Amikor tavaly októberben, a Giro Lombardia záróakkordjaként a Gazzetta dello Sport című olasz sportlap ismert kerékpáros újságírója, Andrea Monti bemutatta a közönségnek a Giro 2014 útvonalát, sokan felsóhajtottak: na, végre, egy emberi körverseny.
Május 9, 1. etap: Belfast - Belfast, csapatidőfutam, 21.7km
Május 10, 2. etap: Belfast - Belfast, 218km
Május 11, 3. etap: Armagh - Dublin, 187km
Május 12: Pihenőnap és transzfer
Május 13, 4. etap: Giovinazzo - Bari, 121km
Május 14, 5. etap: Taranto - Viggiano, 200km
Május 15, 6. etap: Sassano - Montecassino, 247km
Május 16, 7. etap: Frosinone - Foligno, 214km
Május 17, 8. etap: Foligno - Montecopiolo, 174km
Május 18, 9. etap: Lugo - Sestola, 174km
Május 19: Pihenőnap
Május 20, 10. etap: Modena - Salsomaggiore, 184km
Május 21, 11. etap: Collecchio - Savona, 249km
Május 22, 12. etap: Barbaresco - Barolo, egyenkénti időfutam, 46.4km
Május 23, 13. etap: Fossano - Rivarolo Canavese, 158km
Május 24, 14. etap: Agli? - Oropa, 162km
Május 25, 15. etap: Valdengo - Montecampione, 217km
Május 26: Pihenőnap
Május 27, 16. etap: Ponte di Legno - Val Martello/Martelltal, 139km
Május 28, 17. etap: Sarnonico - Vittorio Veneto, 204km
Május 29, 18. etap: Belluno - Rif. Panarotta (Valsugana), 171km
Május 30, 19. etap: Bassano del Grappa - Cima Grappa (Crespano del Grappa) egyenkénti időfutam, 26.8km
Május 31, 20. etap: Maniago - Monte Zoncolan, 167km.
Június 1, 21. etap: Gemona - Trieszt, 169km
Főleg azok nyugtázták ilyen módon az útvonalat, akik évek óta berzenkedtek, hogy egy-egy szakasz között olykor túl hosszú a transzfer, az egyébként is holtfáradt versenyzők egy-egy etap után túl későn kerülnek ágyba.
A szervezők viszont azt bizonygatták, a Giro hatalmas látványosság, lehetőleg a szurkolók minél nagyobb seregének szeretnék bemutatni a "vándorcirkuszt".
A szervezők képviseletében nyilatkozó Mauro Vegni is arról beszélt, hogy emberibb versenyt szerettek volna létrehozni a korábban sokat bírált hosszú transzferek csökkentésével.
"A nagy hegyek a verseny végére maradnak és viszonylag kevés transzferrel számolunk az Írországból történő visszaérkezéstől eltekintve, amit viszont ellensúlyoz a harmadik pihenőnap. Ez egy olyan Giro, ami a transzferek tekintetében visszatér az 1970-es évekhez. Nem akarunk többé lehetetlent kérni a versenyzőktől" - fogalmazott Vegni.
A Gazzetta dello Sportban megszólaló Vincenzo Nibali, a tavalyi Giro győztese - aki idén nem lesz ott a belfasti rajtnál,
mert már a nyári Tour de France-ra készül - elmondta, hogy taktikai szempontból a verseny utolsó nyolc napja meghatározó lehet.
Első látásra a finis nem tűnik nehéznek, de két hegy is szerepel ebben az etapban, úgyhogy tartalékolniuk kell a versenyzőknek. Az elején az ír szakasz sem lesz könnyű, mivel az útvonal végig a partvidéken halad, ahol nagy szél várható.
Ezeket a szakaszokat olyanok nyerhetik - vélte Nibali -, akik minden terepen otthonosan mozognak. Az idei Giro halálának 10. évfordulóján Marco Pantanira emlékezik. Mint a kerékpáros szakportál, a Velo.hu írja: több olyan útszakaszt is érintenek, ahol Pantani edzett, míg a hegyi befutó az Oropa és a Montecampione emelkedőjén az olasz sztár emlékezetes sikereit eleveníti fel.
Giro 11. alkalommal indul Olaszország határain túlról. A rajtnak Belfast ad otthont, ahol a város körül két szakaszt rendeznek. A mai nyitó napon csapat-időfutamra kerül sor, majd holnap 218 km-t tesz meg a karaván. A harmadik ír szakaszon Dublinba érkezik a mezőny.
Ezt követően kerül sor a három pihenőnapból az elsőre, s ekkor költöznek Olaszországba a résztvevők. Az első olasz szakaszt Giovinazzo és Bari között bonyolítják le 121km-es távon, Foligno városába érkezve egy sprintereknek kedvező nappal hangolhat a mezőny a két újabb hegyi befutóra, melyekre Montecopiolo és Sestola végállomással kerül sor.
A Modena és Salsomaggiore közötti szakasz a sprintereknek kedvez, a sík pálya végén azonban a bringások megmásszák a Naso di Gatto emelkedőjét és 714 méterről gurulnak vissza a savonai tengerszintre: ez lesz a leghosszabb szakasz, 249 kilométer.
A második hét végén a 14. és 15. szakaszon következik az Oropa és a Montecampione hegyi befutója. "Az Oropa emelkedőjén 1999-ben diadalmaskodott Marco Pantani, méghozzá úgy, hogy egy technikai probléma után hátulról zárkózott fel és 49 versenyzőt előzött meg. A Montecampione pedig 1998-ból emlékezetes a Kalóz és Pavel Tonkov csatája után" - emlékeztet a Velo.hu.
A hegyi időfutamot az utolsó előtti napon a királyetap követi, amikor a Zoncolan-t kell megmásznia a mezőnynek. A Zoncolan előtt a Passo del Pura és a Sella di Razzo szerepel az útvonalban. Európa egyik legnehezebb emelkedőjét ezúttal Ovaro felől közelítik a bringások. Innen egy 10.1km-es, átlagban 11.9%-os, legmeredekebb részein 20%-os kaptatót kell leküzdeniük. A verseny egy körpályán Triesztben zárul.
Nibali mellett még két nagy név nem lesz ott a mezőnyben: Andre Greipel (Lotto-Belisol) és a Tour de France-nak a brit nyitóhétvége miatt mindent alárendelő Mark Cavendish (Omega Pharma - Quick Step). Cavendish májusban a szintén rendkívül erős mezőnnyel zajló Kaliforniai Körversenyen szerepelt. Szintén a hiányzók táborát erősíti Peter Sagan (Cannondale), az FDJ sprintere, valamint Arnaud Démare és Sacha Modolo (Lampre-Merida) is.
De azért maradnak nagy nevek szép számmal. Például Kittel, akivel kapcsolatban nagy kérdés, hogy a Giro alatt mennyit kockáztat, és mikor jön el - ha egyáltalán eljön az a pont - amikor úgy ítéli meg, hogy a Tour de France céljait veszélyezteti az erőfeszítés.
A Giant sora mellett a rutinosabb sprinterek kerülhetnek előtérbe, mint Alessandro Petacchi (Omega Pharma) vagy éppen Tyler Farrar (Garmin-Sharp). Petacchi tavasszal többször hasznos segítő volt Cavendish mellett és 25 Giro szakaszgyőzelemmel a háta mögött megvan a kellő rutinja egy újabb sikerhez.
Ráadásul ebben a sprintermezőnyben még mindig lehet keresnivalója. Különösen a tengerentúli szaksajtó bízik abban, hogy Tyler Farrar a Dwars door Vlaanderen és a Scheldeprijs klasszikusokon elért második helye után megtöri rossz sorozatát, a 2011-es Tour-t követően ismét szakaszt nyer egy GrandTour-on.
Az olasz hívek elsősorban Elia Vivianiban bíznak. A Cannondale sprintere Törökországban két etapot is nyert, tehát a formájára nem lehet panasz. A Giro-n azonban eddig nem volt szerencséje. A hazaiak másik nagy esélye a sprinteket tekintve Giacomo Nizzolo lehet, akitől a Trek-nél elsősorban a két ír mezőnyszakaszon várnak szép eredményt.