpírhősei mélységesen lenézik az embereket, akiket elviselhetetlen, agyament zombiknak neveznek.

Táplálékukat nem nyakak kiszívásából nyerik, hanem jó kapcsolatokra építve kórházakból szerzik be, Adam Detroitban, Marlowe Tangerben. Lehetőleg 0-s negatív változatban. A fertőzött vér azonban a modern kor kivédhetetlen fenyegetése mindannyiukra, ez okozza a történet végső fordulatát.

Jarmusch Detroitban hozza össze a szerelmeseket, ide utazik Eve éjszakai járaton Tangerből. Detroit valaha az autók metropolisa volt, éjszakai városnézéseik során az egykor fénykorát élő város kopott szépségei között idézik fel a múltat. Szinte alig történik a filmben valami, de az együttléteik az összetartozás erős érzelmi történéseivel töltik fel a látványnak is különös szobabelsőben zajló jeleneteket.

A meztelen testek és a zene a meghittség már-már misztikus fokára hágnak, és Jarmusch a különleges párbeszédekbe nem csak kulturális érdekességeket sző, hanem a magas kultúrából a köznapokba huppanó komikumot is.

Az erotikával feltöltődött együttléteik atmoszférájához természetesen tartozik, hogy miközben semmi különösebb nem történik, csak szellemes és játékos beszélgetések folynak a személyesen is ismert Byronról, Franz Kafkáról, és másokról, valamint hallunk Einstein összetartozási elméletéről is, mindennél erősebben érvényesül a két lény testi és kulturális összetartozásának ereje.

Amennyire összetartoznak, annyira el is ütnek Jarmusch vámpírjai egymástól. Eve Adammal ellentétben nem idegenkedik a 21. századi elektronikus kütyüktől, iPhone-t és skype-ot használ. Öltözéke kellemesen mai, puha csizmájában úgy jár Detroit és Tanger éjszakaiban, mint egy fenséges mozgású vad, s sörényszerű haja az oroszlánt juttatja eszünkbe.

Adam külsőleg leginkább A holló című filmből Brandon Lee-re van véve, drámaian a szemébe hulló sötét haj, mély, sötétpillantású szemek, s a laza, lebernyeges fekete öltözék időtlenné és elvonttá teszi figuráját. Amikor Eve húga (Mia Wasikowska) váratlanul beállít hozzájuk, nem csak megzavarja a tökéletesen összehangolt kettősüket, hanem elbánik Adam egyetlen zombi (értsd: ember) barátjával, minden felborulni látszik.

Ez az egyetlen mozzanat, amikor Jarmusch valamiféle modern történettöredéket iktat az események mindvégig nagyon intim, nagyon összehangolt ritmusú sorába.Talán az örökké élő szerelem különösségéről szól a Halhatatlan szeretők, talán a magányról, talán a magas kultúrában rejlő komikum lehetőségéről, talán arról, ami miatt Adam a történet elején öngyilkos akar lenni, annyira nehezen viseli a tudatot, hogy az "agyament zombik" uralják a világot.

Jarmusch a hírek szerint hét éven át kalapozott, míg összegyűlt a filmre a hét millió dollár. Amikor a történet végén hőseit ismét elviszi Tangerbe, mert menekülniük kell Detroitból, a halálukon lévő vámpíroktól egy igazi vérszívó jelenettel vesz búcsút. Lám-lám, ez kell nektek, zombik.

(Halhatatlan szeretők)

Elbúcsúztatták Szabó Gyula színművészt - fotók

Publikálás dátuma
2014.04.16. 18:21
MTI Fotó: Honéczy Barnabás
Családja, pályatársai, barátai, tanítványai és tisztelői szerdán kísérték utolsó útjára Szabó Gyulát, a nemzet színészét. A Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színészt, érdemes és kiváló művészt a Farkasréti temető művészparcellájában helyezték örök nyugalomra.

Szabó Gyulát életének 84. évében, hosszan tartó betegség után április 4-én érte a halál. "Amikor Szabó Gyula játszott, mind elfelejtettük, hogy létezik valóság a színházon, a költészeten kívül" - idézte fel a művész alakját a búcsúztatási szertartáson Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere. "Lélek, élet, költészet, színház, művészet - nála mindez egy és oszthatatlan egész volt" - fogalmazott.

 Szabó Gyula hangjára ezer közül is ráismerünk, egyszerre jelenti számunkra a magyar népmesék világát, az otthonosságot, a biztonságot és a nyugalmat - hangsúlyozta Balog Zoltán, kiemelve: mesét hallgatni Szabó Gyula, a nemzet színészének hangján minden magyar gyerek kiváltságai közé tartozik.

"Isten úgy akarta, hogy a népmesei szegénylegényből, a kunszentmártoni tanyasi gyerekből - bár a fáma szerint papnak készült - színész legyen. De egész élete így is a szolgálaté volt" - jegyezte meg. Hozzátette: élete példaként szolgál mindannyiunk előtt, példa küzdelemről, emberi nagyságról, emberségről, szeretetről, arról, hogyan kell és lehetne egymással bánni és hogyan kell átadni a jót mindenkinek.

Szikora János rendező, a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatója beszédet mond Szabó Gyula búcsúztatásán. MTI Fotó: Honéczy Barnabás

Szikora János rendező, a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatója beszédet mond Szabó Gyula búcsúztatásán. MTI Fotó: Honéczy Barnabás

 

Szikora János rendező, a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatója Szabó Gyula szerepeinek hosszú sorát idézte fel. A nagymama, A salemi boszorkányok, a Csongor és Tünde, a Háry János, a Kőműves Kelemen, a Legyetek jók, ha tudtok című darabban nyújtott székesfehérvári alakításairól szólt.

Azt mondta, színházuk nem volna ilyen, ha Szabó Gyula 1997-ben nem dönt úgy, hogy csatlakozik azokhoz a színészekhez, akik önálló színházat alapítottak Székesfehérváron. "Nem épületet emeltetek - hiszen a falak régóta álltak - hanem fészket vertetek a falak között" - fogalmazott. Hozzátette: ahogy a fecske ragasztja a fészkét cseppről cseppre, úgy adódik hozzá a színház láthatatlan fészkéhez is minden emberi lélek.

Az egykori tanítványként búcsúzó Gesztesi Károly színművész Szabó Gyulára emlékezve főiskolai élményeit és egyik beszélgetésüket idézte fel. A kollégák, barátok nevében búcsúzó Gálvölgyi János színművész arra emlékezett, hogy még nézőként csodálhatta a színészt az Állítsátok meg Arturo Uit! című darab címszerepében vagy a Rozsdatemető Hábetler-családjának fejeként, majd később főiskolásként sok Kazimir Károly rendezte darabban, köztük a Kalevalában és a Karagözben.

"Rajongva néztem drámai erődet, amelyben mindig ott csillogott egy pici cinkos kacsintás, hogy nem szabad ezt olyan véresen komolyan venni, ez az egész játék, színjáték" - fogalmazott, felidézve Szabó Gyula számos színházi, tévés alakítását, egyedülálló versmondó képességét, szinkronszerepeit.

Kiemelte: kevés olyan nagy művész van, akinek az emlékét, legendáját nemcsak színészgenerációk, de nézőnemzedékek is továbbviszik és életben tartják. "Én hiszem, hogy te ezek közé tartozol" - búcsúzott a pályatárs. Szabó Gyulát mások mellett Törőcsik Mari, Tordy Géza, Molnár Piroska, Blaskó Péter, Kubik Anna, Mécs Károly, Ráckevei Anna, Reviczky Gábor, Hirtling István színművész és Benkő László zenész kísérte el utolsó útjára.

A 90'-es évek sztárjai az EFOTT-on

A kilencvenes évek több nemzetközi popsztárja, köztük a Mr. President, a Brooklyn Bounce, Haddaway és a Vengaboys is fellép Miskolctapolcán az EFOTT-on. A nyitókoncertet a Tankcsapda adja július 15-én - közölték a szervezők szerdán az MTI-vel.

A progresszív trance-techno stílusú német Brooklyn Bounce két évvel ezelőtt már fellépett az Egyetemisták és Főiskolások Országos Turisztikai Találkozóján, az EFOTT-on, amelyet akkor Velencén tartottak. Matthias Menck (Double M) és Dennis Bohn (Bonebreaker) producer duója a kilencvenes évek második felében volt elképesztően sikeres Németországban és Európa több más országában: kislemezeikből 2,5 millió kelt el.

Az eurodance stílust képviselő, szintén német Mr. President a tavalyi zánkai EFOTT-on adott sikeres koncertet. A csapat 1996-ban a Coco Jambo című slágerrel aratta legnagyobb sikerét. A 2011-es szolnoki EFOTT-on zenélt Haddaway, a trinidadi-német énekes, aki 1993-as sikerével, a What Is Love-val vált világhírűvé. A holland Vengaboys, amely 15 millió lemezt adott el, még nem játszott az EFOTT-on, viszont idén augusztusban a mogyoródi Hungaroringen lép fel a nyolcvanas-kilencvenes évek sztárjaival turnézó produkcióban.

Az idei EFOTT nyitónapján, július 15-én lép színpadra Miskolctapolcán a 25 éves Tankcsapda. "Különleges este lesz, vendégzenekarokkal, nagyszabású, látványos bulival készülünk. A nyáron csak nyolc koncertet adunk és mindegyik program más és más lesz. Huszonöt év dalait tekintve jócskán van miből válogatni, a kötelező slágerek mellett helyet kapnak régen hallott dalok is" - idézte a közlemény Lukács Lászlót, a zenekar frontemberét.

Az EFOTT-on az Animal Cannibals a Hip Hop Akadémia házigazdájaként áll színpadra. A szervezők a Miskolci Egyetemmel karöltve egy tizenhat hektáros területen építik fel a fesztivál helyszínét, ahol a Hooligans, a Road, a Hősök és a Mary Popkids is zenél majd.

Az EFOTT-ot július 15. és 20. között rendezik meg, a szervezők korábban már bejelentették a Quimby, a Kowalsky meg a Vega, a Beatrice, a Magashegyi Underground, az Anna and the Barbies, az Edda, a Karthago, a P. Mobil és Deák Bill Gyula fellépését. Tavaly Zánkán tartották Magyarország legnagyobb hallgatói buliját, amelyet 1976 óta rendeznek meg; az első a Pécs melletti Abaligeten volt, az elmúlt években rendszeresen mintegy 70 ezer látogató keresi fel a rendezvényt.