Az idén még csak egyetlen szombatot, március 15-ét töltötte otthon az a nevelőszülő, aki lapunkat tájékoztatta arról, milyen helyzetbe kerültek a kormány által kitalált, kötelező képzés miatt. Totális káoszról számolt be. Mint kifejtette, "átgondolatlan a tananyag mennyisége és az óraszám, a szervezés kritikán aluli, a tankönyv használhatatlan". Megírtuk, a kormány tavaly úgy döntött, hogy akik korábban nem voltak nevelőszülők, azoknak 500, a már gyereket nevelőknek 400 órás tanfolyamot kell a jövőben elvégezniük ahhoz, hogy a család egyben maradhasson. Ha az uniós forrásból megvalósított előírásoknak nem tesznek eleget, a gyereket másik családba helyezik, mert ezentúl elvárás lesz, hogy a szülők "szakmai team tagjaként, szakemberként működjenek együtt".
Ez ráadásul érvényes azokra is, akik hozzátartozójuk, rokonuk, barátjuk gyerekét vették magukhoz. A lapunkat tájékoztató szülő elmondta, több ismerőse azon gondolkodik, nem vállalja a képzést, inkább abbahagyja a nevelőszülőséget. Korábban választani lehetett, melyik nap szeretnének tanulni a szülők. Sokan azért döntöttek a szombat mellett, mert akinek van munkája, más napon nem is tudna menni, akinek meg nincs, a gyerekek felügyeletét ekkor tudja másra - mondjuk a férjére - bízni. A lapunknak mesélő négy gyermekes anya szerint, akinek hozzátartozó nélkül kell megoldania a szombatot, - mert például a férj akkor is dolgozik - a kormány által biztosított napi bruttó 1000 forintból nem tudja ezt fedezni. "Ilyenkor a hiányzást választjuk" - fogalmazott. Csakhogy, az órák legfeljebb 20 százalékáról lehet hiányozni, aki ennél többet van távol, annak vissza kell fizetnie a tanfolyam díját, 390 ezer forintot. Nem mentség a speciális élethelyzet, betegség, kórházi kezelés, családi program sem. "Ha új gyerek érkezik a családba, őt sem lehet rögtön otthagyni" - tette hozzá.
De más nehézséggel is meg kell küzdeniük a nevelőszülőknek. Nemrég arról tájékoztatták őket, hogy "gyorsítani kell a meneten", mégpedig "a legutolsó magyarázat szerint, azért, hogy december közepére minden adminisztráció kész legyen, és el tudjanak számolni az EU felé." De tőlük senki nem kérdezte, hogyan oldják ezt meg. Azok, akik dolgoznak, képtelenek több napot vállalni, "a munkahelyek nem tolerálják a nevelőszülőséget, volt, akit már fenyegettek, hogy kirúgják, mert tanfolyamra jár és emiatt kívánságai vannak." A csoport nagy része 10-15 kilométert utazik a képzés helyszínére, de vannak, akik 80-at tesznek meg oda, és ugyanennyit haza.
A tananyagot is sokan kifogásolják. Jog, szociológia, etika, pszichológia, kommunikáció, munkajog, gyámügyi és dokumentációs feladatok, munkavédelem, angol nyelv. Ezekből áll a képzés. A lapunknak nyilatkozó nevelőszülő elmondása szerint a tankönyvek használhatatlanok, csak az órai jegyzetelésükből tanulnak. Az angoloktatás is "ezer sebből vérzik". Sokan még oroszt tanultak, angolt soha, sehol. A tanfolyam viszont feltételez némi alapismeretet, a tankönyvben lévő mondatok nehezek, még annak is, aki korábban tanulta a nyelvet. A jól beszélők sem jártak jobban, tudásukat nem ismerik el, még a középfokú nyelvvizsgával rendelkezőknek is vizsgázniuk kell ugyanabból az anyagból, amiből a teljesen kezdőknek. A vizsga sem lesz egyszerű, minden tárgyból - az úgynevezett modulokból - kell először vizsgázni. Ezt követi a záróvizsga, aminek van szóbeli, és írásbeli, sőt gyakorlati része is. Egy 12-20 oldalas dolgozatot kell írni, amit majd meg kell védeni. Még a képzés alatt gyakorlati időt kell el tölteni egy nevelőszülő-társnál, illetve gyermekjóléti szolgálatnál vagy gyermekotthonban. "Főleg azoknak nehéz ez a képzés, akik már évek óta nem tanultak komolyan, az egyszerű embereknek, akik azért még nagyon jó nevelőszülők. Eddig nyolc általános iskola megléte volt a nevelőszülőség feltétele" - mondta a lapunkat tájékoztató anyuka.
Tétel: Mutassa be az életkori szakaszokat, és az egyes szakaszok fejlődési feladatait Erikson pszichoszociális fejlődéselmélete alapján!
Részlet a válaszból: Erikson a társas környezethez való alkalmazkodásban látja a személyiség fejlődésének alapfeladatát. Elmélete szerint a fejlődés egész életen át tart, és nem fejeződik be a kamaszkor végeztével.
Tétel: Melyek a különleges és speciális ellátási igényű gyermekek fejlesztésének legfontosabb szakmai alapelvei (szegregáció, integráció, inkluzió, normalizációs elv, fokozatosság elve, tevékenykedtetés fogalmak mentén)?
Részlet a válaszból: A XX. század közepétől érezteti hatását a normalizációs elv, az esélyegyenlőség és társadalmi befogadás elve. A normalizációs elv szerint elismerik azt, hogy a fogyatékosság tartós akadályozottságot jelent.
Tétel: Ismertesse a nevelőszülő szerepét, lehetőségeit a fiatal felnőtt ellátásában, az utógondozói ellátásban (utógondozott fiatal ellátásának sajátosságai, utógondozóval való együttműködés, önállósodás - leválás)!
Részlet a válaszból: A leválás/elválás krízisében a fiatalok kiszolgáltatottá válnak. A vér szerinti családjukkal a fellazult vagy csak névlegesen létező kapcsolatuk nehezen állítható helyre. A család rossz anyagi helyzete, a fiatal kiszolgáltatottsága, labilis érzelmi állapota, kapcsolatok, otthon és család iránti vágya miatt megnő a fiatal kihasználásának veszélye.