Életbe lép a napokban a hazai fuvarozási piacot a külföldi "trükkös" fuvarozóktól megvédeni hivatott új rendelkezés. Az előírás szerint május elejétől a nem Európai Uniós (EU) országból érkező fuvarozóknak az áruk le és felrakodásának a helyén is kezeltetniük kell a szállítási engedélyeiket. Ezzel a hatóságok azt szeretnék megakadályozni, hogy a külhoni kamionosok ne használhassák fel többször is az egy útra szóló fuvarleveleiket.
Eddig ugyanis a csalók között bevett gyakorlat volt, hogy az "egyutas" fuvarengedélyeket ugyan maguknál hordták, de kitöltetlenül. Végül csak az ellenőrzésekkor használták fel, így azokat több útra is fel lehetett használni. A passzusok kötelező érvényesítése a le és felrakodásakor azonban megszünteti a lehetőséget az ilyen típusú trükközésekre.
Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára úgy véli: az intézkedés nyomán a csaló külföldi fuvarozók nagyságrendekkel kevesebb visszaélést tudnak majd elkövetni, így több fuvar jut majd a hazai szállítási vállalkozóknak.
Amint az új kormányzat megalakul, azonnal felvesszük a kapcsolatot vele, hogy mihamarabb megszülethessen az úgynevezett amnesztia rendelet - közölte az MKFE főtitkára. Az új rendelkezés lényege, hogy visszamenőleg kedvező elbírálásban részesülhetnek a vétlenül megbüntetett szállítási vállalkozók. Vagyis azok, akiket nem a bliccelési szándék vezetett, mégis megszegték díjfizetési szabályokat.
A szakember példáként elmondta: voltak gépjárművezetők, akiknek az útdíjszedő rendszer, a HU-GO adott hibás útvonaltervet, s azt követve kerültek bajba. Emellett akadtak olyanok is, akik jegykiadó automata hiányában csak néhány kilométeres úthasználat után tudtak viszonylati jegyet váltani, s emiatt róttak ki rájuk bírságot.
Ugyanebbe a kategóriába tartoznak a különböző forgalomelterelések, vagy éppen a hótorlaszok miatt az előre kifizetett útvonalról letérő szállítási vállalkozók, illetve azok akik elírták a rendszámukat az úthasználatra jogosító jegy kiváltásakor.
Ezek a fuvarozók nem károsították meg szándékosan az államkasszát, csupán a nem tökéletesen működő díjszedési rendszer áldozati - jegyezte meg a főtitkár. Ez javarészt annak a következményei, hogy a 3,5 tonna súly feletti járműveknél tavaly júliusban elindított elektronikus útdíjszedés bevezetése előtt nem volt igazi tesztüzeme a rendszernek.
A következő lépés az lesz - tette hozzá Karmos Gábor - hogy olyan jogszabály módosításokat kezdeményeznek a szakmai érdekvédelmi szervezetek, amelyek lehetővé teszik azt is, hogy az előbbiekhez hasonlóan rajtuk kívülálló okokból a jövőben se büntethessék meg a szállítási vállalkozókat. (Nem kis összegekről van szó, a pótdíjak nagysága a jármű kategóriájától és a bírság befizetésének az elhúzódásától függően 15 ezer forinttól akár 267 ezer forintig is terjedhet. Az útdíj pedig kilométerenkénti 21 forinttól 108 forintig változik.)
Dittel Gábor a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete ( Nit-Hungary) ügyvezető főtitkára további fuvarozói igényeket is sorolt: szeretnék elérni, hogy a szállítmányozási cégek levonhassák az iparűzési adójukból a külföldön kifizetett útdíjakat is, változzon a gépjárművekre kivetett vagyonszerzési illeték beszedési szabálya, és módosítsa kormányzat a gépjárművezető oktatásra vonatkozó előírásokat is.
Az ügyvezető főtitkár arról is beszélt, hogy a fuvarozók tavaly kénytelenek voltak áthárítani a megbízóikra az év közepén drasztikusan megemelt útdíjakat. A megrendelők zöme elfogadta ezeket az áremelkedéseket - tette hozzá. Bár az útdíjak nem változtak, kisebb tarifakorrekciók idén, az év elején is voltak, - jegyezte meg az érdekképviseleti vezető -, például amiatt, hogy januártól jelentős mértékben, esetenként 15-20 százalékkal, drágultak a kötelező gépjármű biztosítási díjak. Ezt a kiadásnövekedést pedig be kellett építeniük a fuvardíjakba.
Az elmúlt évek során bekövetkezett változások alaposan megrostálták a közúti áruszállító cégeket - hívta fel a figyelmet Dittel Gábor. A fuvarozók száma a 2012-es, mintegy 15 ezres szintről 2013 végére 12 ezer körülire csökkent, s elsősorban a kisebbek hagytak fel a tevékenységükkel. Ugyanakkor folytatódott az ágazatban a koncentráció. Míg korábban egy szállítási vállalkozásra 4,2 teherautó jutott, addig mostanra 4,5 lett ugyanez a mutató - mondta el Dittel Gábor.
A tervezettnél több útdíj folyt be
A vártnál is több pénzt zsebelt be tavaly a kormányzat a teherautósok megsarcolásából. Az elmúlt év július elsején a teherautósok számára beindított útdíjfizetési rendszerben a 2013 végéig tervbe vett 75 milliárd forint helyett a díjbevétel 78,9 milliárd forint volt, ami öt százalékkal több a tervezettnél.
A legnagyobb forgalmat október hozta, akkor 14,49 milliárd forintot fizettek az úthasználatáért a teherautósok. (Szezonális okokból mindig az őszi hónapok a legforgalmasabbak az utakon.) Idén 150 milliárd forint a bevételi előirányzat.
Elemzők szerint nem kizárt, hogy ez a célkitűzés is teljesül. Különösen akkor, ha - amint azt korábban tervezték - a tehergépjárművek körében év közben módosítják a díjkategóriákat.