Rútul elfajzott világ

Publikálás dátuma
2014.05.09. 07:45
Sokan akarják leplezni valódi szándékaikat az előadásban FORRÁS: KATONA JÓZSEF SZÍNHÁZ:
Fejbe kólintóan erőteljes produkció a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház és a Gyulai Várszínház közös Hamletje, amit a Katona József Színházban láthattunk vendégszerepelni. Méltán bizonyult egész Romániában a legjobb rendezésnek, és még a díszlet is elvitte a pálmát.

Nem sokkal az előadás kezdete után Hamlet egy kádban marcona idegzsábaként ülve, zuhanyból folyatja és folyatja magára a vizet. Feltehetően hideg ez a víz. Ezzel próbálja valamennyire csillapítani magát. A Bocsárdi László által rendezett, Mátray László által játszott Hamlet érezhetően már túl van az előzményeken.

Már a produkció kezdetekor tisztában van vele, hogy kizökkent az idő. Hogy sok tekintetben akár itt a világvége, de neki legalábbis jócskán elege van a világból. Próbálja valahogyan ezt feldolgozni, vívódik, gyötri magát, és a kiváló Mátraynak akár monológ sem kell ahhoz, hogy ezt a robbanás előtti, pokolian fojtott légkört, és a saját, nagy, vészesen kezelhetetlen dilemmáját érzékeltesse.

És ehhez ott van mindjárt, a szín balszélén, a Hamlet apjának haláláért felelős, gyilkossá lett Claudius, és a halott férjét azon nyomban feledő Gertrud. Nyalják-falják egymást, bujálkodnak, rögtön rávilágítva arra, hogy mi is Hamletnak a baja. Bocsárdi több jelenetet paralel játszat, és ezzel is megsokszorozza a hatást.

Merészen, a halláshatárig, halk szavúvá teszi az előadást. Frusztráltan kóvályogva többen éppen hogy csak mondanak valamit. Annyira feszültek, hogy a szó is alig hallhatóan jön ki a torkukon. A Nemes Levente megformálta szellem szinte suttog.

Mégis súlya van, mert ez a nagyszerű színész úgy tud akárcsak keresztülmenni a deszkákon, hogy egy hiteles személyiséget lássunk, egy abszolút valakit, aki halála miatt kifordulhat az ország a sarkából. És hozzá ott van Mátray tagbaszakadt, izomkolosszusa, fölöttébb férfias Hamletje, hogy ő idegzsába, az sokkal izgalmasabb, mintha vézna entellektüelről lenne szó.

Ha ő akár csak meglegyintene valakit, azt már a padlóról se nagyon lehetne fölmosni. Ha pedig a halk szavúságból már magát türtőztetni nem képesen elbődül, fékezhetetlen mérgében üvölteni kezd, zeng belé a ház, azt lehetne hinni, hogy pillanatokon belül kő kövön nem marad.

De aztán újra visszavált letargikusan maga elé motyogóra, mint aki csak belül tud fortyogni, önpusztító módon felőrölni az egész testét, minden ereje, elszántsága, hihetetlen nekifeszülése dacára, képtelen fikarcnyit is jobb irányba mozdítani a világot.

Mindehhez Pálffy Tibor kisstílű, visszataszítóan pitiáner, bizonyos mértékig mégis formátumos gazfickót alakít Claudiusként, aki úgy érzi, hogy a hatalomtól megsokszorozódott az ereje, a lehetőségei pedig korlátlanná váltak, vagyis bármit megtehet.

Úgy csűri-csavarja a szót, olyan parancsokat osztogat, melyekből bármennyire is igyekszik - akár mézes-mázos köntösbe is becsomagolni, amit akar -, hamar kitetszik a fékevesztett ármány, a gátlástalan hátmögöttiség.

D. Albu Annamári Gertrud királynéja újdonsült férje mellett lényegében csak szekundál, bekerült a tisztességtelenség, az érzéketlen kegyetlenség körforgásába, és sodorja az ár. Szakács László Poloniusként a bármilyen hatalmat kiszolgáló igazodó, aki tán nem végletesen korlátolt, de olyan közegben él, hogy nem is tehet mást.

Rosencrantz és Guildenstern szerepében Nagy Alfréd, Diószegi Attila pontosan tudják, milyen aljas árulással bízza meg őket a király, de ők is úgy gondolhatják, hogy nem térhetnek ki ez elől. Benedek Ágnes Opheliája valóban tiszta ember lenne, aki a szerelmemre is képes, de ebben a durván érdekek által mozgatott világban már a kiteljesedő szerelemre nincs esély.

A Kónya-Ütő Bence játszotta Laertes személyes bosszúvágyát is kihasználják hatalmi célokra. Az emberségesnek megmaradni akaró, kisfiúsan naiv Horatio pedig tökéletesen tehetetlen. Gajzágó Zsuzsa és Erdei Gábor sírásói kesernyés görbe tükrét adják ennek a rútul elfajzott világnak.

Bocsárdi sokat húz a szövegből, viszont jelentőségteli, nagy drámai csendeket teremt. Rengeteget bíz a metakommunikációra. Vészterhesen árnyalakká tesz, sötétben hagy bizonyos szereplőket, míg másokat ugyanekkor igen hangsúlyosan reflektorfénybe állít, ilyenkor az arc valamennyi rezdülése, az apró kis gesztusok is már-már filmszerűen kinagyítódnak.

A fény és árnyék erőteljes többlettartalmat hordoz. Bartha József szürkébe, sötétbe hajló, kietlen látványvilága lidércesen kafkai. Dobre-Kóthay Judit jelmezei is azt mutatják, hogy itt már senkinek nincs kedve különösebb flancolásra, minden, sőt majdnem mindenki sivár, és reménytelen.

Mindehhez még fájdalmas, metszően éles humora is van az előadásnak, ami fokozatosan, és egyre inkább örvényszerűen magával sodorja a nézőt. Fejbe kólint, miközben bámulatra is késztet. Egy remek, nagyon összetartozó társulat mondja el erős szuggesztivitással, fényes alkotókedvvel, lesújtó véleményét a világról.

Szerző
Frissítve: 2014.05.08. 22:55

Moszfilm Napok - Új és klasszikus orosz filmek az Urániában

Publikálás dátuma
2014.05.08. 20:19
FOTÓ: URÁNIA
Május 8-11. között az Uránia Nemzeti Filmszínházban mutatkozik be a fennállása 90. évfordulóját ünneplő, legendás Moszfilm stúdió. 

A négynapos rendezvény programját a legújabb produkciók mellett beszélgetések, valamint filmtörténeti ritkaságok színesítik, köztük egy élőzenével kísért némafilm-előadás, három korszakalkotó zenés vígjáték, valamint a monumentális és vásznon ritkán látható Háború és béke négyrészes vetítése. 

A nyitó vetítésen a 2012-ben év legjobb orosz film díjával elismert Fehér Tigris című háborús drámát láthatja a közönség. Karen Sahnazarov filmjét az egyik főszereplő, Vitalij Kiscsenko színművész kíséri el Magyarországra.

A filmnapokon további 11 alkotást láthatnak a nézők. Ezek közül a legkorábbi Abram Room rendhagyó szerelmi háromszögtörténete, az 1927-ben készült Ágy és dívány című némafilm melyet Darvas Ferenc zongorakíséretével vetítenek. Három zenés film is színesíti a programot. Az 1936-os Cirkusz a harmincas évek legsikeresebb szovjet zenés vígjátéka, az 1956-os Karneváli éjszaka a hruscsovi olvadás időszakának kultikus vígjátéka, az 1987-es Assza pedig a peresztrojka meghatározó rock együtteseinek zenéjére épülő melodráma.

A monumentális és vásznon ritkán látható Háború és béke. FOTÓ: URÁNIA

A monumentális és vásznon ritkán látható Háború és béke. FOTÓ: URÁNIA

A hatvanas évek modernizmusát Elem Klimov filmszatírája, az Egy fogorvos kalandjai, valamint Szergej Bondarcsuk Oscar-díjjal is elismert monumentális alkotása, a Háború és béke képviseli a műsorban. Tolsztoj regényének adaptációját a legendás korabeli magyar szinkronnal, celluloidról láthatják a nézők, ami kivételes alkalom. A retrospektív programot Sztanyiszlav Govoruhin rendezése zárja: az 1990-ben készült Így nem lehet élni sokkoló erejű dokumentumfilm a szovjet társadalom kevéssé ismert rétegeiről, alapvető ellentmondásairól. 

A Moszfilm jelenét a Fehér Tigris mellett három további játékfilm képviseli: Larisza Szagyilova Ő című társadalmi drámája először foglalkozik behatóan a közép-ázsiai vendégmunkások kiszolgáltatott helyzetével; a Szerelem a Szovjetunióban melodrámája az 1970-es évek világát, szubkultúráját mutatja be; a Weekend pedig Louis Malle Felvonó a vérpadra című 1958-as bűnügyi filmjének orosz remake-je. A filmnapok ideje alatt az Uránia Kávéházban a Moszfilm múltját megidéző kiállítás látható.

Szerző
Témák
Uránia Moszfilm

Carl Palmer Budapesten koncertezik!

Publikálás dátuma
2014.05.08. 18:54
Carl Palmer egy londoni zenei díjátadón, 2012-ben. Fotó: Ben Pruchnie/Getty Images.
Carl Palmer ELP Legacy című projektje május 12-én az A38 hajóra érkezik. A Twist of the Wrist turné keretében a dobos képzőművészeti kollekcióját is bemutatja.

A koncert javarészt az Emerson, Lake & Palmer instrumentális rock klasszikusainak felidézésére szolgál. Keith Emerson billentyűs és a King Crimsonból ismert Greg Lake énekes-gitáros mellett Carl Palmer a trió legfiatalabb tagja volt. Carl Palmert az ELP-ben eltöltött évek óta a világ legnagyobb dobosai között tartják számon, később az Asia alapító tagjaként növelte tovább elismertségét - olvasható a szervezők közleményében.

A dobos nemrég egy új képzőművészeti kollekciót is bemutatott, amelyet a kaliforniai Scene Four Art Stúdióval együttműködve hozott létre 2012-ben. A zenész jól ismert slágerekben dobolt világító dobverőkkel, amelyeket egy képen rögzítettek, így a Twist of the Wrist kollekció sorszámozott és dedikált nyomatai különböző színek és fények alkalmazásával mutatnak be látványos lenyomatot Palmer játékáról.

A zenészek a turné keretében fellépnek az Egyesült Államokban, Kanadában és Európa számos nagyvárosában, valamint Japánban, Dél-Amerikában és a Karib-térségben is.

Az ELP az 1970-es Wight-szigeti fesztiválon robbant be a köztudatba, majd a debütáló albumot követően az orosz romantikus zeneszerző, Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij Egy kiállítás képei című zongoraszvitjét feldolgozó élő lemezük hozta meg számukra a világsikert. Pályafutásuk kreatív csúcsának sokan az 1973-as, Brain Salad Surgery című lemezt tartják.

Szerző