Nem is olyan rég még Spike Jonze bizarr sci-fije, idén a legjobb forgatókönyvért Oscar-díjat is nyert A nő mutatta be ezt a nem is olyan távoli jövőt. Ott az alkotói válságban szenvedő írót egy selymes női hang igazítja el a mindennapokban, és a számítógépes szoftver érzelmileg is olyan intelligens, hogy mély depressziójában az író beleszeret a hangba. Úgy érzi, megtalálta a tökéletes társat.
Legújabb, már nálunk is látható filmjében tudósként Johnny Depp is hasonló célt tűz ki: a mesterséges intelligencia szakértőjeként egy olyan gép létrehozásán dolgozik, amely a világ összes tudását ötvözné az emberi érzelmek teljes skálájával. A vakmerő kísérletet sokan támadják, de Will Caster eltökélt - egy radikális csoport mégis merényletet követ el a népszerű tudós ellen. Tettükkel azonban gyakorlatilag teljesítik a kísérlet célját: Caster az általa kifejlesztett gép tesztalanyává válik, amikor szintén a kísérleten dolgozó felesége, Evelyn - Rebecca Hall alakításában - és legjobb barátja feltöltik a haldokló doktor tudatát a gépre, hogy valahogy átmentsék életét. De ha akár egyetlen emlék, gondolat kimarad, már nem biztos, hogy ugyanaz az elme jelenik meg a rendszerben, akit ismertek…
A Transzcendens című film hátborzongató történetében az addigi szerető férjből és családapából ezután egy megállíthatatlan és könyörtelen mechanizmus lesz. Milyen találó is a transzcendens, a természetfölötti szó latin eredete: a transcendo azt jelenti, "átlépek", és olyan lehetséges valóságra utal, amelynek megismeréséhez az embernek át kell lépnie köznapi értelemben vett határait. A vallásos szóhasználatban a transzcendencián pedig Istent szokás érteni.
Forrás: Pro Video Film
"Az agy minden egyes tevékenysége, minden neuron és szinapszis felkerül egy szuperkomputerbe, ami ezért aztán érzővé válik. Képzeld el, hogy az agyad kapcsolódik az inernetre; mit kezdenél akkora tudással? Ennek a történetnek az ereje és súlya ragadott meg" - mondja a rendező Wally Pfister, akinek ugyan ez az első rendezői bemutatkozása, operatőrként annál ismertebb.
Az új Batman-filmek fényképezője, azok rendezőjének, Christopher Nolannak szinte állandó alkotótársa - Nolan egyébként maga is szemet vetett a film megrendezésére, de átengedte Pfisternek -, aki Depp szerint végig nagyon együttműködő, nyitott volt. A színész szerint nem csak technikailag közelített a jelenetekhez, "igazi költészettel és érzelmekkel" igyekezett felfűzni a sztorit, és ez Depp szerint zökkenőmentesen sikerült is. Pfister ráadásul a digitális technikát mellőzve, klasszikus 35 milliméteres filmre rögzítette a képeket, amelyeket aztán fotómechanikusan hívott elő, nem számítógéppel.
Az operatőr tehetségét a héten a tévénézők is ellenőrizhetik, például Nolan nagy sikerű képregényfilmjében, A sötét lovag című 2008-as Batman-moziban, melyet a Film+ szerda este és csütörtök délután is sugároz. Egyik korábbi munkája, az 1997-es egzotikus kalandfilm, az Egy kölyök Aladdin udvarában, melyet a Film+ 2 vetít most csütörtökön.